Dela sidan:

Varumärkens heterosexuella comfort zone

”Det är en fin gräns mellan autentisk representation och att exploatera en minioritetsgrupp, och många varumärken ryggar undan från denna arena helt och hållet.”

Hornet, som själva titulerar sig som ”the world’s premier gay social network”, har gjort en studie tillsammans med Nielsen för att ta reda på om och hur LGBTQ-kodade människor eller element i reklam har inverkan på konsumenter som också råkar identifiera sig som LBTQ.

Resultatet är inte överraskande och frågan är när varumärken på riktigt ska börja röra sig utanför sin heterosexuella comfort zone?

Läs mer här. 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

Dela sidan:

H&M och The Weeknd 💔

Resumé skrev igår om den annonsbild som fått människor att rikta stark kritik mot H&M. Nu har The Weeknd gått ut och sagt att han blev besvärad av annonsen och att han därför inte kommer att vilja samarbeta med H&M mer.
Ouch! 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

Dela sidan:

Tre frågor gällande #sistabriefen

Inte heller reklambranschen är immun mot sexuella trakasserier eller en misogyn jargong. Jag har ställt tre frågor till Ellinor Ekström, en av initiativtagarna bakom #Sistabriefen, för att höra hur hon ser på vägen framåt.

Tror du att att byråchefer nu kommer att involvera ett jämställdhetstänk än mer i sina rekryteringsprocesser?
Jag tror att byråchefer och ledare börjar landa i att en normförflyttning är på gång. De anställda går inte längre med på att trakasserier och maktstrukturer förekommer på arbetsplatsen. Ledare kommer att behöva involvera ett mer övergripande jämställdhetstänk i sina företag för att ta tillvara på det viktigaste företaget har – kulturen och medarbetarna.

Jag har sett diskussioner om byråer som, enligt medarbetare eller tidigare medarbetare, har extremt sexistiska miljöer. Tror du att det går att förändra en sådan arbetsplats eller behövs ett nytt ledarskap?
Det finns en möjlighet till förändrat beteende, men bara om personerna i ledningen själva lyssnar, lär och tar ansvar för att skapa en bättre företagskultur med nolltolerans mot kränkande beteenden. Det börjar i toppen där ledningen måste sätta gränser och visa vad som är okej och inte på arbetsplatsen. Med det sagt så är det viktigt att en ledningsgrupp rannsakar sig själva och ifrågasätter om de är rätt personer att göra den typen av arbete. Något som dessutom är jätteviktigt är att mäta. Hur ser kulturen egentligen ut i dagsläget? Vad behöver förbättras? Vad tycker personalen? Sätt upp en plan över var ni vill komma och en budget som tar er dit.

Vad är det bästa som metoo, enligt dig, har fört med sig?
En normförflyttning. Det dåliga beteende som var ”okej” eller som har flugit under radarn tidigare går inte längre att komma undan med. Det är fler ögon som ser, fler personer som vågar berätta om vad de ha blivit utsatta för och förhoppningsvis fler som ställer sig emot ett oacceptabelt beteende när det inträffar. Något som jag verkligen saknar i det här uppropet däremot är möten för män, av män. Just nu handlar det mycket om att byråer ordnar möten där kvinnor ska samlas i grupp och prata om vad de varit med om och sina känslor kring det, vilket i sig är jättebra och ska uppmuntras. Däremot har jag inte hört om ett enda tillfälle där männen på en byrå samlar sig i grupp och pratar om deras ansvar i den här frågan, hur de ska backa sina kollegor och på vilket sätt de kan motverka en sexistisk kultur. 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

När digitalt blir print

Trots att jag ofta arbetar väldigt digitalt så kan jag verkligen uppskatta old fashioned print-annonsering. När den är bra vill säga. Som den här nedan!

Snyggt jobbat Boursorama Banque.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela sidan:

Nyheter vecka 46

Det är sol, det är fredag och här kommer veckans sociala medie-nyheter!

  • Google och Facebook kickar igång The Trust Project. Ett projekt som går ut på att människor på ett smidigt sätt ska kunna läsa bakgrundsfakta om journalister och avsändare som publicerar nyhetsartiklar på Facebook.
  • Snapchat har skapat tracking-pixlar för sina annonser.
  • Facebook har skapat en ny undersökningsfunktion.
  • YouTube lanserar en app för stora skärmar.
  • Social media today skriver om varför fler varumärken bör arbeta med split-tests på Facebook. 

Samt: Sociala bloggen planerar höstens härligaste sociala medie-event. Det kommer att bli ?. To be continued.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com