Breaking news: Instagram låter oss ladda upp tio bilder i samma post

För några timmar sedan släppte Instagram nyheten om att användarna nu kan ladda upp tio bilder eller videos i taget. Alltså, en post med tio olika bilder. Eller tio likadana bilder, om någon känner för det. Jag tänkte att jag borde skriva om denna nyhet men känner rent spontant att ”Jaha. Det är ju svårt nog att välja ut en bra bild att posta?”.

Nu kanske ni tänker att jag är en bakåtsträvare som tar min Instagram på alldeles för stort allvar. Bakåtsträvare: nej. Tar min Instagram på alldeles för stort allvar: ja! Tanken med den här nyheten är nog att vi användare ska kunna dela med oss av mer gedigen storytelling, även när vi inte har bildmaterial som känns top notch. Ur det perspektivet måste jag ändå ge nyheten en stor tumme upp. Även ur ett business-perspektiv känns detta helt rätt. Instagram är en fotoapp och att addera den här möjligheten till att skapa fotoalbum går i linje med det. Bolaget har också arbetat mycket på att användarna inte ska uppleva sina flöden som spam. Ja, vi känner ju alla den där härliga men kanske lite för ivriga släktingen som postar alldeles för frekvent. Nu kan dessa släkt.. personer lugnt fortsätta att ladda upp tio bilder per dag, utan att besudla sina följares flöden.

För annonsörer är detta kanske inte det mest chockerande som hänt. Att skapa annonser med fler bilder/videos har varit möjligt sedan tidigare. Nu går det dock att använda sig av tio bilder även i Instagram-annonsering, jämfört med sex stycken som var fallet innan. Det var det.

instagram-upload-PAGE-2017

natalie.e.eriksson@gmail.com

Idol Sverige underhåller generation Z på Musical.ly

Ida Scharf, Idol/Freemantle media om Musical.ly

Idol Sverige har stora följarskaror på både Facebook, Instagram och Snapchat, där de underhåller sin målgrupp både under och mellan säsonger. Jag upptäckte nyligen deras konto på musical.ly, där de lyckats få över 52.000 följare på bara en säsong! Jag tog kontakt med Ida Scharf, digital projektledare på Fremantlemedia med ansvar för bland annat Idol och Talang, för att lära mig mer om denna app som är så omåttligt populär bland generation Z.

Hur skulle du förklara Musical.ly för någon som aldrig använt appen?
Musical.ly är en app där användarna kan göra egna musikvideor och sketcher som är upp till 15 sekunder långa. Användarna väljer musik eller ljudspår och videoeffekter direkt i appen. Användarna kan även, likt Instagram, följa och skicka meddelanden till varandra samt gilla och kommentera på varandras videos.

Hur ser målgruppen ut och hur populär är appen i Sverige?
Exakt hur många det är som använder appen i Sverige är fortfarande okänt men världen över finns det över 90 miljoner registrerade användare. Appen är främst populär bland unga tjejer, uppskattningsvis i 10-16års åldern.

Ni fick runt 52.000 följare under en Idol-säsong, hur lyckades ni med det?
Jag tror att vår största framgångsfaktor har varit att vi verkligen har satt oss in i att förstå appen och att vi har skapat unikt innehåll anpassat för plattformen. Vi försöker alltid att tänka på vad våra följare vill få ut av att följa oss på en plattform och landade i att vi skulle vara underhållande, roliga och lättsamma. Dessutom försökte vi skapa en känsla av att deltagarna själva ägde kontot, att man som följare fick komma dem närmre och lära känna dem på ett nytt och avslappnat sätt där de bjöd på sig själva.
En annan del av framgången beror troligtvis på att vi redan har byggt upp stora följarskaror på andra sociala medie-kanaler där vi kunde marknadsföra musical.ly-kontot. I slutet av säsongen hade vi även med musical.ly-loggan i grafiken i tv-programmet.

För vilka företag och organisationer känns appen relevant att finnas på?
Idol och musical.ly är ju verkligen som gjorda för varandra då båda handlar om musik och underhållning, något de flesta företag inte gör. Men för företag som har en passande tonalitet och vill nå en ung målgrupp kan det här vara en ny möjlighet.
De jag spontant kan tänka mig skulle passa för musical.ly är till exempel skivbolag, olika event eller modehus. Tänk dig till exempel om ett stort modehus skulle släppa sin nya kollektion på musical.ly med modeller som visar upp de nya kläderna genom att dansa och sjunga i dem! Det tror jag skulle funka jättebra!
Det knepiga med appen är ju att den i stort sätt kräver resurser i form av personer som kan vara ansiktet utåt och medverka i musikvideorna, så det lättaste alternativet för ett varumärke att synas på musical.ly idag är troligtvis genom att samarbeta med influencers som redan har många följare på plattformen.

