Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ricki Petrini

En blogg om hur du lyckas med innehållsmarknadsföring. Här får du handfasta tips till hur du blir en bättre storyteller. Ricki Petrinis erfarenhet sträcker sig från publicist (Metro) till kundsidan (Procter & Gamble). Idag jobbar hon som Head of Content Studio på Mediekompaniet.


Publicerad 10 februari 2021

Här är 7 branscher som kan rida på Clubhouse-vågen 2021

7 branscher som har mest att vinna på Clubhouse

Jag har tillbringat mitt första dygn på Clubhouse. Ja, du läste rätt – ett helt dygn. I appen som är mer vanebildande än alla de andra sociala medierna sammantaget, tar jag liksom de andra svenska användarna mina första trevande steg in och ut ur en massa samtalsrum. Jag frågar mig själv, är det här 20-talets största sociala medier-lansering eller bara heta linjen i ny kostym?

Kanske blir februari 2021 tiden då vi börjar prata med varandra igen. Och kanske ännu viktigare – börja lyssna på varandra igen. Pandemi och social distansering har avsevärt reducerat våra sociala band till ett fragment av vår vanliga sociala bubbla senaste året.

Men trenden med att sluta snacka med varandra började långt innan dess. Efter år av en utpräglad social kod att inte ringa varandra har en meddelande-kultur tagit över där vi hellre textar, DM:ar, mailar och chattar med varandra.

I sociala medier har vi under det senaste årtiondet haft den goda smaken att gilla, applådera och kommentera varandra. Vi har också fått lära oss att leva med den mindre åtråvärda Twitter-retoriken där vi istället skriker, gapar och ibland grundlöst hänger ut varandra (bara för att få lite airtime).

Tycka vad man vill om Clubhouse, för det här med att snacka inför grupp är inte för alla. Men min spaning är att de allra, allra flesta ändå kommer använda sociala medier-appen för att lyssna. Det är också en form av deltagande som i ljuset av denna nya lansering mest troligt håller radiochefer och poddspecialister uppe om nätterna. Clubhouse, om jag får vara lite fräck, har ju chans att slå ut både nyare (läs: Twitter) och äldre (läs: radio) aktörer med en och samma röst.

Här listar jag 7 branscher som har mest att hämta på Clubhouse:

1. Kultursektorn

Samtal med ensembeln, en intervju med en regissör – låt ridån falla och ta oss backstage. Här kan det både bli intimt och nya möten med ny och befintlig publik inför nästa uppsättning.

2. Förlagsbranschen

De har redan hittat hit och entré gör nu bokklubben i sociala medier. Aldrig tidigare kan ett samtal med författaren bli lika gemytligt – samtidigt som jag tar en promenad.

3. Utbildningssektorn

För den som trodde att webbinarier är här för att stanna i Teams, får tänka om. Webbinarium, seminarium och fortbildning har just fått sig ett eget klubbhus.

4. Politik

Många liknar redan Clubhouse med en digital Almedalen, utan slut. Jag bara väntar på att Stefan Löfven gör sitt nästa tal till nationen här. Men först måste han kanske börja med att utforska e-handel.

5. Public Relations

Allting opinionsbildning hör så klart hemma i denna app. Lobbying-arbetet har nu fått ett nytt digitalt verktyg att uttalat eller subtilt penetrera marknaden med sina kärnfrågor.

6. Intresseorganisationer

I den här kontexten kan man dels samla sina existerande medlemmar samtidigt som man värvar några nya. Så länge man sätter en lockande rubrik på samtalet så kan man nog locka in nyfikna in i ett samtalsrum.

7. Journalistik & media

Två skolor råder: Clubhouse är journalistens bästa vän eller värsta mardröm. Jag siar om att traditionella medier och nätmedier har en bra chans att här lyfta sin journalistik, och (viktigt) göra den interaktiv och inbjudande mot sin publik, om man nyttjar appen på rätt sätt.

Avslutningsvis vill jag påpeka att Clubhouse visserligen är fritt från mediering så här kan samtal fortlöpa och utvecklas i oändlighet, precis som på Twitter. I positiv anda men också i negativ klang.

Men det finns en tydlig skillnad, moderering. Av de mest intressanta rum som jag trillade in och ut ur under mitt första dygn på Clubhouse var det samtalen med en vägvisande moderator som gav störst behållning. För precis som i alla lagidrotter är det domaren som förhindrar att spel blir krig och den tydliga skillnaden är det som särskiljer Clubhouse från det urartade Twitter-kriget som redan pågått alltför länge.

 

Mer om Clubhouse

Vill du veta mer om Clubhouse kan jag rekommendera denna guide från NomoFomo som ger dig en bra introduktion.

Dela blogginlägget:

Mer från Ricki Petrini

Till bloggen >

Är det fortfarande viktigt att vara populärast i klassen?

Många utav oss ser tillbaka till högstadiets utfrysningskultur, med inslag som val av lag på gympan, årets lucia och snyggast i klassen, med vånda och skräck. Ändå omfamnar vi TV-format...

10 maj 2021

Meghan är inte problemet – bara en obekväm spegelbild av media 

Familjedramat som utspelar sig på båda sidan av Atlanten är inte bara en kunglig berättelse om osämja. Dramat är en avslöjande spegelbild av vår samtid. Av britternas ouppklarade förflutna och...

10 mars 2021

Framtidsspaning: Så har pandemin förändrat kommunikationsstrategin (för alltid)

Många är företagen och branscherna som fått se hela eller delar av sin verksamhet raseras det senaste året. Lika många kommer behöva resonera annorlunda när krisen väl är över. Jag...

16 februari 2021