Veckans nyheter – är det här ”nya Twitter”?

Yes, redan torsdag vilket innebär veckans nyheter! Detta är en sammanfattning av vad som hände i den sociala och digitala världen medan vi befann oss i påskens dimmiga matkoma:

  • Facebook F8 2017: Under tisdagen öppnade Facebook sin årliga F8 konferens och presenterade en rad nyheter på plattformen. Vi har självklart sammanfattat detta här.
  • Mastodon: Är open-source kanalen Mastodon ”nya Twitter”? Kanalen lanserades för 6 månader sedan och säger sig ha vuxit så mycket under den senaste tiden att de varit tvungna att stänga ned registreringsmöjligheten för nya användare, för att säkra kvalitén. De största skillnaderna från Twitter är ett flöde i kronologisk ordning och att du kan posta upp till 500 tecken i varje inlägg. En guide till kanalen hittar du här!Mastodon social
  • Insta pods: Instagrams införande av ett algoritm-styrt flöde har skapat nya beteenden och nu mobiliserar sig instagrammare i så kallade ”pods”.
  • Twitter lite: Twitter lanserar Twitter lite som är anpassat för användare med långsamma nätverk, dyra mobila uppkopplingar och mobiler med lite utrymme.
  • Snapchats nya filter: Snapchat rullar ut nya world lenses, som är mer interaktiva än någonsin. Vi väntar spänt på att se sponsrade versioner av dessa från företag!
  • Instagram stories fortsätter att växa: Samtidigt som Instagram lanserade nya stickers till sin story-funktion gick de även ut med att tjänsten nu har över 200 miljoner dagliga användare.

anna.olivemark@gmail.com

Vad Facebook satsar på just nu

Facebooks årliga F8-event gick nyligen av stapeln. Nyheter presenterades och i vanlig ordning var Mark Zuckerberg på plats. Nytt för i år var att Mark lagt till med pappa-humor, som sig bör när man är förälder. Hur som helst: det har skrivits mycket om nyheterna som presenterades och här kommer en sammanfattning.

Augmented reality blir än viktigare för Facebook
Kameran är en viktig komponent i hur vi kommunicerar. Det är också om kameran och augmented reality som de flesta nyheter handlar. Snart kommer det exempelvis gå att bygga produkter och funktioner i AR som komplement till fysiska objekt.

Facebook Spaces – umgås med dina vänner i er egen VR-värld
Spaces är en VR-plattform som nu finns att testa i beta och som kanske kommer att göra sociala medier än mer socialt. Med Spaces kan människor skapa sitt eget space och bjuda in upp till tre vänner. Där kan dom sedan umgås och interagera med varandra.

facebook-spaces-social-vr-app-3

Ännu smartare bilder
Facebook har utvecklat en teknik som gör att plattformens algoritm blir skickligare på att läsa av vad som finns i en bild. Behändigt för annonsörer, kan tänkas. Snart vet Facebook inte bara att du gillar matbilder, dom kommer även veta vilken typ av mat du föredrar.

Messenger tar nästa steg
Messenger kommer att få en än större roll i Facebooks erbjudande, med fokus på kundkontakt och konvertering. Funktionen Chat Extensions kommer tillåta tredjepartsappar att vara kompatibla med Messenger, först på tur står Spotify.

18035666_10103027605895313_649823937_n

natalie.e.eriksson@gmail.com 

 

 

Det enklaste sättet att bli miljonär på

”Det enklaste sättet att bli miljonär på är att vara miljardär och sedan starta ett flygbolag”. Sir Richard Branson vet vad han pratar om och visst finns det en sanning i citatet. Flygbolagen kämpar med dålig lönsamhet i en bransch med hård konkurrens och pressade priser. Det måste då vara extra slitigt när man som bolag lyckas smutsa ned sitt varumärke två gånger inom loppet av en månad. Även om det såklart inte finns någon VD i världen som hade önskat sig United Airlines kaos på sitt bord. Det började med att anställda på bolaget vägrade att låta två unga kvinnor boarda sin flygning – på grund av deras klädsel. ”Yoga-byxor är inte okej” hette det från flygbolagets håll. Någon filmade händelsen där United framstår som elaka översittare och sociala medier rasade.  När detta äntligen började lägga sig var det dags för nästa fiasko. Filmen där United bokstavligt talat släpar bort en man från sin flygstol har blivit viral och setts på sociala medier så väl som i traditionella nyhetssändningar. Planet var överbokat och detta var alltså deras lösning på det problemet. Uniteds VD har bett om ursäkt, vilket självklart vad nödvändigt, men frågan är hur mycket den ursäkten är värd. Jag gissar på: inte så mycket alls.

