Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 9 september 2021

Är smarta glasögon det nya svarta?

Glasögon med kameror (ja, i plural) som kan användas för att fota och ladda upp innehåll direkt till sociala medier? Låter nytt men .. ändå inte.

Det är inte första gången Facebook inspireras av Snapchat och den här gången gäller det alltså glasögon. Smarta glasögon. Utvecklade i ett samarbete mellan Facebook och den amerikanska klassikern Ray-Ban.
Och ja, jag vet. Det FINNS andra smarta glasögon också. Snapchat är inte
den enda som funnits att inspireras av. Men visst blir det lite mer intressant
när ytterligare en Silicon Valley-jätte ger sin in i leken? Facebook satsar
inte på någonting som inte har potential att bli riktigt stort och nu är
det glasögon Mark Zuckerberg fått upp ögonen för.

Ray-Ban Stories, som glasögonen heter,  är en produkt av och för sin tid.
De nya glasögonen är inte skapade för att endast vara och se ut som en nördig tech-pryl. Enligt Facebooks egen utsago så känns accessoaren precis som vanliga Ray-Bans, vilket är att jämföra med den numer halvt bortglömda föregångaren Google Glasses som hade en mer.. utmärkande look.
Men hey! Att bana vägen är också coolt.

Jag har svårt att se att denna smarta nyhet han konkurrera ut klassiska modeller som Wayfarer och Aviator men det återstår att se; är smarta glasögon det nya svarta?

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News