Dela sidan:

Marknadsföring + kärlek = SANT

 

Låt mig få resonera kring en osannolik (men å andra sidan kanske inte helt orealistisk) jämförelse. Tänk om vi såg marknadsföring som en kärleksrelation. När den är som bäst inleds den med passion, bygger på kemi och varar när ömsesidiga känslor uppstår.

Så borde vi se på målgrupper vi vill flörta med, menar jag. Läsare som vi vill engagera, nya förbindelser eller kunder som vi vill fortsätta att förföra. Många gånger försöker vi dock klä våra varumärken med attribut som inte varumärket egentligen står för.

Precis som i en relation kan vi inte bygga något långvarigt om vi inte kan vara oss själva. 

Här är 3 vanliga misstag vi gör när vi tar (kund)relationen till nästa nivå

Misstag 1: Åldersnoja

Det är svårt att låta bli att ta modebranschen som exempel. Här är det ju mestadels unga modeller som frontar de stora, etablerade modehusen, ofta för en målgrupp som är i samma ålder som deras mammor.

Varumärken som förnekar sin verkliga ålder

Idag är flera framträdande influencers även modeller och då är det snarare deras följarskara som modehusen vill profitera på. Jag har lite svårt att ta det på allvar när 23 år gamla Kendall Jenner och lika gamla Gigi Hadid ska föryngra märken som Tod’s, MaxMara och Fendi.

Jag förstår hur man tänker – hitta yngre målgrupper. Men risken är att gapet blir för stort mellan den faktiska målgruppen och sin önskade målgrupp. Dessutom har 23-åriga influerare oftast en egen målgrupp som är 10 år yngre i snitt. Då kan ett varumärke i värsta fall missa sin målgrupp med 40 år.

 

Alla tre ovan varumärken associeras snarare med kvinnor mitt i karriären, konservatism och tradition. Inte trotsig och lipgloss-putande tonårsprinsessa.

 

Misstag 2: Tillbaka till exet

Istället för att öppna upp för nya seriösa förbindelser, är det många varumärken som faller tillbaka i samma mönster.

Varumärke som borde gå vidare

Ett varumärke som varit en flitig dejtare är Norwegian. I flera omtalade kampanjer genom åren har de förknippat sitt varumärke med till exempel Brad Pitt som blev singel efter skilsmässan med Angelina Jolie. Man dejtade även Times Squares kända Naked Cowboy som fick gästspela i Oslos tunnelbana.

Men dessa gerilla-liknande kampanjer har några år på nacken. Vem dejtar Norwegian idag? Smygträffar de fortfarande Brad? Naked Cowboy? Eller är det fortfarande den destruktiva relationen (på-och-av-relationen) till Lufthansa som gäller? Oavsett tycker jag det luktar ”dags att gå vidare”.

 

Misstag 3: Wannabe

Många är aktörerna på marknaden som inser att en släng av organic skulle höja varumärkets status. Och visst skyltas det med termer, speciellt inom skönhetsbranschen: natural, by nature, pure, earth, seed extract och så vidare. Som konsument är det lätt att förväxla naturlig med ekologisk. Ett ”misstag” branschen många gånger profiterar på. Skenekologiska varumärken kommer få allt större utmaningar med att särskilja sina intressen.

Varumärke som missat tåget

BodyShop vara först ut inom beauty att prata “naturlig skönhet”. Men icke att förväxla med ekologisk. Varumärket har ett omfattande arbete kring etisk produktion och framställning men produkterna är inte ekologiska per definition.

 

(Foto: IBL)

Dela sidan:

Veckans medieragg: Imane Asry (och varför hon är bra för business)

Det blir allt viktigare ”vem” som är avsändare för ett visst innehåll. Dagens digitalister har inget emot att ett varumärke står bakom bra content. Men bäst genomslagskraft får du om en fantastisk produkt allierar sig med en lika fantastisk profil.

Den här veckan riktar jag strålkastaren mot Stockholmsbaserade influencern Imane Asry.

Är 2018 året då varumärken vågar inleda bloggsamarbeten med nya ansikten?

Varför är hon het just nu?

Imane är ett av Sveriges mest intressanta ansikten på bloggscenen för tillfället. Av flera skäl. Dels har hon en trogen skara följare på alla de viktigaste plattformarna; Youtube, Instagram och så klart en egen blogg. Dessutom representerar hon en grupp tjejer som sällan får tillräckligt med medieutryme.

Unga svenskar har länge längtat efter mer diversitet och bredd i media och det inkluderar den svenska bloggscenen. Därför är det inte så konstigt att Imane redan är en stjärna med nytt bloggsamarbete på metromode.se.

Vem är målgruppen som Imane tilltalar?

Själv beskriver hon sin stil som ”modest minmimalism” och visst är Imane en passionerad modeförebild. Hennes Instagram-konto och blogg varvar livsstil, mode och skönhet i en härlig harmoni.

Målgruppen är givetvis unga tjejer mellan 13-30 som inspireras av Imanes orädda inställning att kombinera mode, kvinnlighet, tro och karriär. Imane pluggar på universitet vid sidan om rollen som influerare.

Vilka typ av samarbeten vore gynnsamma?

Jag älskar att spekulera i framtida partnerskap. Hade jag varit marknadschef för ett varumärke som delar Imanes målgrupp hade jag inte tvekat. Det är bara en tidsfråga innan Imane är spokesperson, frontfigur eller gästdesigner på ledande livsstilsföretag.

Ta Indiska till exempel som drabbats av butiksdöden och går en oviss framtid till mötes. Säkerligen inte Imanes personliga dröm-samarbete men skulle kunna bära frukt. Eller anonyma Make Up Store som gått från trendsättare till kurragömma inom skönhet. Hade inte de mått bra av att sätta lite karaktär på sitt för övrigt rätt opersonliga varumärke?

