Twitter – moderna och förlegade

Den amerikanska filmstudion Weinstein Co. är beredda att sälja av sitt bolag. Detta efter den mediestorm som en av de tidigare delägarna, filmproducenten Harvey Weinstein, orsakat. Löpsedlar och sociala medie-konton har gått varma sedan New York Times tidigare i oktober avslöjade att ett trettiotal (!) kvinnliga skådespelare anklagar filmproducenten för sexuella trakasserier och våldtäkt. Weinstein är ett stort namn i Hollywood och har arbetat med filmer så som Gangs of New York och Shakespeare in love. Trakasserierna ska ofta ha skett i jobbrelaterade möten och bland de kvinnor som talat ut finns kända namn så som Kate Beckinsale, Angelina Jolie och Gwyneth Paltrow.

Att det finns män i Hollywood (och i alla andra branscher) som utsätter kvinnor för sexuella trakasserier vet vi om. Att kvinnor i Hollywood talar ut om detta är dock väldigt ovanligt. Många av de som nu valt att berätta säger att de inte gjort det tidigare av rädsla för sin karriär och sin säkerhet.

Ett namn som florerat extra mycket på sociala medier den senaste veckan är Rose McGowan. McGowans anklagelser är omskrivna i stora tidningar och skådespelaren har även använt sitt eget Twitter-konto för att prata om händelserna, något som i veckan ledde till att Twitter själva valde att stänga ned hennes konto. Detta gjorde i sin tur att #Womenboycotttwitter började trenda. Det finns fortfarande ett stort mörkertal vad gäller sexuella brott och när folk väl vågar tala ut så ska de inte tystas, menade kritikerna gällande Twitters agerande.

Anledningen till att Twitter valde att blockera skådespelaren?
Jo, McGowan har skrivit ut ett privat telefonnummer i en av sina tweets vilket strider mot Twitters policy, tydligen.

Ironiskt, kan tyckas, med tanke på all annan skit som fritt får florera på det sociala nätverket. Den massiva kritiken har haft en stor inverkan då Twitters VD nu gått ut och sagt att de ska ta krafttag internt för att se till att den här typen av klumpiga agerande inte fortsätter att ske. Det har hittills varit mycket snack och liten verkstad vad gäller Twitter och hur de hanterar kriser men vi får hoppas att de menar allvar denna gång. Det är fantastiskt med unga personer som bygger spännande bolag. Inte lika kul när de beter sig som förlegade gamla gubbar.

Den här historien har inte sett sitt slut än. Förundersökningar mot Harvey Weinstein har inletts av både brittisk och amerikansk polis. Vad gäller Twitter så har de en lång väg att gå när det kommer till ansvarstagande och kriskommunikation. Skärpning.

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

 

 

 

Snapchats nya storsatsning

Snapchat är on a roll. Igår presenterade de en lista med 14 bolag som ska agera annonspartners och stärka upp Snaps annonserbjudande. Här är några av dessa partners.

  • Jebbit– Lead generation-kampanjer med formulär
  • Ceros– Animationer och interaktiva upplevelser
  • Undertone– Premiumdesign av annonser
  • Whalar– Matchning av varumärken och influencers
  • Flyr– Skräddarsydda designmallar
  • Wirewax– Interaktiva videos
  • Entrypoint– 360-videos
  • TreSensa– Skräddarsydda spel
  • GameCommerce – Brandande spelutvecklingsplattformar
  • Popwallet– Mobilkuponger
  • Slyce– Mobilkuponger

Här är den fullständiga listan.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Reklambranschens egen humorkung

Daniel Hallberg är art directorn på King som underhåller Instagram med sketcher och imitationer. Jag träffade honom innan sommaren för att prata om imitationerna av Lorentz, hur det var att provfilma för Ruben Östlund och varför Daniel känner att han har lurat hela samhället. 

Du har över 52 000 följare på Instagram. Hur känner du inför det?
Det känns 90% kul. Till en början var jag dock ängslig över att lyckas håll följarna glada och nöjda. Det finns mycket ”sanningar” om sociala medier, exempelvis den om att man måste posta innehåll varje dag.
Hösten 2016 jobbade jag väldigt mycket, samtidigt som jag försökte skapa sketcher på kvällarna. Efter ett tag insåg jag att jag inte hade en ledig minut över. Förstå mig rätt, jag har jäkligt kul, men man måste kunna vara ledig ibland. Nu känns det helt okej att jag inte postar inlägg sju gånger i veckan. Idag lägger jag cirka en arbetsdag i veckan på kontot, inräknat intervjuer och dylikt. 

Varför startade du kontot?
Jag hade länge tänkt på hur roligt det känns med människor som Jens Lapidus, eller du själv för den delen, som arbetar med en sak på dagarna och med något helt annat på sidan av. Jag ville klämma in ännu fler kul saker i mitt liv helt enkelt.  Ledtiderna på en reklamfilm kan vara uppåt två månader medan mina sketcher kan vara publicerade två minuter efter att de har spelats in. Det är en härlig kontrast.

Minns du hur följartillväxten tog fart?
Jag kommer ihåg att Hannah Widell samt Amanda och Alex Schulman gjorde shout outs och då började följarskaran att växa.

Daniel avbryter samtalet för att kolla telefonen.
Jag måste se till att få bord på Jim&Jacob ikväll. Jag ska på dejt.

Är du nervös?
Ja. Det är tredje dejten, det känns viktigt att det blir bra.

Restaurangen svarar inte och Daniel sätter ett alarm på mobilen för att komma ihåg att försöka på nytt om en stund. Tillbaka till frågorna. 
Har du någonsin köpt följare?
Nej!

