Dela sidan:

Del 1 av 2: Hur bra är de politiska partierna på annonsering i sociala medier?

Här kommer min helt och hållet subjektiva bedömning av de politiska sociala medie-annonser som Sveriges riksdagspartier vill att du ska se och påverkas av innan den 9 september. Varsågoda!

Brasklapp: Facebook är den plattform som är mest transparent med sin marknadsföring och jag har sett över samtliga Facebook-annonser som går att ta del av från de olika partierna. Det som inte är synligt för utomstående, och som jag därför inte kunnat granska, är när en Facebook-sida kör olika versioner av en annons. 

Moderaterna 
Om det suttit en klipsk varumärkeskonsult för att formulera vilka kärnvärden Ulf Kristersson bör framhäva för sitt personliga varumärke så slår jag vad om att ”trygghet” är en av egenskaperna. Det är ord och inga visor när Kristersson fortsätter att hålla Moderaterna mer åt höger och det ska bli intressant att se hur partiet går hem hos exempelvis första- och andragångsväljare. 

+  Moderaternas pågående annonser i sociala medier består av tydliga och koncisa budskap med fokus på vallöften. De har även signerat sina svar (i kommentarsfältet) med namn vilket ger ett mer personligt intryck; en väldigt liten detalj absolut, men en fin sådan nu när partiet kör fullt fokus på lag och ordning. Moderaterna får även ett extra plus i kanten för sin rörliga Facebook-header. Generellt sett så hänger vi (vi = vi Facebook-användare) inte runt speciellt mycket på organisationer eller privatpersoners Facebook-sidor givet att flödet är the place to be. Nu under valåret ser jag dock framför mig att de olika partiernas Facebook-sidor får se ett rejält uppsving i besökarantal.

Moderaterna är in it to win it och jag hoppas att partiet också annonserar på en mängd andra språk än svenska för att nå ut så brett som möjligt. 

–  Moderaterna har ett starkt förtroende i ekonomiska frågor och jag hade gärna sett fler annonser med fokus på just Sveriges ekonomi. 

Vänsterpartiet
+  Vänsterpartiet är on a roll och ”man kan lita på var man har vänstern”, som Jonas Sjöstedt konstaterade i sitt tal i Almedalen. Just detta stämmer också bra för partiets kommunikation. Vänsterpartiet kommunicerar direkt till sin kärnmålgrupp, till skillnad från de flesta andra partier som skjuter vitt och brett i sina försök att nå mittenväljarna. Vad vi kan se hittills så ger partiets kompromisslösa inställning effekt i opinionssiffrorna. 

 Vänsterpartiet pratar en hel del om sina rättvisemiljarder i den digitala kommunikationen. Detta är en satsning om 22 miljarder kronor som under en period på tio år kommer att delas ut till socioekonomisk svaga regioner i Sverige. Det hade varit intressant att se riktiga personer lyftas fram i denna kommunikation. För övrigt: jag hade valt att stryka ”rättvise” ur namnet och i stället satsa på något mer konkret som syftar till en plan framåt snarare än historiska orättvisor. Men åter igen; partiet har fullt fokus på kärnväljarna. 

Liberalerna
+ I sin sociala medie-kommunikation konkretiserar partiet sin vision, de arbetar med mycket rörligt och ställer Jan Björklund i fokus. Bra med ett så starkt ledarskapsfokus för ett land som haft en..  mindre stark ledare den senaste mandatperioden. Partiet har också tagit fram en film med Barbro Westerholm som jag tror kommer gå rätt in i målgruppen.

  Samtliga annonser innehåller himla mycket text, vilket inte alls behöver vara dåligt (även om det absolut inte följer något skolboksexempel).Jag hoppas att partiet varvar denna långläsning med ett mer lättsmält innehåll.


Centerpartiet
+ Centerpartiets ledare har haft som tradition att att äntra Almedalsscenen från publiken (alltså i motsats till att kliva upp på scenen från sidan eller från någon bakdörr). Detta för att symbolisera att deras ledare är en person av folket.  Smart symbolik, tycker jag. Centern har också gjort sin sociala medie-marknadsföring by the book med tydliga budskap samt textning och musik i sina videos.  De riktar dessutom annonser mot utlandssvenskar och varje sådan annons är anpassad till respektive land. 

? Det vore intressant att se hur avancerad deras medieköpsstrategi är och hur de anpassar sin kommunikation till olika målgrupper; exempelvis baserat på ålder, kommun eller hjärtefrågor. 

– Just nu kan jag inte se en enda annons som lyfter partiets ledare. Annie Lööf som lyckas med att både vara folklig och samtidigt peka med hela handen och som dessutom byggt upp (nåja, någon har byggt upp) en egen stark närvaro i sociala medier. Varför syns hon inte mer i annonseringen?



Antal följare på respektive partis Facebook-sida
Moderaterna: 
97 778
Vänsterpartiet: 94 579
Liberalerna: 27 301
Centerpartiet:  50 866

 

natalie.e.eriksson@gmail.com