torsdag30 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Natalie Eriksson

Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!


Publicerad 27 februari 2023

Är live shopping här för att stanna?

Fenomenet live shopping låter företag visa upp produkter digitalt i realtid medan målgruppen kan se på samt ställa frågor, lära sig  mer om och förstås även handla produkter. En live-sändning kan vara ett stort och påkostat event eller en mer blygsam och enkel aktivitet där det enda som egentligen krävs är en kamera och någon som står framför kameran. Asien har legat i framkant inom området, samtidigt som trenden spås öka än mer även i Europa.
Jag har ställt ett par frågor till Malin Berlin, International Sales Executive på Live Shopping-företaget Streamify.

För vilken typ av företag är live shopping relevant?
Mode och skönhet är exempel på två branscher som ligger i framkant men vi ser ett ökad intresse från exempelvis fordonsindustrin och hälsosektorn.

Finns det något slags företag som inte bör syssla med live shopping?
Formatet är i dagsläget störst inom B2C-segmentet men vi ser en ökad efterfrågan även från B2B-företag som vill anordna exempelvis webbinarium eller frågestunder. Det kan vara ett sätt för en B2B-kund att få mer förståelse och förtroende för en komplext produkt.

Malin menar att det är viktigt att hitta kontinuitet och långsiktighet, exempelvis genom att sända samma tid varje eller varannan vecka.
Vid stora händelser så som produktlanseringar eller kommersiellt viktiga helgdagar kan det vara värt att höja ambitionsnivå vad gäller produktion och/eller samarbeten med influencers. Malin anser att tävlingar kan vara ett bra sätt för att locka publik och samla in data. Det är också viktigt att, så tidigt som möjligt, försöka bygga upp en trogen följarskara som återkommer för att se fler sändningar.
Vilka mätetal som är passande beror förstås på sändningens syfte men hon lyfter konverteringsgrad, antal tittare, engagemang samt returgrad som fyra förslag.

Ett mätetal som blivit allt mer aktuellt är tid per besökare. Det är otroligt häftigt när vi har 1 000 personer som spenderat i snitt 45 minuter på ett företags hemsida. Det skapar möjligheter!”


Malin nämner Petra Tungårdens varumärke Adoore som ett positivt exempel inom live shopping. Bild: Petra Tungården.


Det har pratats om live shopping ett tag men det är inte lika stort i Sverige som i exempelvis Kina. Vad beror det på?
Kina är en annorlunda marknad och kulturen är anpassad till shopping och hastighet. De har också varit snabba med att anamma ny teknik, så som 5G.
Många asiatiska live-sändningar är, med svenska mått, ganska galna. Det beror på att kombinationen av shopping och ren underhållning (shoppertainment) är stort i Kina medan vi i väst ofta fokuserar på och uppskattar kunskapsbaserade sändningar. Här i väst erbjuds utbildande innehåll där företag går på djupet av produkterna samt, på olika sätt, kommunicerar företagets DNA och värderingar.
I framtiden spår jag mer shoppertainment i Europa såväl som USA.

Kim Kardashian gästar en live-sändning hos kinesiska Viya Huang.

Har du exempel på företag, svenska eller utländska, som gjort ett bra jobb inom det här området?
Kjell & Company är pionjärer inom området, och var för övrigt först i landet med att tillsätta en person med titeln ”Head Of Live Commerce”.
Akademibokhandeln och klädföretaget Adoore är andra svenska aktörer som hittat ett tydligt varför som grund för sina satsningar.
Blickar vi utomlands så vill jag lyfta Walmart och Farfetch som bra exempel. 

Bild från Kjell&Companys hemsida.

Vilka eventuella misstag eller fällor vill du varna för?
Krångla inte till det. Du kan planera i all oändlighet, men det viktigaste av allt är att komma igång. Det är också viktigt att hantera sina förväntningar inför de första sändningarna. Jag brukar likna det med att gå till gymmet för första gången eller att starta en helt ny Instagram-kanal. De stora resultaten kommer först över tid. Med det sagt: det finns företag med existerande stora kanaler, ambassadörer och influencers som ofta får en flygande start då de redan har en upparbetad publik.

Vad är nästa steg för live-shopping?
Ökat engagemang och fokus på data. Ny teknik inom live shopping kommer hjälpa till att skapa än mer engagerande sändningar där tittaren kan delta och interagera på fler sätt än idag. Dagens live-upplevelser är redan livliga. Det är meddelanden, frågor, så kallade giveaways och interaktioner. Det här engagemanget innebär värdefull data som företag vill nyttja än mer framåt. Marknanden för live shopping uppskattas till mellan 10 och 20 miljarder dollar i år. I Asien förutspås den siffran uppgå till hela 480 miljarder dollar år 2023.
Europa kommer sannolikt följa efter i rask takt givet att tittarsiffrorna för live shopping har ökat med 40 % varje kvartal det senaste året.

Malins lista för dig som vill komma igång med live-shopping:

  1. Identifiera ett syfte: Vad är viktigt för just ert varumärke?
  2. En ansvarig: Optimalt är att tillsätta en person som ytterst ansvarig för live-satsningen.
  3. Kanal: Ska ni synas via sociala medier eller er egen hemsida? Vill du äga hela upplevelsen, datan samt ha den funktionalitet som en teknikleverantör kan ge, eller vill du sänka ribban och komma igång via en kanal som Instagram?
  4. Identifiera mål och förväntningar.
  5. Skapa en långsiktig plan. Ett förslag är att ha återkommande live-sändningar samma tidpunkt en viss veckodag.
  6. Det allra viktigaste: Kom igång! Det kommer inte vara perfekt från början men den feedback du får från dina kunder kommer direkt och är ovärderlig. Kom ihåg att det aldrig blir gammalt att vara personlig och autentisk i dina sändningar.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Natalie Eriksson

Till bloggen >

Vilken app är bäst för schemaläggning i sociala medier?

Strategiska vägval, målgruppsanalyser, kanalspecifika KPI:er och konverteringsoptimering.. Att arbeta med digital marknadsföring innebär att hela tiden hålla sig ajour inom en rad olika områden. En mer lättsam men återkommande fråga...

26 mars 2023

Hur kommer sociala medier att utvecklas under året? Chat GPT har svaret

Jag älskar Chat GPT och ser fram mot nya och bättre versioner av tjänsten. Mycket av mitt jobb går ut på att hålla mig ajour med sociala medier, digitaliseringen och...

13 februari 2023

Ett, två, tre, TikTok!

TikTok fortsätter att sätta press på konkurrenterna och allt fler företag börjar se den snabbväxande uppstickaren som en potentiellt viktig del i sociala medie-mixen. Men hur ska man egentligen tänka...

31 januari 2023