Dela sidan:

F8 – en sammanfattning och en glimt av framtiden

I veckan var det dags för Facebooks årliga utvecklarkonferens. Det bjöds på tips kring dating, resonemang kring säkerhet och en glimt av framtiden. Jag och min kollega Robin höll, på vår kära byrås vägnar, ett F8-seminarium morgonen efter konferensen men för alla som missade detta så kommer här en recap. Varsågoda!

1. Säkerhet
Zuckerberg motade bort elefanten i rummet genom att inleda presentationen med prat om säkerhet och de skandaler som skakat Facebook de senaste månaderna. I jeans och t-shirt mötte han publiken för att demonstrera en ny videofunktion genom att använda en video av sig själv i senaten. Säkerhetsaspekten fick ta stor plats på konferensen och det märks att Facebook har växt upp sedan dagarna på Harvard. Det gamla mottot ”Move fast and break things” står inte längre i centrum för hur bolaget vill uppfattas.

2. Socialt ansvarstagande
En nyhet som exemplifierar det samhällsansvar som Facebook tar är utvecklingen av funktionen ”safety check”. När terrorn lamslog Stockholm i april 2017 användes denna funktion frekvent och samma sak har vi sett vid flertalet terrordåd och naturkatastrofer runt om i världen.
Facebook har sedan en tid tillbaka utvecklat denna funktion genom samarbeten med välgörenhetsorganisationer och leverantörer av medicinsk försörjning. Nu finns det även en hub där medicinsk personal, med hjälp av Facebook, kan koppla samman människor som vill donera blod med områden där människor är i akut behov av en bloddonation.

3. Dating
”Let´s talk about dating!” Det är inte otippat att Facebook ger sin in på denna arena givet deras mission (to connect the world) men jag hade faktiskt inte sett det komma. Dating-apparna får sig alltså en rejäl konkurrent när Facebook nu lanserar en dating-tjänst integrerat i Facebook-appen. Smart drag! Match group (som äger bolag så som Tinder och Match.com) såg sin aktie sjunka efter beskedet om den nya konkurrenten.

4. Stories
Stories är en personlig favorit och det går inte att förneka vilket engagemang som skapas här. En intressant siffra som förvisso inte är en nyhet men som kan var kul att känna till är att över 60% av de visningar som görs på stories sker med ljud på. Bra att tänka på vid annonsering alltså.

5. Nyheter gällande Facebook, Instagram, WhatsApp och VR
Facebook: Det var givetvis mycket nyheter kring Facebook-appen under konferensen. Bland annat kommer det snart att finnas en funktion för att rösta upp och ned kommentarer i nyhetsflödet. Det kommer även att göras fler satsningar på grupper, bottar, AR och granskning av innehåll.

Instagram: Facebook kommer att integrera fler tredjepartsappar i Instagram vilket de visade med Spotify som exempel. Snart kommer vi användare att kunna länka till Spotify-låtar i våra stories. Detta för att våra vänner/följare enkelt ska kunna klicka och lyssna på samma musik som vi. Det kommer även att lanseras en videochatt på Instagram, det görs en ännu större satsning på AR-filter och Explore-flödet kommer att bli mer skräddarsytt för varje användare.

WhatsApp:
Det här är inte min favoritapp (av ingen särskild anledning mer än att jag hellre kommunicerar på messenger) men WhatsApp är väldigt starka globalt och snart kommer det att rullas ut än fler funktioner anpassade för företag. Detta är verkligen något att hålla ögonen på för alla bolag som verkar på en global marknad.

VR:
Jag älskar när företagsledare pratar långsiktiga och storslagna idéer och Facebooks engagemang kring VR får mig att önska att vi hade svenska politiker/ledare med samma entusiasm för framtiden. VR har inte slagit riktigt stort ännu men det märks att Facebook har enorma visioner och det kommer definitivt öppna upp för än fler spännande annonsmöjligheter över tid och, inte minst, förändra hur vi kommunicerar med varandra. Vi är inte där helt ännu men genom att tillgängliggöra teknik ger Zuckerberg oss alla en skjuts på vägen. Facebook-ägda Oculus lanserar nu VR-glasögonen Oculus Go (en light-variant av Oculus Pro). Oculus Go gör VR tillgängligt för den stora massan och produkten lanserar i USA denna vecka. I sommar kommer även Sverige att få testa på denna nya VR-upplevelse. Facebook passade för övrigt på att göra en Oprah Winfrey och gav bort ett par Oculus till alla som satt i publiken på F8.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com