Dela sidan:

David Sandström – om karriär, rekryteringar och sin allergi mot medelmåttighet


Foto: Andreas Elgstrand


Hej David. Hur skulle du beskriva dig själv för någon som inte känner dig?

I Sverige identifierar vi oss mycket med våra jobb så vi börjar där; jag är tidigare VD på DDB (nu NORD DDB). Jag var VD där i fem år och har dessförinnan en bakgrund som planner och strateg. Jag är numer Chief Marketing Officer på betaltjänstföretaget Klarna och ansvarar för allting som rör design, PR, kommunikation och varumärke.

Jag är ganska lätt att ha att göra med.. Tror jag. Jag är otålig, energisk och krävande att arbeta med och hoppas att det är på ett positivt sätt. Jag är allergisk mot medelmåttighet.

Du har onekligen gjort en spännande karriärresa. Berätta om det!
Det är med karriären som det är med kärlek; när man minst letar efter drömjobbet så dyker det upp. Jag sökte varken VD-jobbet på DDB eller jobbet som CMO på Klarna utan har snarare satsat på att utmana mig själv, att ha roligt och att alltid leverera. VD-rollen var dessutom något jag inte alls var intresserad av när jag först fick erbjudandet. Jag tror att det är få personer som inser hur mycket en VD-roll faktiskt kräver. Det är en speciell och underskattad position.

Varför föll valet på reklambranschen från första början?
Jag hade Michael Dahlén som mentor när jag pluggade på Handels. Jag trivdes bra med honom och jag tror att han trivdes bra med mig också. Jag var intresserad av psykologi, köpbeteende och hjärnan så Michael föreslog att jag skulle satsa på en väg inom marknadsföring och kommunikation. Mitt första jobb var som sommarjobbare på Carats analysavdelning.

Har du fått fler goda råd från Dahlén?
Förståelsen för hur viktigt det är med kreativitet och att ha en x-faktor är något jag lärt mig från Micke. När du sitter med idéarbete är det ganska troligt att den första idé du kommer på redan har tänkts av en miljon andra människor. Det gäller att alltid pusha sig själv till att komma på idé två, tre eller fyra för att hitta en ny och spännande vinkel.




Hur kom du i kontakt med Klarna och vad har hänt sedan dess?
Klarna hade DDB som byrå och jag var med och gjorde omvandlingen av varumärket; från att ha varit ganska blått, teknikorienterat och tråkigt till att bli ett kundorienterat varumärke. Det var under den här tiden vi gjorde smooth-strategin. Efter att DDB och Klarna hade jobbat tillsammans i ett och ett halvt år så frågade Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski om jag ville komma över och jobba hos dom. Och timingen var bra; jag hade varit på byrån i sju år, min fru var höggravid och jag visste att jag ville ta mig an något nytt efter att vi fått vårt första barn.

Jag har rekryterat säkert 50 personer till Klarna de senaste åren och är stolt över det team vi är idag. Vi har lyckats attrahera riktigt tunga namn varav flera är personer som jag vet att till och med Sveriges bästa byråer hade haft svårt att locka till sig. Klarna vill kombinera typiskt svenska värderingar, exempelvis laget före jaget, med en internationell vi ska ta över världen-mentalitet. Jag vill bara arbeta med team players som har skyhöga ambitioner.

Klarna har verkligen lyckats med att förbättra både sin produkt och sitt varumärke. Berätta.
Produkten är mer kundvänlig nu än förr. Interaktionen är helt annorlunda och kommunikationen är ett resultat av produkten. Sebastian är jäkligt visionär och han hade tidigt klart för sig att Klarna ska bli konsumenternas favoritval. 

Jag har börjat använda ordet “smooth” som en konsekvens av att ha sett er kommunikation så mycket. Vad har ni fått för respons?
Vi har fått fin respons överlag, särskilt från människor som tycker att det äntligen händer någonting i den här stela branschen. Denna industri behöver ruskas om och jag tycker att vi leder den utvecklingen.

Vad har Klarna för planer framåt?
Våra höga mål kräver mycket personal; vi behöver anställa 1000 personer under de kommande åren och det krävs kreativitet för att lyckas hålla nivån på dessa rekryteringar. Är det något jag tagit med mig från tiden på DDB så är det folk jobbar himla bra i team och vi tänker därför kortsluta hela systemet och ta emot jobbansökningar från personer som söker med en befintlig team-konstellation. Vi har fått in rätt många team-ansökningar redan!
Ingen vet vad som händer i framtiden och vi måste jobba med 100 olika initiativ samtidigt. Det som fungerar satsar vi mer på och det som inte lirar stängs ned. Oavsett vad som händer så ska vi skapa den bästa kundupplevelsen för personer som handlar. Vi har också sikte på fler produkter, fler tjänster och fler marknader. Jag tror att vi om ett par år är ett bolag som svenskar är stolta över.

Ni är väl redan på god väg? Spotify har ju uppnått detta och det kanske tar ett par år innan er produkt är en självklar stolthet ute i stugorna men jag tror att den här stoltheten redan finns i kretsar av personer som har koll på svensk fintech.
Kanske det.

Hur resonerar du som chef kring Metoo och frågor som rör jämställdhet?
Det här frågan har varit viktig för oss sedan länge och fortsätter att vara det framåt. Tech- branschen är verkligen inte jämställd och vi har svårt att attrahera kvinnor, tyvärr. Det är ett pågående arbete. 

Vad gör du resten av sommaren?
Jag ska bli pappa igen i augusti!

 

natalie.e.eriksson@gmail.com