Sociala favoriter från Cannes Lions

Måndag och åter på kontoret efter en vecka av rosédimma, Cannes och midsommar. Cannes är ju dock så mycket mer än poolparty och rosé – en sådär sjuttioelvatusen shortlists att kolla på exempelvis. Jag spanade såklart lite extra på Cyber-kategorien som innehåller flera, för mig, relevanta underkategorier som Social video, Innovative use of social och Community building/management. Härligt med en tävling som även uppmärksammar social tycker jag, något som vi i Sverige är rätt dåliga på! Jag hittade även många sociala medie-kampanjer i övriga kategorier i utställningshallen i Cannes, och här kommer några av mina favoriter.

Narcos – Spanish lessons och Episode leak – Netflix/Alma DDB

Eventuellt något partisk men älskar, älskar, älskar detta! Alma DDBs arbete med Narcos Facebooksida under hösten fortsätter att dra in mängder av priser, väldigt välförtjänt. Så här bra kan det bli om man gör sin hemläxa och faktiskt lyssnar innan man pratar.

Like my addiction – Addict’aide/BETC

Få har nog missat denna kampanj som blev otroligt omskriven världen över. Smart att utnyttja hela influencerfenomenet för att lyfta ett viktigt ämne!

All that we shareTV2/&Co.

Ännu en viral mega hit som ingen kan ha missat. 8.1 miljoner interaktioner och 284M organiska visningar gav denna kampanj guld i cyber (social video). Analysera denna för att få inspiration kring hur du bäst skapar innehåll som engagerar i sociala medier!

Unsafety check – Black lives matter/J.Walter Thompson NY

Så.jävla.bra! Över 20 miljoner visningar utan betald räckvidd första veckan och grym spridning med draghjälp av flera stora artister som hakade på kampanjen.

Twitter beef och #NUGGSFORCARTERWendy’s

Fick iallafall mig att att le! Kan önska att fler företag vågade ta ut svängarna lite mer när de jobbar med community management.

Facebook not liveTomcat/The Scotts miracle-gro co/Barton F.Graf

Interaktiv livevideo på Facebook <3 Så knäppt, roligt och brutalt på ett bra sätt. Det gillar man ju!