Dela sidan:

Spelreklamens vara eller icke vara

Få har nog missat att ämnet spelreklam är något som rör upp många känslor och åsikter; i kommunikationsbranchen men också från politiskt håll.
Det finns byråer som offentligt gått ut och tagit ställning mot spelbolag
och civilminister Ardalan Shekarabi har flertalet gånger påpekat att det stora trycket av spelreklam inte kan fortskrida. Den svenska regeringen arbetar på en plan gällande regelskärpningar och andra länder runt om i Europa har redan valt att ta i med hårdhandskarna; inte minst Italien där ett totalförbud mot spelreklam gäller.

Idag har SVT-programmet Edit säsongpremiär. I det första avsnittet möter vi internet-komikern Carl Déman som berättar om de demoner han kämpat, och fortfarande kämpar med, till följd av sitt spelmissbruk.
Det är sorgligt att se vad ett missbruk kan göra med en människa och det blir extra mörkt när Carl, i programmet, konstaterar att spelandet höll på att kosta honom livet.

Jag tycker att ett eventuellt förbud bör vila på en ordentlig grund och att frågan är mer komplex för att jag ska plocka enkla poänger genom snabba lösningar.  Även om vi befinner oss i en tid som ofta tycks applådera just enkla svar. Med det sagt så är det uppenbart att vi, kommunikationsbranschen, har ett stort ansvar. Jag tycker därför att SVTs program är 34 väl spenderade minuter för alla som jobbar med kommunikation. Vi vill ju alltid förstå våra målgrupper och vad som driver dessa. Det måste väl också gälla när drivkrafterna inte är av det vackra slaget.

natalie.e.eriksson@gmail.com