Dela sidan:

Därför har Jocke & Jonna mer digital makt än massmedier

För inte alltför längesedan var de föremål för parodi och avsky när etablissemanget avfärdade dem som trams. 2018 har de lyckats ta sig hela vägen till toppen av mediepyramiden. Imorgon kan det vara etablerade medier som får söka legitimitet hos influencers som Jocke och Jonna.

Under temat ”Veckans medieragg” riktar jag strålkastaren mot aktuella trendsättare som är med och formar digital marknadsföring. Denna veckan handlar det om det paret Joakim och Jonna Lundell. Jag skulle vilja kalla dem, de nya mediemakthavarna.

JOCKE & JONNA

  • Digital persona: I folkmun ”Youtubers” men i själva verket är de Disruptors
  • Företag: Jocke & Jonna AB (omsättning 2017: 8,7 miljoner kr)
  • Yrkesprofil: Influencers
  • Instagram: @joakimlundell & @sessano (861 000 + 685 000 följare)
  • Youtube: Jocke & Jonna (827 000 prenumeranter)

(Duon har även närvaro på Facebook och Twitter)

 

Varför är de heta just nu?

Under MEG och Bokmässan i Göteborg i slutet av september, utsåg den ideella organisationen Medieakademin Årets makthavare 2018 – mest räckvidd och engagemang. Jocke & Jonna kammade hem guldet för andra året i rad.

Mätningen, som är en del av deras årliga Maktbarometern, har gått ifrån att mäta samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier till att inkludera sociala medier och influencers. Tanken med rapporten är att visualisera debatten om makt, medier och inflytande.

Det som är extra intressant med Medieakademins lista är att man fokuserat på ett antal parametrar som synliggör digital makt i Sverige. Att Zlatan har 35 miljoner följare på Instagram skulle göra honom till den överlägset största profilen på Instagram-listan, förutsatt att man bara tittar på följare. Men i det här fallet har man tagit i beaktning att många av hans följare finns utomlands.

Dessutom har man inte stirrat sig blinda på just följare eller prenumeranter, som kan vara en daterad form av mätning eftersom det inte avslöjar om dina följare är aktiva idag eller en kvarleva från tidigare glansdagar.

Under prisutdelningen på MEG den 27 september stod Jocke & Jonna som solklara segrare av flera skäl. Dels har man hög närvaro i flera av de största sociala medier-kanalerna. Juryn hade dessutom titta på den resonans som deras inlägg gjort. I vilken utsträckning man skapat engagemang i form av likes och delningar.

Duon är veteraner i influencer-sammanhang. Samtidigt som många konkurrenter kämpar med sin digitala existens på en marknad som blir allt tuffare, har Jocke & Jonna bara fortsatt att leverera. Under sin 24-timmars Live Stream (publicerad 6 oktober) genererade de 1,2 miljoner visningar och en tittid i snitt på 39 minuter (Källa: Medieakademin). Därmed är man i samma liga som primetime-program i SVT och TV4.

Vem är målgruppen som Jocke & Jonna tilltalar?

Om jag säger millennials, så tänker många tonåringar. Men om jag då påminner om att 8-14-åringar började följa Jocke & Jonna för flera år sedan, så får man en bättre verklighetsbeskrivning av läget idag.

Visst har de ännu en junior publik bestående av barn och unga tonåringar. Men lek istället med tanken att dessa millennials snarare är morgondagens köpstarka 25-åringar. I takt med att duon blir äldre, växer även deras publik upp. Jag tippar att morgondagens Jocke & Jonna-följare kommer föredra deras tablå alla dagar i veckan framför gammel-TV:s. Det är intressant ur ett content-perspektiv när vi letar brand safe-miljöer för framtidens konkurrenskraftiga varumärken.

Varför ska man som varumärke samarbeta med Jocke & Jonna?

Oftast är det roligare att tipsa varumärken och marknadsförare om up-and-coming-influencers, eftersom dessa nya stjärnor inte tar lika mycket betalt som mer etablerade veteraner. Men i Jocke och Jonas fall finns det en annan viktig aspekt att ta i beaktning.

Duon är inte bara sociala medier-kungligheter. Med deras räckvidd och dagliga närvaro har de samma genomslagskraft som de största massmedierna. Om man som varumärke söker digital exponering bör man därför jämföra prisbilden med jättar som Schibsted, TV4 och Discovery.

Utan att veta vad paret har för tariffer och arvoden vågar jag påstå att det är en lägre prisbild än vad primetime-reklam kostar en lördagskväll. Att de dessutom bevisligen kan generera engagemang, som Maktbarometern avslöjar, kan deras röster vara de som ger mest genomslagskraft i en för övrigt så fragmenterad medievärld.

 

Årets makthavare 2018

  1. Jocke & Jonna
  2. Expressen
  3. Therese Lindgren
  4. Lukas Simonsson/JLC
  5. pewdiepie
  6. Ben Mitkus
  7. Newsner
  8. Aftonbladet
  9. I Just want to be cool
  10. Tova Helgesson