Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ricki Petrini

En blogg om hur du lyckas med innehållsmarknadsföring. Här får du handfasta tips till hur du blir en bättre storyteller. Ricki Petrinis erfarenhet sträcker sig från publicist (Metro) till kundsidan (Procter & Gamble). Idag jobbar hon som Head of Content Studio på Mediekompaniet.


Publicerad 12 Augusti 2020

Hon står i centrum i höstens politiska reality-drama

Kamala Harris Joe Biden Ricki Petrini

Nu är racet igång och kampen om tronen har börjat. De inledande orden på plot summary för en hemlig säsong 9 av Game of Thrones? Nix. Det är en kort summering av årets största politiska valkampanj – vägen mot Vita huset. Och retoriken är redan minst sagt uppskruvad – ja, typ TV-tablå-vänlig i sann realityanda.

Så många gånger har jag försökt förhålla mig till den sittande presidentens retorik och juvenila utspel. Utan framgång. Många gånger skrattar jag. Andra gånger fastnar skrattet i halsen. Inför årets presidentval har jag ändrat min inställning flera gånger; pallar man med den här cirkusen å ena sidan, men andra dagar hungrar jag efter mer. I och med denna bloggtext så har du kanske klurat ut att jag anammat den sistnämnda. Hela showen är helt enkelt för bra för att missa så jag slår mig förväntansfullt ner i soffan med en stor skål popcorn.

I vanliga tider hade det här blivit höstens stora samtalsämne vid kaffemaskinen på jobbet. I sociala sammanhang hade man debatterat valet över några glas vin. Men i coronatider är det här på nätet debatten och recensionerna får ta plats. Kanske är den här texten ett sådant bidrag. För dig som inte pallat hänga med, vistats under en sten sista månaden (och skyll inte på corona) eller bara lever i allmän nyhetsskugga på Instagram (jag vet, det kallas filterbubbla, duh…), här kommer en recap.

Joe Biden offentliggjorde äntligen sin parhäst till höstens presidentvalskampanj under tisdagen 11 augusti och valet föll som väntat på den kaliforniska senatorn Kamala Harris. Då Harris ställde upp i demokraternas primärval om partiledarposten hösten 2019 så har hon redan fått känna på den politiska hetluften på nationell nivå. Man kan lätt säga att hon sedan länge funnits på Trumps radar.

Kritiker säger att Harris fortfarande är för junior med bara 4 år bakom sig som senator plus att hon presterade dåligt i den egna valkampanjen i primärvalen. Påhejare menar å andra sidan att det här är precis den ungdomliga kraft som Biden-kampanjen saknat. Jo, 55 år i sällskap med historiens äldsta presidentkandiater (Biden,77 respektive Trump, 74) räknas faktiskt som ungdomligt. Det går heller inte att underskatta det faktum att Harris är historiens första afroamerikanska kvinna (pappa från Jamaica och mamma från Indien) som utsetts till vicepresident.

På tal om ålder. Snackisen är, om du frågar mig, det här. Biden kommer att vara 78 år om och när han blir vald till USA:s president i november. Efter en första mandatperiod kommer han då vara 82 år gammal(!) Det är ingen slump att folk nu, speciellt kvinnor i USA tillika minoriteter, är upprymda över att Harris nu seglat upp som den givna kronprinsessan i sammanhanget. Kan hon vara USA:s första kvinnliga president in the making?

Trump-kampanjen har med tanke på den senaste utveckling inte legat på latlocket. Inom 12 timmar av utnämningen släppte man lägligt nog nedan kampanjvideo. Man skulle kunna tro att man köper reklamutrymme FÖR sina egna frågor eller sin egen produkt. Men i det här fallet är det istället ett innehåll som helt fokuserar på allt som talar EMOT sina motståndare, i det här fallet duon Biden/Harris. En hel del humor används också. Slagkraftiga epitet som ”slow” och ”phony” projiceras på de båda demokratiska kandidaterna. Bildsättningen kännetecknas av collage-aktiga bilder på duon som med uppspärrade ögon och likartade minspel är ämnade att fånga videons kärnbudskap: ”Perfect together. Wrong for America.”

Video Slow Joe and Phony Kamala

Den här typen av kommunikation har blivit allt vanligare under Trumps mandatperiod i Vita huset. Filosofin går ut på att smutskasta och tillintetgöra sina meningsmotståndare för att på så sätt lyfta sitt eget budskap. Tänk om samma grepp skulle bli vanligt (och tillåtet) i annan reklam. Hur skulle det funka om Telenor kommunicerade ”Sega Telia” eller ”Pajiga Tre” i sin egen reklam? Även inom det politiska klimatet i Sverige har tonläget skruvats upp med partiledare som fastnar i långa kritiska utspel om sina motståndare. Men än så länge mest i verbala lägen i partiledardebatter, inte i den politiska reklamen.

Reality-manéret känns väl igen från TV och nu även från Netflix, som satsar stort på format som Selling Sunset och Love is Blind. I centrum står intrig, baktalning, smutskastning och förlöjligande. De flesta stora realityserier som rönt framgång det senaste årtiondet har karaktäriserats av ovan faktorer. Som åskådare skapar det genast polariserande åsikter som att ”hon är dum” och ”han är geniun”. Förenklade ”sanningar” målas för stunden upp som självklara, bara för att sekunden senare tvärvända och ge narrativet ett helt nytt ljus.

Inom politik riskerar detta grepp att splittra väljare som i grund och botten bara vill ha mer kött på benen för att vägleda den egna rösten. Intriger och smutskastning utgör onekligen en bra grogrund för en smaskig TV-höst där självaste verkligheten, inte reality, utan den demokratiska verkligheten, nu står i centrum. ”Han sa-hon sa-retorik” har lite utrymme för att ta i tu med klimatet, samhällsklyftor och segregation. Men det är klart, har man som nation redan valt en realitystjärna till president så kanske det också i slutändan är reality man efterfrågar. Ett vulgärt och engagerande grepp som snarare främjar binge-watching än transparent demokrati.

Dela blogginlägget:

Mer från Ricki Petrini

Till bloggen >

Är du säker på att du passar in i den svenska mediebilden?

Alla får helt enkelt inte vara med. Det påståendet skulle kunna beskriva leken under halvtiorasten på skolgården i 3:e klass. Men det gör det inte. Jag pratar om det faktum...

23 September 2020

Hon är kommunikatören som fått en global publik via selfievideos

I coronakrisens fotspår har statsepidemiologerna blivit de viktigaste språkrören. Statschefer och premiärministrar har fått vänja sig vid att dela scen i offentliga sammanhang. Och många framträdanden har det blivit. Alla...

30 April 2020

Svenska varumärkens tuffa läxa i en global kris

Vad pratade vi egentligen om innan covid-19? Vad oroade vi oss över innan vi hade pandemi, epidemi, digital integritet, fake news och desinformation på näthinnan. En sak som länge skuffats...

24 Mars 2020