Dela sidan:

Vem ska jag låta sköta vårt content? Byrån? Publicist? Inhouse?

Blogginlägg om: Content-produktion

Riktar sig till: Marknadsförare, digitalare, annonsköpare, medierådgivare, kund, byrå

Ok, så vi har alla hajat att ett engagerande innehåll lirar bra med målgruppen som man försöker bygga en relation med. Oavsett hur den målgruppen ser ut, bara man anpassar innehållet. Men vem ska egentligen stå bakom content-produktionen för bästa effekt?

Börja med att fråga dig själv: Hur jobbar vi med content-produktion idag?

  1. Vi har en content-strategi på plats som vi använder till content för alla våra kanaler
  2. Vi har inte en content-strategi på plats utan jobbar mer ad hoc med content
  3. Vi letar en partner som kan hjälpa oss ta fram en content-strategi att jobba efter

In på plan kommer här de aktörerna som jobbar med content-produktion. Kommunikationsbyrån, content-byrån, PR-byrån, mediebyrån och specialistbyrån (Social, CRM, Video, publicisters content studio).

Alla dessa aktörer erbjuder någon form av content-strategi-produkt för kunder som vill jobba mer långsiktigt. Alla har de fördelar och nackdelar att ta hänsyn till. Välj med omsorg och utgå alltid ifrån hur mycket hjälp ni behöver, inom vilka grenar och hur mycket själva ni mäktar med inhouse.

Om någon av ovan tre scenarier, eller en mix av dem, beskriver er situation just nu så kan min guide om hur dessa aktörer jobbar vara en bra trigger för er att komma igång (eller ta ert nuvarande content till nästa nivå).

Alla har olika styrkor. Vem är bästa parhästen för dig?

Fördelar och nackdelar utmaningar med alla content-aktörer på marknaden

Kommunikationsbyrån

Deras styrka är att de är bäst på varumärkesfrågorna, stora kampanjarbeten och produktion. Dessutom har de ju redan en inarbetad och nära relation till varumärket. De känner er!

Däremot kan de många gånger sakna en redaktionell tonalitet. De är ju vana att utforma content för större kampanjer via köpt media, inte förtjänad media. Dessutom står de långt ifrån egna publicistiska plattformar eftersom de sällan är med i kundens köpprocess av medieutrymme.

 

Content-byrån

Teamen består många gånger av ruttade journalister som gått över till den kommersiella sidan. Gott om kompetens inom storytelling och kreativ utformning. Ibland kan content-byrån sakna teknisk know-how hur man bäst riktar innehållet eftersom man varken köper eller äger media. Den journalistiska ådran i teamen gör de ändå till bra och pedagogiska berättare.

Content med kampanj-tänk eller redaktionell känsla?

PR-byrån

Mästarna på uppmärksamhet, champions av redaktionella kontakter. Visst är de vassa på content, speciellt content som också ska kunna få en extra skjuts av redaktionell spridning via influencers och redaktioner. PR-byråer är inte alltid heller de mest tekniskt bevandrade, eftersom det inte är deras core business, och därmed har de begränsade möjligheter att rekommendera tekniska lösningar för optimal spridning.

 

Mediebyrån

Kungar och drottningar i Medieköpland. Tidigare erbjöd man inte kunder tjänster inom content-produktion men i och med det förändrade medielandskapet (där kunder många gånger kan köpa medieutrymme själva på tex Facebook och Google utan mediebyrån) har man breddat sin portfolio.

Låt oss tala klarspråk – mediebyrån har djup förståelse för marknadens alla medieslag. De vet många gånger var rätt innehåll helst ska placeras för bästa effekt. Men de är ännu inga content-makare och deras businessmodell baseras på medieköp (AMBE = annonsör-/mediebyråersättning), inte content-produktion.

Våga använda dig av journalistisk tonalitet i ert berättande.

Specialistbyrån (Social, CRM, Video, publicisters content studio).

Inom denna grupp finns flera spännande aktörer. Frågorna du bör ställa dig själv är: Vad för typ av content behöver vi? Vad går målgruppen igång på? Var ska vi nå målgruppen?

Till exempel behöver ju bra content inte vara optimal content på alla plattformar. Är ni väldigt social-fokuserade så bör ni ju givetvis fokusera på den typ av content. Har man en etablerad kommunikation med sina stamkunder – toppen, använd er då av CRM-experter.

Publicisternas egna kommersiella content studios erbjuder numera bra hjälp med produktion av content som lämpar sig för native advertising. Bra för dig som vill nå nya målgrupper i mediekanaler som ni själva inte äger.

 

Vem är jag som skriver denna blogg?

I början av 00-talet började jag jobba med livsstilsmagasin. Som journalist genom åren har jag kommit att jobba både med dagspress, fackpress, digital, influencers och sociala medier.

Till vardags jobbar jag numera med native advertising i svensk lokalpress.

Regelbundet är jag ute och föreläser för några av landets största medieköpare. För dessa marknadsförare berättar jag om hur de kan nå ut med sina budskap och hjärtefrågor via rätt content och storytelling.

Jag brinner även för morgondagens marknadsförare – en målgrupp som jag träffar under gästföreläsningar på högskolor och yrkeshögskolor.

Följ mig på LinkedIn för uppdateringar om fler artiklar.

(Foto: IBL)