Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Natalie Eriksson

Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!


Publicerad 9 september 2021

Är smarta glasögon det nya svarta?

Glasögon med kameror (ja, i plural) som kan användas för att fota och ladda upp innehåll direkt till sociala medier? Låter nytt men .. ändå inte.

Det är inte första gången Facebook inspireras av Snapchat och den här gången gäller det alltså glasögon. Smarta glasögon. Utvecklade i ett samarbete mellan Facebook och den amerikanska klassikern Ray-Ban.
Och ja, jag vet. Det FINNS andra smarta glasögon också. Snapchat är inte
den enda som funnits att inspireras av. Men visst blir det lite mer intressant
när ytterligare en Silicon Valley-jätte ger sin in i leken? Facebook satsar
inte på någonting som inte har potential att bli riktigt stort och nu är
det glasögon Mark Zuckerberg fått upp ögonen för.

Ray-Ban Stories, som glasögonen heter,  är en produkt av och för sin tid.
De nya glasögonen är inte skapade för att endast vara och se ut som en nördig tech-pryl. Enligt Facebooks egen utsago så känns accessoaren precis som vanliga Ray-Bans, vilket är att jämföra med den numer halvt bortglömda föregångaren Google Glasses som hade en mer.. utmärkande look.
Men hey! Att bana vägen är också coolt.

Jag har svårt att se att denna smarta nyhet han konkurrera ut klassiska modeller som Wayfarer och Aviator men det återstår att se; är smarta glasögon det nya svarta?

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Natalie Eriksson

Till bloggen >

Elon Musk och köpet av Twitter

Jag gästar P4 Östergötland för att kommentera en av veckans stora snackisar (34 minuter och 20 sekunder in i klippet). Lyssna här! natalie.e.eriksson@gmail.com ...

27 april 2022

Påverkarna – Zelenskyjs sociala medier-strategi dissekeras

Vad har Volodymyr Zelenskyjs mediala bakgrund för betydelse för att han når de breda massorna? Hur målgruppsanpassar han? Och vad har svenska politiker för agenda när de använder kriget för...

5 april 2022

Hur går det för tech-bolagen?

Tiden flyger iväg, året börjar närma sig sitt slut och hur har det egentligen gått för tech-bolagen? Vi tittar närmare på tre femtedelar av FAANG-bolagen; Facebook, Amazon och Netflix. Facebook Företaget har...

30 november 2021