Har du tre snabba tips till exempelvis det där skivbolaget som vill komma igång?
1. Släpp nya låtar från artisterna på musical.ly! Du kan nämligen lägga in din egen musik eller ljudspår.
2. Ett plus med att lägga in egen musik är att din profilbild syns som en liten logga i hörnet i de videos där den används, eftersom att du är utgivaren. Både du och låten får på så vis spridning.
3. Skapa innehåll på ett roligt och naturligt sätt, som målgruppen känner igen, genom att inspireras av hashtagsen och utmaningarna som redan finns. Men lägg kanske till era egna låtar… eller varför inte skapa en egen utmaning?

anna.olivemark@gmail.com

Här är Snapchats olika annonsformat

Snapchat har äntligen öppnat upp för den nordiska marknaden vilket innebär att det är fritt fram att börja annonsera i kanalen. Personligen känner jag mig något besviken över att on-demand geofilters ännu inte finns tillgängliga för oss nordbor – men misströsta ej, här kommer en lista på de möjligheter som finns!

Geofilter Donken (McDonald's Sverige), Lens (Taco Bell) och Snap Ad (Gatorade).

Geofilter (McDonald’s Sverige), Lens (Taco Bell) och Snap Ad (Gatorade).

Geofilter
Ett geofilter designar du själv efter dina egna önskemål (och efter en del riktlinjer från Snapchat). Filtret kommer sedan att dyka upp bland övriga tillgängliga filter för användaren (exempelvis lokala filter för städer och så vidare) under 24 timmar. Jag och mina kollegor designade ett geofilter för Donken (McDonald’s Sverige) i höstas och responsen från målgruppen var väldigt positiv! Dessutom sköt engagemanget på Donkens egna Snap-kanal i höjden den dagen.

Lens
Åh, de omåttligt populära selfie linserna som låter dig förvandlas till både det ena och det andra! Visste du att Snapchats användare leker med varje lins i cirka 20 sekunder innan de går vidare? Är du intresserad av att skapa en lins får du ha lite framförhållning – Snapchat designar dessa åt dig och det tar cirka 6-8 veckor.

Snap Ads
Vertikala videoannonser som placeras mellan exempelvis stories. Annonserna är 10 sekunder långa och det finns även format där tittaren kan swipa uppåt för att se mer (som exempelvis en längre video, en artikel eller en hemsida). Enligt Snapchat själva spelas två tredjedelar av alla videoannonser med ljudet på och deras ”swipe up rate” ska vara 5 gånger högre än genomsnittlig CTR på liknande plattformar.

anna.olivemark@gmail.com

Att digitalisera ett varumärke och en hel bransch

I veckan släpptes nyheten om att svenska modeföretaget Ivyrevel teamat upp med Google för att skapa Coded Couture. Kanske har du redan läst om detta, nyheten har nämligen blivit omskriven i över 900 internationella artiklar. Om du missat detta så bjussar jag självklart på en sammanfattning av produkten:

Ivyrevel är modevarumärket som grundades av en kvartett där bland annat bloggaren Kenza ingår, och som numer är en del av H&M Group. Google är sökmotorn som vet exakt vad du håller på med. Tillsammans har dom skapat en app för att, på ett roligt och nytänkande sätt, digitalisera modeindustrin. Så här fungerar det: konsumenten laddar ned Ivyrevels app för att sedan bära med sig sin smartphone oavbrutet under en veckas tid. Som om någon skulle få för sig att gå hemifrån utan sin mobiltelefon en dag? Hur som helst. Med hjälp av Google kommer appen lära sig var personen spenderar sin tid, vad personen gör med sin tid och så vidare. Tack vare all insamlad data designar appen en klänning med en siluett, ett material och unika detaljer anpassat just för den här konsumentens livsstil. Resultatet blir en skräddarsydd klänning som kan beställas direkt i appen. Företaget själva ser det här som ett steg i att digitalisera modebranschen. En spännande och storslagen vision.

Jag tycker att detta är en otroligt rolig satsning och att bara namnet i sig förtjänar en stor high five. Kan Coded Couture bli lika flådigt som sin namne haute couture? Nej, och det är precis det som är meningen. Om haute couture är Coco Chanel, Paris och gamla pengar så är Coded Couture vår samtida hjälte, entreprenören som tänjer gränser och planerar kommersiella flygresor till månen.
Är Coded Couture helt rätt i tiden samt engagerande för sin målgrupp? Det återstår att se men intresset har inte direkt varit dåligt.

Slutligen så har jag växlat ett par ord med Henrietta Fromholtz, PR-manager på Ivyrevel.

