Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Ricki Petrini

En blogg om hur du lyckas med innehållsmarknadsföring. Här får du handfasta tips till hur du blir en bättre storyteller. Ricki Petrinis erfarenhet sträcker sig från publicist (Metro) till kundsidan (Procter & Gamble). Idag jobbar hon som Head of Content Studio på Mediekompaniet.


Publicerad 2 Juli 2018

Veckans medieragg: Imane Asry (och varför hon är bra för business)

Det blir allt viktigare ”vem” som är avsändare för ett visst innehåll. Dagens digitalister har inget emot att ett varumärke står bakom bra content. Men bäst genomslagskraft får du om en fantastisk produkt allierar sig med en lika fantastisk profil.

Den här veckan riktar jag strålkastaren mot Stockholmsbaserade influencern Imane Asry.

Är 2018 året då varumärken vågar inleda bloggsamarbeten med nya ansikten?

Varför är hon het just nu?

Imane är ett av Sveriges mest intressanta ansikten på bloggscenen för tillfället. Av flera skäl. Dels har hon en trogen skara följare på alla de viktigaste plattformarna; Youtube, Instagram och så klart en egen blogg. Dessutom representerar hon en grupp tjejer som sällan får tillräckligt med medieutryme.

Unga svenskar har länge längtat efter mer diversitet och bredd i media och det inkluderar den svenska bloggscenen. Därför är det inte så konstigt att Imane redan är en stjärna med nytt bloggsamarbete på metromode.se.

Vem är målgruppen som Imane tilltalar?

Själv beskriver hon sin stil som ”modest minmimalism” och visst är Imane en passionerad modeförebild. Hennes Instagram-konto och blogg varvar livsstil, mode och skönhet i en härlig harmoni.

Målgruppen är givetvis unga tjejer mellan 13-30 som inspireras av Imanes orädda inställning att kombinera mode, kvinnlighet, tro och karriär. Imane pluggar på universitet vid sidan om rollen som influerare.

Vilka typ av samarbeten vore gynnsamma?

Jag älskar att spekulera i framtida partnerskap. Hade jag varit marknadschef för ett varumärke som delar Imanes målgrupp hade jag inte tvekat. Det är bara en tidsfråga innan Imane är spokesperson, frontfigur eller gästdesigner på ledande livsstilsföretag.

Ta Indiska till exempel som drabbats av butiksdöden och går en oviss framtid till mötes. Säkerligen inte Imanes personliga dröm-samarbete men skulle kunna bära frukt. Eller anonyma Make Up Store som gått från trendsättare till kurragömma inom skönhet. Hade inte de mått bra av att sätta lite karaktär på sitt för övrigt rätt opersonliga varumärke?

 

 

Fotnot:

Notera att ovan spekulationer är rent hypotetiska och reflekterar endast mina personliga åsikter. Nämnda personer och varumärken behöver därför inte ha några kommersiella samband.

Dela blogginlägget:

Mer från Ricki Petrini

Till bloggen >

Transparens blir årets viktigaste ingrediens 2020

Vi lever i en ny upplysningstid där sociala utmaningar och en klimatmässig brytpunkt nu styr agendan. Företag, organisationer – ja, så klart också vi som privatpersoner, inser att vi måste...

9 December 2019

Höstens viktigaste content-strategi i sociala medier

I min vardag guidar jag många tongivande varumärken inom digitalt ägarskap. Hur man ständigt förnyar sig och håller sig aktuell i sociala medier, är en ständig utmaning för alla; från...

20 Augusti 2019

Här är landets 7 mest hypade internship just nu

Vadå lågkonjunktur? Tittar man på den mängd tjänster och jobb som svenska företag utlyser för tillfället kan man inte ana annat än goda tider. Överallt rekryteras det och jag har noggrant...

5 Augusti 2019