Veckans sociala nyheter v.19

Äntligen fredag = en sammanfattning av veckan som gått i sociala medie-världen!
Snapchat ads manager

  • Snapchat lanserar Snap Ads manager som gör det lättare för mindre företag att köpa video ads i kanalen – ett smart sätt att maxa vinsten för detta företag som nyligen börsnoterats. Tjänsten ska rullas ut i juni, enligt TechCrunch.
  • Facebook rullar ut spel i Messenger till alla användare.
  • En ny studie från App Annie visar att en stor del av Snapchats användare inte kan nås i andra kanaler. 35 procent av användarna kan inte nås på Facebook och på Twitter är siffran hela 81 procent.
  • Google och Facebook driver nästan all tillväxt på den globala annonsmarknaden.
  • I onsdags redovisade Snapchats moderbolag Snap sin första kvartalsrapport efter börsnoteringen. Snap missade förväntningarna både vad gäller antalet nya dagliga användare och omsättning.
  • Bloomberg Media och Twitter har meddelat att de går ihop för att skapa det första 24/7 nätverket för nyheter som kommer att vara globalt, live och socialt i höst.
  • Snapchat fortsätter att öka mest bland unga, visar rapporten Ungdomsfokus 2017.
  • Snapchat slopar tidsbegränsningen på 10 sekunder som tidigare varit en av grunderna i kanalen, samtidigt introducerar de ett gäng nya kreativa funktioner.