Är namnet Coded Couture en hint om att det snart kommer att finnas fler databaserade plagg?
Det stämmer! Det här är bara början för oss. Klänningen är ett signumplagg för Ivyrevel, därav börjar vi i den änden. Vi har i dagarna fått flertalet spännande förfrågningar som rör framtiden av Coded Couture, och även många positiva reaktioner med önskemål om manliga plagg.

Har du några tips på hur företag bör tänka när dom arbetar med kampanjer kopplade till tech-lösningar?
Många nosar på spännande tech-lösningar idag, men det jag ser är att många inte tänker större än en kul kampanj. Vi bygger inte en ball teknologi bara för att ha någonting kul att prata om och få medial spridning för stunden, vi gör det för att vi vill revolutionera modeindustrin och ge ett värde till kunden. Det tror jag är en viktig grundsten för att kunna skapa en lyckad kampanj. Man kan se att virtuella fashion shows dyker upp här och var, men vad ger det egentligen för långsiktigt värde? Ska ett företag göra en kampanjsatsning och använda sig av tekniken tycker jag man redan från start ska titta på hur man kan ta det steget längre än en kampanj.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Nelly.com – med data och snabbhet som framgångsrecept

Resumé har tidigare skrivit om Nelly.com, modevarumärket och e-handelsföretaget som valt att lägga hela sin marknadsföringsbudget på sociala medier. Nelly fortsätter att öka sin omsättning och har under det senaste året vuxit sig än starkare på den nordiska marknaden. Jag fick en pratstund med Johan Beckman, Social media specialist på Nelly, som på nära håll varit en del av företagets arbete och framgångar.

Ni valde att satsa på sociala medier, hur kom det sig?
Vi har redan från start satsat starkt digitalt och på socialt, det har varit ett sätt för oss att följa vår målgrupp. Dessa kanaler gör att vi kan hålla en nära kontakt med konsumenterna, ta till oss av deras feedback och därmed göra ett ännu bättre jobb. Vår kärnmålgrupp är kvinnor 18-24 år. Jag kan tänka mig att du ingår i den målgruppen, i vilka kanaler når vi dig?

Jag är inte i er kärnmålrupp men jag håller med om att ert kanalval är rätt för er målgrupp. Hur vet du att det ni gör ger effekt?
Allting vi gör har en tanke och en strategi bakom sig. Vi samlar in olika perspektiv inför våra kampanjer. Medieköp och marknadsföring är en viktig del men vi har även duktiga stylister som förstår vad som kommer att bli morgondagens mode. Vi är ett datadrivet företag och mäter allt som görs. Vi är snabba med att testa nya saker men vi är också snabba med att utvärdera våra kampanjer. En del satsningar blir framgångsrika, andra inte.

Berätta om en viktig framgångsfaktor för Nelly.
En viktig framgångsfaktor för oss är vår snabbrörlighet. I vintras gjorde vi en stor kampanj med ett gäng ambassadörer. Vi anordnade en påkostad fest med ambassadörerna på fredagen och redan på söndagen så var kampanjen live. Detta tack vare vår flexibilitet och sammanhållning inom företaget. Specialister, art directors, webb-kreatörer och flera satt redo för att få igång kampanjen snabbt och effektfullt. Vi visste att många i vår målgrupp skulle känna till festen och läsa om den via ambassadörernas egna kanaler, att samtidigt arbeta med köpt annonsering gjorde att vi kunde nå ut än bredare.

Nu kanske inte fester med ambassadörer är rätt för alla varumärken och målgrupper. Tror du att den den här snabbrörligheten kan appliceras på andra kategorier?
Definitivt, och allt vi gör flyger inte men detta blev en succé och effekten hade inte blivit densamma om vi hade väntat tre månader med att släppa bilderna.

Kan du dela med dig av någon motgång?
Det finns säkert ett par men jag tror som sagt på att våga testa. Företag måste våga lita på sina anställda. Kompetent personal som förstår företagets vision måste få frihet att genomföra olika satsningar. Även om alla satsningar inte i första hand genererar bra resultat, så tror jag på att motgångar föder framgång.

Vilka andra företag är duktiga digitalt enligt dig?
Adidas är väldigt duktiga och har verkligen lyckats bli relevanta för en ny målgrupp. Enligt mig har dom gått från att vara nummer två till att bli nummer ett i sin kategori.

Vad är nästa spännande steg för branschen, tror du?
Jag tror mycket på tech-sektorn och artificial intelligens. Facebook har släppt möjligheten att bygga egna bottar. Jag tror att det snabbt kan bli aktuellt för avdelningar så som HR och kundtjänst. Även automatiserade köp i en samlad miljö kommer växa framöver.

natalie.e.eriksson@gmail.com