Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 15 November 2019

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt från publiken. Världen är rörig; den innehåller tvetydigheter och människor som gör riktigt bra saker är inte alltigenom perfekta, fortsätter han och poängterar att människors vilja att framstå som vakna syns extra mycket i sociala medier. Han gör mig ännu mer övertygad om det jag redan är övertygad om. 2019 är året då nuvarande samtalsklimat peakar.

Programledaren, komikern och samhällskritikern Bill Maher sammanfattar det hela med: Skillnaden mellan liberaler och politiskt korrekta personer är att liberaler försvarar människor medan de politiskt korrekta försvarar känslor.

Jag måste flika in att jag alltid sett mig som politiskt korrekt och att epitetet för mig handlar om att försöka förstå, bete och uttrycka sig med respekt för andra människor. Jag håller dock med Maher i sak; woke-kulturen har tappat fotfäste och i stället för att belysa viktiga frågor och stå upp för utsatta grupper så är känsloargument, godhetskomplex och ivern över att vinna varje debatt det som, eventuellt omedvetet, står högst på agendan för många.

Tycker jag att vi som bransch har ett ansvar för den kommunikation vi producerar? Självklart. Och här finns mycket kvar att göra.
Tycker jag att det är alla människors jäkla skyldighet att stå upp när de bevittnar rasism eller transfobi? Ja.
Är jag glad över att frågor så som diskriminering och sexism tas på allvar i Sverige? Absolut. Och detta hade förstås inte hänt utan bråkiga personer som vågat ta platsen som den jobbiga i rummet. Men att bråka (stå upp för) människors rätt till lika bemötande är inte samma sak som att dissekera och argumentera för allt och ingenting som sägs i tidningar, i en kommunikationskampanj eller i sociala medier.  Att stå upp för människors lika värde är inte samma sak som ett fördummande samtalsklimat där den som hittar flest saker att bli stött över alltid får sista ordet.

En del av svårigheterna i att veta vad som är rimlig kritik och inte ligger förstås i att det inte finns en tydlig gräns. Ett skämt för en person är en kränkning för någon annan. Vad som ansågs okej igår gör kanske inte det idag (och tur är väl det). Vad som är tydligt är risken för att ingen längre orkar lyssna på konstruktiv kritik när det samtidigt skriks minst lika högt kring en minister med dreadlocks, att Överskottsbolaget gjort en reklam som innehåller produkter som (dessvärre) inte alla människor har råd med eller det faktum att Rihanna, i godan tro får vi utgå från, kallat Amber Rose för sin ”spirit animal”. När  magnituden av kritiken inte är proportionsenlig med felet som påpekas finns risken att genomtänkt kritik inte når ut och resultatet är ett hämmande klimat som inte är bra för någon. Kommunikationsbranschen i synnerhet.

Exakt hur samtalsklimatet kommer utvecklas eller hur stor en eventuell backlash kan komma att bli återstår förstås att se. Jag hoppas att vi kan go high samtidigt som vi lämnar snowflake-fasonerna bakom oss.

 

För att avsluta på en positiv not vill jag lyfta två bra saker jag sett denna vecka:

Stadsmissionen och Tillsammans julkampanj som just nu pryder tunnelbanorna i Stockholm och som lyfter hemlösa kvinnors utsatthet.
Enkel, tydlig och väldigt bra!

Jag är lite biased här men vill också lyfta samarbetet mellan The Amazing Society och Barakat Ghebrehawariat. Kompetenta personer som själva tar action för att skapa den skillnad de vill se i samhället.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Är framtidens influencer en klimatprofil?

Jag har ställt fem frågor till Andreas Eliasson, medgrundare av influencer marketing-plattformen Beatly. De flesta förknippar nog influencer marketing med mode, skönhet, livsstil och hälsa. Samtidigt pågår miljödebatten för fullt och en...

29 Juli 2019

Spelreklamens vara eller icke vara

Få har nog missat att ämnet spelreklam är något som rör upp många känslor och åsikter; i kommunikationsbranchen men också från politiskt håll. Det finns byråer som offentligt gått ut och...

23 April 2019

Instagram öppnar upp för shopping i appen

Nästan exakt ett år efter att Instagram Shopping lanserades i Sverige får vi nu se nästa steg i appens resa inom e-commerce. Märken så som Dior, Nike och Warby Parker...

20 Mars 2019