Dela sidan:

Carlings, WaterAid och världens första digitala klädkollektion

Det skandinaviska klädmärket Carlings har nyligen lanserat världens första helt digitala klädkollektion. Kollektionen som går under namnet Neo-Ex består av kläder som endast går att använda online.
Det går alltså att köpa plagg från kollektionen via Carlings e-handel och köpet går till precis som vid ett vanligt online-köp. För att slutföra transaktionen behöver konsumenten dock ladda upp en bild på sig själv till klädkedjan som i sin tur återkommer med en modifierad version av bilden där konsumenten i fråga ser ut att ha det nyligen köpta plagget på sig. Denna bild kan sedan användas i exempelvis sociala medier och vi alla kan nu, tack vare Carlings, få nytt och fint innehåll till våra Instagram-flöden utan att kemikalier, textiler eller vatten går till spillo. Varje plagg kostar 100 till 300 kronor och intäkterna går till organisationen WaterAid.

Hej Kicki Persson, marknadschef på Carlings i Sverige. Hur fick ni idén till Neo-Ex?
Behovet för digitala kläder har funnits länge enligt oss. Instagram har förändrat modevärlden och är idag den absolut viktigaste plattformen för modeinspiration – det är här man delar med sig av sin personliga stil och sin kreativitet.
Carlings vill tänka långsiktigt och vi funderar hela tiden på hur vi som bolag kan minska vår klimatpåverkan. När vi, tillsammans med vår kreativa byrå VIRTUE NORDIC, kom på den här idén kändes det som ett naturligt steg att utforska.

Vad har ni för målgrupp?
Vår målgrupp är personer i åldern 18 till 25 år. Samtidigt så tänker vi på hur vi kan möta kommande generationers behov, något jag tycker att Neo-Ex lyckas med.

Är detta en kortare kampanj eller kommer vi att få se fler digitala kollektioner framöver?
Det är lite tidigt att svara på ännu men teknologi är ett stort fokusområde för oss. Vem vet vad vi gör härnäst?

Hur kom det sig att ni valde just WaterAid som samarbetspartner?
Vi har turen att leva där vi gör – kvaliteten på vattnet i Norden är bland det bästa på hela jorden. I de länder där den största delen av världens klädproduktion äger rum är läget dock något helt annat. Det kändes därför självklart för oss att välja WaterAid som samarbetspartner. Vi har även samarbetat med den artificiella influencern Perl www. Perl har hjälpt oss att kurera kollektionen.

Även om syftet med denna kollektion är att samla in pengar till WaterAid, snarare än att få människor att konsumera mer kläder, kan detta vara ett sätt för er att i framtiden testa ut vilka kläder som människor vill ha redan innan ni producerat plaggen?
Det är, som du säger, inte syftet med detta projekt men vi har absolut tänkt i de banorna för framtiden.

Läs mer om hur kollektionen fungerar här. 

natalie.e.eriksson@gmail.com