Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ricki Petrini

En blogg om hur du lyckas med innehållsmarknadsföring. Här får du handfasta tips till hur du blir en bättre storyteller. Ricki Petrinis erfarenhet sträcker sig från publicist (Metro) till kundsidan (Procter & Gamble). Idag jobbar hon som Head of Content Studio på Mediekompaniet.


Publicerad 20 augusti 2019

Höstens viktigaste content-strategi i sociala medier

Sociala medier-strategi höst 2019

I min vardag guidar jag många tongivande varumärken inom digitalt ägarskap. Hur man ständigt förnyar sig och håller sig aktuell i sociala medier, är en ständig utmaning för alla; från det internationella företaget till privatpersonen och influencers. Har du en strategi som stärker dig in på 20-talets konkurrensutsatta karta? Här listar jag höstens 3 viktigaste strategier att ha med i er sociala medier-kalender.

Transparens

Fräna sägningar och flådiga förpackningar må ha varit 10-talets vinnande melodi under en period där (till ytan) flashiga företag som Apple, Facebook, Sonos, Volvo, Alibaba, Daniel Wellington och Tesla knaprat marknadsandelar och skapat buzz. Men de senaste två åren har flertalet sociala rörelser börjat sätta ljus och syna företag (läs: Facebook) och offentliga personer (läs: #metoo). Frågan som ställs: Vad sker här bakom kulisserna? Är det rent spel hela vägen?

Som digitaliser och marknadsförare i en social ålder mäts vi oftast på datan. Skapar vi engagemang, ökar vi följarbasen och uppnår vi önskad räckvidd. Men ack som motsägelsefulla dessa tre parametrar ofta kan vara. Engagemang handlar ju om att väcka känslor och träffa rätt. Öka följare handlar numera ofta om antingen genuin kärlek till någon/något (läs: Greta Thunberg eller Pride), men mer ofta om ”ge något, få något” (läs: följardrivande kampanjer i form av tävlingar, lockelser och digitala mutor).

Tips:

Syna era egna inlägg redan på planeringsnivå. Testkör dem internt, bland vänner och utvalda testgrupper. Framför allt testkör materialet för människor utanför er egen sfär. Hur uppfattas dessa poster ur ett annat perspektiv? Uppfattar alla verkligen ”glimten i ögat-känslan” eller riskerar det att bli pajigt? Målgruppen vill bara veta två saker; är ni genuina i era sägningar och gör ni affärer på ett juste sätt?

 

Social hållbarhet

Okej så ni har en miljöpolicy på plats och ni kämpar redan med att balansera ekonomisk tillväxt (= konsumtion) och hållbarhetstänk. Ni är knappast ensamma om det. Vågen av grönekonomisk retorik rimmar inte alltid så bra när det faktiskt finns aktörer och personer som har ett hållbarhetstänk på riktigt. Och ibland frågar man sig om två ord som hållbar och profit nånsin kommer att trovärdigt dela samma podium?

Men det här är givetvis inget att fnysa åt och därför värmer det å se att företag numera har större fokus än någonsin på dessa miljöfrågor. Hållbar produktion, hållbara strategier men också social hållbarhet – internt liksom ute i världen. Aldrig förr har det varit så viktigt att företag också speglar dagens mångkulturella samhälle. Jag har även tidigare bloggat om nytänkande företag som Nent som introducerar nytänkande tjänster som ”Head of Diversity and Inclusion”.

Tips:

Vilka människor får synas i ert visuella marknadsföringsmaterial? Visar ni bredd eller riskerar ni tilltala endast en homogen grupp människor? Det gäller modeller i reklam, medarbetare som ni frontar men framför allt gäller det verkligheten. Hur ser det ut i styrelserummet? Jämställt? Hur ser det ut i ledningsgruppen? Diversifierat? Mångfald fastnar ofta i etnicitet men det handlar lika mycket om bakgrund, utbildningsprofil och kunskap. Koppla det sen till inflytande och makt. Det gäller att denna bredd syns i alla beslutsfattarrum på hela företaget.

 

Slow Social

På 80-talet pratade vi om Slow Food-trenden. Reality-formatet i TV gjorde intåg i våra vardagsrum runt millennieskiftet. Föga anade vi under smarttelefonens barndom att detta inbromsande sätt att konsumera vår omgivning skulle prägla även 20-talets entré.

Tada – Slow Social är här och sociala medier-giganter som Facebook och Twitter har inte bara lyft foten från gasen. De anammar nu en betydligt försiktigare trend. Mark Zuckerberg stod på en Facebook-konferens så sent som i juni och berättade om att ”The Future is Private”. Samtidigt ville bolaget introducera sömlösa surflösningar mellan tex Facebook, Instagram och Whatsapp. Denna interoperabilitet (möjligheten för olika system att ”prata” med varandra) har bolaget redan fått revidera eftersom kritiken varit massiv kring hur även data, personuppgifter och integritet kan missgynnas.

Samtidigt som Twitter förbjuder politisk reklam och Whatsapp begränsar antalet vidarebefordringar av meddelanden, går vi in i en ny era där kvalitet trumfar kvalitet. Instagrams test med att dölja ”likes” är ännu ett exempel på denna rörelse som uppmuntrar oss att åter fokusera på innehållet och inte lika mycket på surret runtomkring.

Tips:

Öronmärk vissa content-delar i er sociala medier-kalender som ska resonera mer med denna kvalitetstrend, snarare än like-lystnad. Inom journalistiken kallar vi dessa artiklar ”evergreens”, innehåll som har lång livstid och ett ämne som inte är alltför bundet till här och nu. Dessutom blir dessa artiklar mer sökbara och har en självklar del i er SEM-strategi.

Dela blogginlägget:

Mer från Ricki Petrini

Till bloggen >

Är det fortfarande viktigt att vara populärast i klassen?

Många utav oss ser tillbaka till högstadiets utfrysningskultur, med inslag som val av lag på gympan, årets lucia och snyggast i klassen, med vånda och skräck. Ändå omfamnar vi TV-format...

10 maj 2021

Meghan är inte problemet – bara en obekväm spegelbild av media 

Familjedramat som utspelar sig på båda sidan av Atlanten är inte bara en kunglig berättelse om osämja. Dramat är en avslöjande spegelbild av vår samtid. Av britternas ouppklarade förflutna och...

10 mars 2021

Framtidsspaning: Så har pandemin förändrat kommunikationsstrategin (för alltid)

Många är företagen och branscherna som fått se hela eller delar av sin verksamhet raseras det senaste året. Lika många kommer behöva resonera annorlunda när krisen väl är över. Jag...

16 februari 2021