”Sociala medier fullkomligen vältrar sig i United Airlines pr-skandal där en passagerare släpas av ett fullbokat flygplan. Här samlar vi några av de bästa skämten kring händelsen.” De två sista meningarna kommer från Svenska Dagbladet och följs av en mängd skärmdumpar på sarkastiska kommentarer från sociala medier.

 

17910919_10154495401998354_833998286_n

 

 

17888380_10154495402018354_1686538917_n

 

 

17888132_10154495401903354_299517862_n

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Om sociala medier i en krissituation och kärlek i allt det hemska

Berghs School of Communication hade anordnat Berghs Career Day. Ett evenemang där vi byråer får chansen att speed-dejta med studenter. 300 personer på plats, läste jag någonstans.

I ena sekunden, en glad och förväntansfull stämning. I nästa, ljudet av sirener på Sveavägen. Följt av vibrerande mobiltelefoner och stora nyhetsrubriker i media. Utanför fönstret syntes plötsligt polis, insatsstyrka och avspärrningar. Även automatvapen och människor som i panik kastade sig in i slumpmässigt valda byggnader för att på polisens uppmaning söka skydd. Vi var egentligen helt säkra där vi befann oss, även om ingen visste något där och då. Bara kvarter därifrån fanns skadade människor och minst fyra personer som aldrig skulle komma hem igen.

Med omfattande avspärrningar, indragen kollektivtrafik och en helt lamslagen innerstad var det många som hölls instängda för säkerhets skull. På kontor och i skolor, i klädbutiker och restauranger. Andra var strandade utomhus eller vid tunnelbanestationer. Någonstans i allt detta blev telefonlinjerna överbelastade samtidigt som sociala medie-Stockholm exploderade. Vänner, familjer och kollegor nådde varandra via Messenger, statusuppdateringar, Whatsapp och Facebooks Safety Check. Och, kanske det allra finaste i allt det hemska. Människor sträckte ut sina händer till främlingar.

”Om någon är fast i Sollentuna bor jag nära stationen, skriv här så kommer jag och hämtar dig”. ”Om någon befinner sig vid Mariatorget och inte vet var du ska ta vägen, ring mig så släpper jag in dig!” ”Vårt kontor står öppet för alla som behöver”. Hashtaggen #Openstockholm spreds som en löpeld och via sociala medier erbjöd sig matbutiker att ordna mat åt barn vars föräldrar ännu inte lyckats ta sig hem. Under timmarna som följde syntes otroligt mycket kärlek och värme i allt det hemska.

Jag är fullt medveten om att även falska rykten uppstod via sociala medier och att populistiska krafter var snabba med att försöka plocka politiska poänger på attacken. Men trots det, värmen och omtanken var så otroligt påtaglig. Jag är stolt över Stockholm och den solidaritet som visades under fredagen, på och utanför sociala medier.

Och till sist: jag är så otroligt ledsen och bedrövad för de människor som idag var tvungna att vakna upp med vetskapen om att en anhörig miste livet igår.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

Keeping up with Pepsi & Kendall Jenner

En uppdatering. Den skarpa kritiken, som till en början var koncentrerad till Twitter, har under dagen spridit sig till andra forum och större nyhetskanaler. Det har säkerligen varit ett svettigt dygn för inhouse-teamet på Pepsi. Nu dras reklamfilmen tillbaka.

”Pepsi was trying to project a global message of unity, peace, and understanding. Clearly we missed the mark and we apologize. We did not intend to make light of any serious issue. We are pulling the content and halting any further rollout” är meddelandet som företaget släppt via en talesperson.

Klarsynt, kan tyckas. CNBC diskuterade Pepsi tidigare idag och i ett klipp på deras hemsida kan vi se Mike Jackson analysera situationen. Jag tycker att Jackson har en del poänger* men håller inte helt med när han säger att ”Det var rätt idé men fel varumärke.” Jag håller visserligen med om att det är fel varumärke, men det är också fel uttag. Folk som skrattar och dansar. Problemet ligger också i att det är fel ambassadör. Kendall är inte fel för Pepsi men hon är fel för demonstrationer och polisvåld. Det finns varumärken som lyckats adressera känsliga frågor i sin kommunikation, men denna gång blev det inte rätt.

*Framför allt håller jag med om ”Detta visar bara hur mycket ikonisk status Pepsi tappat. Om Nike eller Apple hade gjort en liknande kampanj hade det från början inte anlitats en vit supermodell för en kontext som anspelar till Black lives matter”. 

kendall-jenner-pepsi-ad

 

natalie.e.eriksson@gmail.com