Dela sidan:

iDeal of Sweden – från 0 till 166 miljoner

Med mobilskal som fokusprodukt och sociala medier som framgångsrecept har det Norrköpingbaserade företaget iDeal of Sweden gjort en otrolig resa från 0 till 450 miljoner kronor i omsättning på fem år.  Jag har pratat med företagets Social media manager Nathalie Edström.

Ni har valt att satsa på kommunikation i sociala medier från start.Gör ni någon kommunikation som inte är digital?
Vi satsar i princip enbart på digital annonsering och har endast gjort någon enstaka radio- och tidningsreklam. Vi har arbetat med influencer marketing sedan jag började på företaget för snart tre år sedan, även om influencer marketing inte var ett begrepp på den tiden. 

Att arbeta med influencers var billigare för ett par år sedan än det är idag. Tänker ni annorlunda kring dessa samarbeten nu än vad ni gjorde tidigare?
Vi spenderar mer pengar på stora profiler idag än vad vi gjorde förr. Micro-influencers är dock ett av våra viktigaste segment för branding och content. Nyckeln till vår framgång har varit att öka, bredda och spendera mer inom denna typ av marknadsföring.

Vill du berätta om en framgångsfaktor och en motgång du haft i ditt arbete?
Vi är 20 personer i mitt team idag — något jag verkligen ser som en stor framgångsfaktor. Det har varit många motgångar längs vägen. Exempelvis vid tillfällen då vi satsat på nya marknader eller på profiler som sedan inte levererat. Jag ser alla motgångar som en lärdom; man måste våga testa för att lära sig.

Vilka andra svenska varumärken tycker du är duktiga digitalt?
Vi inspireras mycket av Daniel Wellington och NAKD.

Utifrån det jag sett så arbetar iDeal of Sweden främst varumärkesbyggande när det gäller organisk kommunikation i sociala medier och säljdrivande med köpta annonser. Stämmer det och vad är i så fall tanken med detta?
Alla våra aktiviteter är en kombination av varumärkesbyggande och sälj. Men absolut; vi har en mer personlig touch i det organiska innehållet och mer säljfokus i annonseringen.

Vad har du för tips till varumärken som vill bli bättre på kommunikation i sociala medier?
Att se till att det finns resurser som kan fokusera på just sociala medier. Samt att ha en tydlig målsättning och att våga testa sig fram.

Vilka spännande steg kommer ni att ta under 2019?
Många! Vi ska mer än dubbla vår omsättning vilket ställer höga krav på alla våra anställda. Mitt team ska bli 40 personer, vi ska expandera till nya marknader samt byta lokal och flytta in
i ”The House of iDeal” här i Norrköping.

natalie.e.eriksson@gmail.com