Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 29 Juli 2019

Är framtidens influencer en klimatprofil?

Jag har ställt fem frågor till Andreas Eliasson, medgrundare av influencer marketing-plattformen Beatly.

De flesta förknippar nog influencer marketing med mode, skönhet, livsstil och hälsa. Samtidigt pågår miljödebatten för fullt och en ung svensk frontade tidigare i år Time Magazine tack vare sitt arbete för klimatet. Kan dagens influencers komma att bli utbytta till förmån för influencers med en tydligare klimatprofil?
Samhällsdebatten bidrar till att medvetenheten ökar även hos influencers och vi ser en ökning av profiler som berättar om sina ändrade kost- och resvanor. Så länge klimatfrågan är något som fortsätter stå högt på agendan tror jag att vi kommer att få se fler renodlade klimat-influencers.

Märker du en efterfrågan från kunder vad gäller att samarbeta med influencers som har en tydlig medvetenhet kring miljöfrågor?
Ja. Allt fler företag gör interna satsningar gällande hållbara och miljövänliga produkter eller tjänster. Självklart blir det viktigt för dessa företag att synas med relevanta influencers som också tar miljöfrågan på allvar.

Finns det något annat, kopplat till influerar marketing, som utmärker år 2019 hittills?
Initiativet som togs av Aningslösa influencers och som handlar om att granska influerares klimatpåverkan. Att deras konto lyckats växa så snabbt talar väldigt tydligt för vilken påverkan influencers faktiskt har i det konsumtionssamhälle vi lever i.

Vilken influencer är du mest imponerad av för tillfället?
Maisie Williams som spelar Arya Stark i Game Of Thrones.
Hon är en cool person som, inför en ung följarskara, tar upp en sådan viktig sak som att livet som känd skådespelare inte alltid är så glamouröst som många unga människor säkert tror.

Vilket samarbete (influencer och företag) önskar du se i framtiden?
Ett långsiktigt samarbete i form av en videoserie mellan @dean.schneider och National Geopraphic. Dean är enormt karismatisk, positiv och härlig att lyssna på så jag hade gärna velat se vad dessa två varumärken kan skapa tillsammans.  

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt...

15 November 2019

Spelreklamens vara eller icke vara

Få har nog missat att ämnet spelreklam är något som rör upp många känslor och åsikter; i kommunikationsbranchen men också från politiskt håll. Det finns byråer som offentligt gått ut och...

23 April 2019

Instagram öppnar upp för shopping i appen

Nästan exakt ett år efter att Instagram Shopping lanserades i Sverige får vi nu se nästa steg i appens resa inom e-commerce. Märken så som Dior, Nike och Warby Parker...

20 Mars 2019