Reklambranschens egen humorkung

Daniel Hallberg är art directorn på King som underhåller Instagram med sketcher och imitationer. Jag träffade honom innan sommaren för att prata om imitationerna av Lorentz, hur det var att provfilma för Ruben Östlund och varför Daniel känner att han har lurat hela samhället. 

Du har över 52 000 följare på Instagram. Hur känner du inför det?
Det känns 90% kul. Till en början var jag dock ängslig över att lyckas håll följarna glada och nöjda. Det finns mycket ”sanningar” om sociala medier, exempelvis den om att man måste posta innehåll varje dag.
Hösten 2016 jobbade jag väldigt mycket, samtidigt som jag försökte skapa sketcher på kvällarna. Efter ett tag insåg jag att jag inte hade en ledig minut över. Förstå mig rätt, jag har jäkligt kul, men man måste kunna vara ledig ibland. Nu känns det helt okej att jag inte postar inlägg sju gånger i veckan. Idag lägger jag cirka en arbetsdag i veckan på kontot, inräknat intervjuer och dylikt. 

Varför startade du kontot?
Jag hade länge tänkt på hur roligt det känns med människor som Jens Lapidus, eller du själv för den delen, som arbetar med en sak på dagarna och med något helt annat på sidan av. Jag ville klämma in ännu fler kul saker i mitt liv helt enkelt.  Ledtiderna på en reklamfilm kan vara uppåt två månader medan mina sketcher kan vara publicerade två minuter efter att de har spelats in. Det är en härlig kontrast.

Minns du hur följartillväxten tog fart?
Jag kommer ihåg att Hannah Widell samt Amanda och Alex Schulman gjorde shout outs och då började följarskaran att växa.

Daniel avbryter samtalet för att kolla telefonen.
Jag måste se till att få bord på Jim&Jacob ikväll. Jag ska på dejt.

Är du nervös?
Ja. Det är tredje dejten, det känns viktigt att det blir bra.

Restaurangen svarar inte och Daniel sätter ett alarm på mobilen för att komma ihåg att försöka på nytt om en stund. Tillbaka till frågorna. 
Har du någonsin köpt följare?
Nej!

Du har imiterat Lorentz ganska friskt. Har du fått någon respons från hans håll?
Jag och Lorentz har skrivit lite med varandra på Instagram.  Han har sagt att han tycker att mina videos är roliga. Vi har även sprungit in i varandra på stan. Det känns bra att han fattar min humor, jag vill verkligen inte skämta på hans bekostnad. Jag är ett stort fan av hans musik. 

Finns det något klipp du ångrar?
Nej, men jag ryser när jag tänker på att mina videos ligger publicerade för allmän beskådan. Jag tittar aldrig på dem. Du vet när man som liten och var på middag med sina föräldrar och de helt plötsligt började dansa?
Så skämmigt känns det när jag ser på mina egna videos. Därför känns det otroligt fint när andra människor hör av sig med uppskattande ord. Jag tar fortfarande skärmdumpar på alla fina kommentarer jag får.

Jag vet att du får en del förfrågningar gällande samarbeten. Är du orolig över att tappa följare om du gör för mycket sponsrat innehåll?
Jag har gjort tre samarbeten totalt och tackat nej till en del. Det viktigaste för mig är att vara lojal mot King. Arbetet med mitt konto får aldrig gå ut över mina byråkunder och att göra samarbeten tar ganska mycket tid. De gånger jag har tackat ja till samarbeten så har det berott på att företagen har givit mig total kreativ frihet och rikligt med tid.

Du har en statistroll i Ruben Östlunds prisade film The Square.
Berätta om det!
Ruben gillar att casta från verkligheten. Hans casting-agent känner min kollega Martin (som också är med i filmen) och hon kände till mig tack vare mitt Instagram-konto. Ruben hade lånat in sig i Roy Anderssons lokaler och det var där provfilmningen skedde. Jag var faktiskt inte nervös när det var min tur att provfilma. Jag var säker på att de skulle ge rollen till någon annan och kände mig därför väldigt lugn.

Var det en trovärdig dialog du utgick ifrån under provfilmningen?
Definitivt. Produktionen hade gjort sin research, bland annat genom att anordna workshops med olika reklamare och PR-personer för att identifiera hur vi pratar i branschen.

Hur pratar vi i branschen?
”Vi måste sticka ut i mediebruset”, ”differentiera oss” och ”investera långsiktigt i våra varumärken”.

Vad skrattar du själv åt på internet?
Dagensnyheterna, Fuck Jerry och Alex Schulman. Videon där jag imiterar Alex Schulman är för övrigt den video som fått allra störst genomslag sedan jag startade mitt konto. 

Vad är nästa steg?
Jag tycker att jag har hittat en bra balans. Jag älskar verkligen mitt jobb. Det känns som att jag har lurat hela samhället när jag kommer hit. Jag får sitta i de här fina lokalerna och prata om roliga idéer med mina kompisar. Att parallellt med det driva kontot och göra skådisgig känns optimalt. Någon gång i framtiden vore det kul att driva egen byrå.

natalie.e.eriksson@gmail.com