Dela sidan:

Veckans medieragg: Jaron Lanier (och varför han är Facebooks största hot)

Att lyssna på Jaron Lanier tala, är som att få en käftsmäll i digital verklighet. Mannen som började jobba med VR på 80-talet är legend i techkretsar. Den senaste tiden har hans stjärnstoff även nått den breda massan. Han förutspår nämligen hur webben blir vår undergång.

  • Digital persona: Sociala medier-kritiker
  • Aktuell med boken: ”Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts
  • Hemsida: Jaronlanier.com
  • Ted Talk: 3 maj 2018

Varför är han het just nu?

Visst finns det gott om duktiga TED TALK-talare. Inte lika många stjärnor. Letar man dessutom efter en karismatisk ledare som har förmågan att förmedla verkliga och viktiga budskap, då är urvalet skralt.

Lanier dök upp på min radar så sent som i våras. Hans egen sajt, ett grafiskt virrvarr med rätt märkliga content-inslag som påminner om hemsidor daterade 2001, innehåller information om boken ”Ten arguments for deleting your social media accounts”.

Bara titeln manar ju till fördjupat intresse och visst har den fått ringar på vattnet. I USA har de flesta stora TV-bolagen intervjuat Lanier, mannen som tajmar Facebook-kritiska tider med lansering av sin lika Facebook-kritiska bok. En kommersiell matchmake i himlen, kan man lugnt säga.

Av Laniers utseende att döma skulle man på en mute:ad skärm tippa på att han pratade om New Age-trender på den amerikanska västkusten. Eller släppet av en ny indie-platta. Lanier visar sig vara även musiker, men det är för sina datavetenskapliga studier som världen kommit att lära känna honom.

Lägg därtill datafilosofisk författare, visual artist, kompositör och tidigare anställd på Microsoft på CV:t. Som en av VR-erans huvudgestalter har han vunnit gehör och anhängare världen över. Inte bara för hans tekniskt kunnande utan för hans kritiska och filosofiska förhållningssätt till IT, webben och speciellt sociala medier.

Hur kan man som varumärke eller marknadsförare applicera Laniers budskap?

Veckans medieragg är uppenbarligen ingen sedvanlig kommersiell ambassadör. Jobbar man med digital marknadsföring kan det vara svårt att se hur man ska kunna använda sig av hans budskap och kunskap.

Först och främst vill jag belysa hans dragningskraft för alla som planerar ett större event inom digitalisering. Personligen hade jag bokat honom bums innan någon annan hinner före. Kan inte tänka mig ett större dragplåster på en träff som samlar media, digitala förståsigpåare och marknadsförare.

Men i största allmänhet är det så klart intressant att ta till sig vad Lanier målar upp för skräckscenario. Dels ur ett personligt perspektiv, över ens närvaro på nätet. Och dels ur ett yrkesmässigt. Frågor kring hur annonsering på webben ska kunna fortlöpa ur ett hållbarsperspektiv är superaktuella? GDPR, som Lanier framhåller, är bara plåster på blödande sår. Tänk om hela annonsmodellen i sociala medier är fel?

Frågan jag ställer mig efter 3 timmars besatt tittande på intervjuer med Lanier, väcker inga behagliga känslor. Om Facebook faktiskt gjorde ett misstag från början att göra annonsmodellen till sin affär? Och om uppdagandet kring Cambridge Analytica och det amerikanska valet 2016 bara är toppen av ett isberg? Har vi då bara sett början på ett digitalt monster, som i grund och botten skapades av all välvilja, men i slutändan får förödande konsekvenser?

Här gästade Jaron Lanier populära talkshowen The View. Se klippet genom att klicka på bilden.

Vart kan man se och höra Jaron Lanier tala?

  • Hans Ted Talk finner du här.
  • Se Laniers bästa intervju, med Channel 4 News, här.
  • Också nästan lika bra saker lyfter han fram i HARDtalk på BBC News. Den finner du här.

Vill man se Jaron Lanier live är min bästa gissning att vi skulle kunna få se honom i Sverige på Sime Stockholm, Nordic Media Insights och MEG. Kanske inte Lika troligt att Stockholm Media Week bokar honom.