Du har imiterat Lorentz ganska friskt. Har du fått någon respons från hans håll?
Jag och Lorentz har skrivit lite med varandra på Instagram.  Han har sagt att han tycker att mina videos är roliga. Vi har även sprungit in i varandra på stan. Det känns bra att han fattar min humor, jag vill verkligen inte skämta på hans bekostnad. Jag är ett stort fan av hans musik. 

Finns det något klipp du ångrar?
Nej, men jag ryser när jag tänker på att mina videos ligger publicerade för allmän beskådan. Jag tittar aldrig på dem. Du vet när man som liten och var på middag med sina föräldrar och de helt plötsligt började dansa?
Så skämmigt känns det när jag ser på mina egna videos. Därför känns det otroligt fint när andra människor hör av sig med uppskattande ord. Jag tar fortfarande skärmdumpar på alla fina kommentarer jag får.

Jag vet att du får en del förfrågningar gällande samarbeten. Är du orolig över att tappa följare om du gör för mycket sponsrat innehåll?
Jag har gjort tre samarbeten totalt och tackat nej till en del. Det viktigaste för mig är att vara lojal mot King. Arbetet med mitt konto får aldrig gå ut över mina byråkunder och att göra samarbeten tar ganska mycket tid. De gånger jag har tackat ja till samarbeten så har det berott på att företagen har givit mig total kreativ frihet och rikligt med tid.

Du har en statistroll i Ruben Östlunds prisade film The Square.
Berätta om det!
Ruben gillar att casta från verkligheten. Hans casting-agent känner min kollega Martin (som också är med i filmen) och hon kände till mig tack vare mitt Instagram-konto. Ruben hade lånat in sig i Roy Anderssons lokaler och det var där provfilmningen skedde. Jag var faktiskt inte nervös när det var min tur att provfilma. Jag var säker på att de skulle ge rollen till någon annan och kände mig därför väldigt lugn.

Var det en trovärdig dialog du utgick ifrån under provfilmningen?
Definitivt. Produktionen hade gjort sin research, bland annat genom att anordna workshops med olika reklamare och PR-personer för att identifiera hur vi pratar i branschen.

Hur pratar vi i branschen?
”Vi måste sticka ut i mediebruset”, ”differentiera oss” och ”investera långsiktigt i våra varumärken”.

Vad skrattar du själv åt på internet?
Dagensnyheterna, Fuck Jerry och Alex Schulman. Videon där jag imiterar Alex Schulman är för övrigt den video som fått allra störst genomslag sedan jag startade mitt konto. 

Vad är nästa steg?
Jag tycker att jag har hittat en bra balans. Jag älskar verkligen mitt jobb. Det känns som att jag har lurat hela samhället när jag kommer hit. Jag får sitta i de här fina lokalerna och prata om roliga idéer med mina kompisar. Att parallellt med det driva kontot och göra skådisgig känns optimalt. Någon gång i framtiden vore det kul att driva egen byrå.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Att kommunicera under en kris

Hurricane Harvey är den största orkanen på åratal att svepa in över USA.
För att samla in pengar till drabbade bestämde sig The Advertising Council och allas vår favorit Matthey Mcconaughey (två svåra namn på rad, pjuh) att skapa en reklamfilm. Mcconaugheys röst är, i vanlig ordning, otrolig och jag tycker om filmen i all sin enkelhet. Ibland krävs det inte mer än så här.
Don´t mess with Texas.

Se filmen här. 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

 

 

Sökes: Social Media Ninja

Okej, vi måste prata om detta, för det är 2017 och jag ser det fortfarande överallt. ”Är du vår nya Social Media Guru?”, ”Social Media Ninja sökes!”, ”Nu är på vi på jakt efter en riktig Social Media Rockstar!”. *CRIIIINGEEEE*

Alltså, jag vill hugga mig i ögonen med en iPhoneladdare alternativt tappa all läsförståelse när jag ser de här fruktansvärda titlarna. Ingen skulle ju n å g o n s i n vara på jakt efter en VD-ninja eller döpa om alla copywriters till text-rockstars?

Så varför måste vi fortsätta stå ut med de här vidriga hitte-på-titlarna? Är det ett försök att ”get hip with the kidz” eller vittnar det egentligen om att det är ett yrke som fortfarande inte tas seriöst (ZZzzzZzz), samtidigt som företaget som annonserar uppenbarligen förstår att de behöver få in kompetensen? ”Lite latjolajban på Fejjan”, typ. Och även om ni tror att ni menar väl så skrämmer ni antagligen bort just de personerna som ni vill nå när ni använder de här förlöjligande titlarna.

NO!!!! Kan ej identifiera mig med ninjor eller gurus.

Tar du åt dig? Här har jag sammanställt vettiga titlar som riktiga personer har, som du kan använda istället (tack Social Media Gäris):

  • Social media manager
  • Community manager
  • Social media creative
  • Social media specialist
  • Social media strategist
  • Digital kommunikatör
  • Social growth hacker
  • Social account manager
  • Communication strategist
  • Content strategist
  • Content manager
  • Content distributor

Det finns alltså oändligt många vettiga titlar beroende på vad personen ni söker ska ha för spetskompetens inom social. Sen är jag helt säker på att sociala medier kommer att vara en så naturlig del av alla marknadsavdelningar och byråer inom kort, att man inte behöver trycka in ”social media” innan exempelvis ”strateg”. Men, det är ju en annan femma.

P.S. Gäller även webbutvecklare. De vill antagligen inte heller identifiera sig som backend ninjas eller frontend rockstars *cringe igen*.