Dela sidan:

Vad händer med ett legendariskt varumärke när ägandet byter hand?


Jonna Bergh, chefredaktör och medgrundare STYLEBY.
Foto: Nielsen Omvik/STYLEBY. 

I veckan stod det klart att det italienska modehuset Versace köps upp av den amerikanska designern Michael Kors och hans holdingbolag.
Michael Kors, som varit domare i amerikanska tv-programmet Project Runway, har under de senaste åren skickligt byggt upp en stark följarbas av millennials som mer än gärna Instagrammar bilder på väskor och plånböcker med den kännetecknande MK-loggan i fokus. Företaget har butiker på fashionabla adresser runt om i världen men arbetar samtidigt med just ungt mode och en prislapp som inte sällan är lägre eller i nivå med flertalet svenska designmärken. Versace å andra sidan – ett familjeägt lyximperium grundat av ikonen Givanni Versace. Sedan Givanni mördades utanför sitt hem i Florida 1997 har hans syster Donatella styrt skutan i rollen som kreativ chef.

Reaktionerna på uppköpet är många. För vad händer egentligen med ett legendariskt varumärke när ägandet byter hand? Jag har pratat med Jonna Bergh, medgrundare och chefredaktör av magasinet STYLEBY.


Vad kommer uppköpet att innebära för Versaces varumärke på sikt?
I bästa fall kommer de att nå ut bättre, öka sin lönsamhet och eventuellt kunna hålla sig än mer relevanta även under perioder då deras design inte är högaktuell. Just nu är Versaces estetik på tapeten men under vissa säsonger så präglas modet av exempelvis minimalism, vilket är långt ifrån den design som Versace skapar.
I sämsta fall innebär uppköpet att varumärket utarmas på sikt. 

Många anrika modehus har ett starkt varumärke men en sämre förmåga att öka sin lönsamhet och att nå ut till nya, yngre målgrupper. Något som företaget Michael Kors är otroligt duktiga på. Är detta anledningen till denna affär?
Ja, det tror jag. Dessutom så börjar Donatella Versace bli till åren och vill kanske inte jobba så mycket längre till. Hennes dotter, tillika företagets majoritetägare, Allegra Versace verkar inte ha sin mors brinnande intresse för att arbeta operativt i företaget.  Alla dessa faktorer vägdes säkert in i beslutet.

Vad har varumärket Michael Kors att vinna på detta?
Med förvärvet av Jimmy Choo i fjol så ser vi Michael Kors vilja att bli en stor spelare – även om de inte är på samma nivå som giganterna Kering (med b.la. Gucci och Yves Saint Laurent i portföljen) eller LVHM (b.la. Louis Vuitton, Christian Dior, Moët & Chandon) så måste de ju börja någonstans. Och jag tycker mig se en röd tråd i förvärven; glamour! Det är väldigt mycket ”Upper West Side” och ”riviera-känsla” på hela Michael Kors-portföljen. Det är kul tycker jag. 

Är detta början på en större trend inom modebranschen; att renommerade modehus köps upp av nyare, starka aktörer med en yngre kundkrets?
Jag tror snarare att konglomeraten växer sig starkare och att nya konglomerat vill växa fram. Samarbete är nyckeln för framgång numer. Det möjliggör för företag att slimma sina organisationer och att bli starkare i förhandlingar.

 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com