Dela sidan:

Just do it


Colin Kaepernick, 30 år. Den tidigare idrottsstjärnan som fått lägga karriären på hyllan efter att han börjat protestera (genom att knäböja när nationalsången sjungs inför fotbollsmatcher) och engagera sig till förmån för svarta människors rättigheter i USA. 

När jag startade den här bloggen kändes det viktigt för mig att aldrig okritiskt skriva om kommunikation baserat på vad ”resten av branschen tycker”. Det finns, enligt mig, helt enkelt för mycket texter, kanske främst i sociala medier, skrivna för att få just medhåll från de redan frälsta. Med det sagt; jag tycker att Nikes senaste kampanj är det största som hänt i reklamväg på väldigt länge. Om du helt missat vad det gäller kan du läsa mer exempelvis här och här.

Det tåls att poängteras hur otroligt infekterad den här frågan är i USA. Black lives matter har stött på stort motstånd och det finns undersökningar som visar att majoriteten av alla amerikaner tycker att det inte under några omständigheter finns en ursäkt till att inte stå upp när den amerikanska nationalsången sjungs. En arg president, Nike-skor som bränns och strumpor som klipps sönder är bara en liten del av den vrede som nu väller fram.

Samtidigt så tror jag på Nike och jag tror (och hoppas) att deras lojalitet kommer att löna sig. Sportmärket har i med- och motgång sponsrat Colin Kaepernick oavbrutet sedan år 2011 och allt fler framstående idrottspersonligheter visar öppet (både organiskt och koordinerat, får jag gissa) sitt stöd för team Nike/Kaepernick i sociala medier.

Jag tycker att Nike gör allting rätt när de sätter Kaepernick i ett större sammanhang som i detta fall är jubiliéekampanjen av varumärkets slogan Just do it och den tillhörande kampanjfilmen Dream crazy.  Kampanjen frontas inte bara av denna omtalade amerikanska fotbollsspelare utan också av andra stjärnatleter så som Serena Williams; tjejen från Compton som blev världens bästa tennisspelare och basketlegenden LeBron James; som med tre NBA-vinster i ryggen nu är i full gång med att driva en skola för utsatta barn i sin hemstad Akron, Ohio. Kampanjfilmen är pampig, den amerikanska drömmen är levande och Nike fortsätter att inspirera morgondagens idrottsstjärnor.
De blå-vit-röda värdeorden handlar om frihet och mod och jag tycker att Kaepernick i flera år har visat prov på bägge delar.
Just do it. 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com