 

 

Fotnot:

Notera att ovan spekulationer är rent hypotetiska och reflekterar endast mina personliga åsikter. Nämnda personer och varumärken behöver därför inte ha några kommersiella samband.

Dela sidan:

Vem ska jag låta sköta vårt content? Byrån? Publicist? Inhouse?

Blogginlägg om: Content-produktion

Riktar sig till: Marknadsförare, digitalare, annonsköpare, medierådgivare, kund, byrå

Ok, så vi har alla hajat att ett engagerande innehåll lirar bra med målgruppen som man försöker bygga en relation med. Oavsett hur den målgruppen ser ut, bara man anpassar innehållet. Men vem ska egentligen stå bakom content-produktionen för bästa effekt?

Börja med att fråga dig själv: Hur jobbar vi med content-produktion idag?

  1. Vi har en content-strategi på plats som vi använder till content för alla våra kanaler
  2. Vi har inte en content-strategi på plats utan jobbar mer ad hoc med content
  3. Vi letar en partner som kan hjälpa oss ta fram en content-strategi att jobba efter

In på plan kommer här de aktörerna som jobbar med content-produktion. Kommunikationsbyrån, content-byrån, PR-byrån, mediebyrån och specialistbyrån (Social, CRM, Video, publicisters content studio).

Alla dessa aktörer erbjuder någon form av content-strategi-produkt för kunder som vill jobba mer långsiktigt. Alla har de fördelar och nackdelar att ta hänsyn till. Välj med omsorg och utgå alltid ifrån hur mycket hjälp ni behöver, inom vilka grenar och hur mycket själva ni mäktar med inhouse.

Om någon av ovan tre scenarier, eller en mix av dem, beskriver er situation just nu så kan min guide om hur dessa aktörer jobbar vara en bra trigger för er att komma igång (eller ta ert nuvarande content till nästa nivå).

Alla har olika styrkor. Vem är bästa parhästen för dig?

Fördelar och nackdelar utmaningar med alla content-aktörer på marknaden

Kommunikationsbyrån

Deras styrka är att de är bäst på varumärkesfrågorna, stora kampanjarbeten och produktion. Dessutom har de ju redan en inarbetad och nära relation till varumärket. De känner er!

Däremot kan de många gånger sakna en redaktionell tonalitet. De är ju vana att utforma content för större kampanjer via köpt media, inte förtjänad media. Dessutom står de långt ifrån egna publicistiska plattformar eftersom de sällan är med i kundens köpprocess av medieutrymme.

 

Content-byrån

Teamen består många gånger av ruttade journalister som gått över till den kommersiella sidan. Gott om kompetens inom storytelling och kreativ utformning. Ibland kan content-byrån sakna teknisk know-how hur man bäst riktar innehållet eftersom man varken köper eller äger media. Den journalistiska ådran i teamen gör de ändå till bra och pedagogiska berättare.

Content med kampanj-tänk eller redaktionell känsla?

PR-byrån

Mästarna på uppmärksamhet, champions av redaktionella kontakter. Visst är de vassa på content, speciellt content som också ska kunna få en extra skjuts av redaktionell spridning via influencers och redaktioner. PR-byråer är inte alltid heller de mest tekniskt bevandrade, eftersom det inte är deras core business, och därmed har de begränsade möjligheter att rekommendera tekniska lösningar för optimal spridning.

 

Mediebyrån

Kungar och drottningar i Medieköpland. Tidigare erbjöd man inte kunder tjänster inom content-produktion men i och med det förändrade medielandskapet (där kunder många gånger kan köpa medieutrymme själva på tex Facebook och Google utan mediebyrån) har man breddat sin portfolio.

Låt oss tala klarspråk – mediebyrån har djup förståelse för marknadens alla medieslag. De vet många gånger var rätt innehåll helst ska placeras för bästa effekt. Men de är ännu inga content-makare och deras businessmodell baseras på medieköp (AMBE = annonsör-/mediebyråersättning), inte content-produktion.

Våga använda dig av journalistisk tonalitet i ert berättande.

Specialistbyrån (Social, CRM, Video, publicisters content studio).

Inom denna grupp finns flera spännande aktörer. Frågorna du bör ställa dig själv är: Vad för typ av content behöver vi? Vad går målgruppen igång på? Var ska vi nå målgruppen?

Till exempel behöver ju bra content inte vara optimal content på alla plattformar. Är ni väldigt social-fokuserade så bör ni ju givetvis fokusera på den typ av content. Har man en etablerad kommunikation med sina stamkunder – toppen, använd er då av CRM-experter.

Publicisternas egna kommersiella content studios erbjuder numera bra hjälp med produktion av content som lämpar sig för native advertising. Bra för dig som vill nå nya målgrupper i mediekanaler som ni själva inte äger.

 

Vem är jag som skriver denna blogg?

I början av 00-talet började jag jobba med livsstilsmagasin. Som journalist genom åren har jag kommit att jobba både med dagspress, fackpress, digital, influencers och sociala medier.

Till vardags jobbar jag numera med native advertising i svensk lokalpress.

Regelbundet är jag ute och föreläser för några av landets största medieköpare. För dessa marknadsförare berättar jag om hur de kan nå ut med sina budskap och hjärtefrågor via rätt content och storytelling.

Jag brinner även för morgondagens marknadsförare – en målgrupp som jag träffar under gästföreläsningar på högskolor och yrkeshögskolor.

Följ mig på LinkedIn för uppdateringar om fler artiklar.

(Foto: IBL)