Nya medier som bidrar till mångfald

Jag lyssnade nyligen på Ehsan Fadakars avsnitt av Resumés sommarpodd. Ehsan pratade bland annat om hur vår bransch är så otroligt dominerad av vita män. Och det är kanske inget förstasidesstoff för varken mig eller dig. Men det får mig ändå att reflektera över att det är så många av de som inte tillhör majoriteten i branschen som jobbar med just sociala medier.

Sociala medier har hjälpt till att demokratisera världen på många sätt de senaste åren. Så länge man äger en mobil med kamera och internet kan exempelvis vem som helst starta en egen kanal på YouTube, med samma förutsättningar för framgång och kändisskap.

Och de där åren när alla trötta gubbar (de som Bard förutspådde kommer att bli överkörda inom ett par år av 30-åriga kvinnor som är grymma på sociala medier) tänkte att sociala medier var något vi som satt på kundservice eller i receptionen kunde sköta – de har resulterat i att många av oss som inte var självklara i mediebranschen nu har hittat hit: förortsungar, unga kvinnor, homosexuella, rasifierade, icke binära och lantisar. Nu är vi äntligen insläppta på samma arena, och trots färre år i branschen ligger vi ljusår före inom detta specialistområde. Det i sin tur innebär att vi får fler unga chefer som tillhör minoriteter – och det resulterar i att branschen kanske äntligen kan bryta mönstret med medelålders vita män som helst rekryterar andra medelålders vita män.

Så grattis branschen – mångfald gynnar alla! Nu får vi bara hoppas att den här nya kompetensen  tas tillvara på rätt sätt så att det där gamla, tråkiga mönstret jag nämnde ovan blir ett minne blott.

P.S! *3 snabba tips*

  1. Är du kvinna eller icke binär och jobbar med sociala medier? Då tycker jag att du ska gå med i vår FB-grupp pronto! Här hittar du den.
  2. Om du inte är kvinna eller icke binär, men gärna vill nå 570 kvinnor/icke binära (!!!) med blandad bakgrund inom SoMe för exempelvis ett ledigt jobb är du välkommen att maila mig platsannonsen så delar jag den 👉  anna.olivemark@gmail.com.
  3. Du har väl inte missat att du kan platsannonsera via Rättviseförmedlingen? Mycket bra grej!

Sociala medier mot terrorism

I dagarna håller Global Internet Forum to Counter Terrorism sitt första möte. Forumet som bildades förra månaden består av bolag som Facebook, Microsoft, Youtube och Snap Inc. Syftet är att motverka spridning av budskap från (eller till nytta för) terrororganisationer.  Modernt, vettigt och viktigt att dessa tech-giganter tar gemensam action. Extra fint att ärkerivalerna Facebook och Snap (tillfälligt) gräver ned strixyxan för the greater good.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

Framtiden är här

Forskare på University of Washington har med hjälp av ett nytt AI-verktyg simulerat en video med Barack Obama. Resultatet är inte felfritt men det är riktigt jäkla bra. Framtiden är här hörrni!


Se videon här.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Snapchats mest spännande funktion hittills

Det är sommar och sol men tech-entreprenörerna tar aldrig semester. Nyheter från internet kommer här!

1. Snapchat = money makers?
Det är knappast någon hemlighet att Snapchat har haft problem med lönsamheten. I veckan lanserades emellertid funktionen Paperclip som möjliggör för användare (och företag) att skapa klickbara snaps. Det var på tiden att Snapchat börjar driva trafik ut från appen. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och extra roligt blir det om annonseringen tar fart på riktigt.

 

2. Facebook har nu 2 miljarder användare.
Eller, 27 procent av jordens befolkning. Det är inte illa det, för ett bolag skapat av en 20-åring i hoodie.

 

3. Det ryktas om att iPhone 8 kommer att ha en augmented reality-funktion.
Telefonen kommer att lanserar i september. Visste ni förresten att iPhone firade 10 år härom veckan? När jubileer kommer på tal brukar folk ofta säga ”Har det REDAN gått tio år?” Jag känner precis tvärtom. Har det bara gått tio år, vad gjorde vi innan detta? Svassade runt med de där gamla ihopfällbara telefonerna, förmodligen. Hur som helst. Jag håller tummarna för en höst fylld av AR📱👻

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Sociala favoriter från Cannes Lions

Måndag och åter på kontoret efter en vecka av rosédimma, Cannes och midsommar. Cannes är ju dock så mycket mer än poolparty och rosé – en sådär sjuttioelvatusen shortlists att kolla på exempelvis. Jag spanade såklart lite extra på Cyber-kategorien som innehåller flera, för mig, relevanta underkategorier som Social video, Innovative use of social och Community building/management. Härligt med en tävling som även uppmärksammar social tycker jag, något som vi i Sverige är rätt dåliga på! Jag hittade även många sociala medie-kampanjer i övriga kategorier i utställningshallen i Cannes, och här kommer några av mina favoriter.

Narcos – Spanish lessons och Episode leak – Netflix/Alma DDB

Eventuellt något partisk men älskar, älskar, älskar detta! Alma DDBs arbete med Narcos Facebooksida under hösten fortsätter att dra in mängder av priser, väldigt välförtjänt. Så här bra kan det bli om man gör sin hemläxa och faktiskt lyssnar innan man pratar.

Like my addiction – Addict’aide/BETC

Få har nog missat denna kampanj som blev otroligt omskriven världen över. Smart att utnyttja hela influencerfenomenet för att lyfta ett viktigt ämne!

All that we shareTV2/&Co.

Ännu en viral mega hit som ingen kan ha missat. 8.1 miljoner interaktioner och 284M organiska visningar gav denna kampanj guld i cyber (social video). Analysera denna för att få inspiration kring hur du bäst skapar innehåll som engagerar i sociala medier!

Unsafety check – Black lives matter/J.Walter Thompson NY

Så.jävla.bra! Över 20 miljoner visningar utan betald räckvidd första veckan och grym spridning med draghjälp av flera stora artister som hakade på kampanjen.

Twitter beef och #NUGGSFORCARTERWendy’s

Fick iallafall mig att att le! Kan önska att fler företag vågade ta ut svängarna lite mer när de jobbar med community management.

Facebook not liveTomcat/The Scotts miracle-gro co/Barton F.Graf

Interaktiv livevideo på Facebook <3 Så knäppt, roligt och brutalt på ett bra sätt. Det gillar man ju!