Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 2 mars 2017

Årets byrå – detta tar vi med oss

Tidigare idag publicerade Resumé en artikel om proaktivitet baserad på Regis branschstudie ”Årets byrå”. I veckan tog jag mig ett snack med Pernilla Plog, projektledare på Regi. Vad menas egentligen med digital kompetens och hur kan kunden bli en ännu bättre beställare?

Många kunder efterfrågar mer digital kompetens. ”Digital” är ett väldigt brett begrepp. Vad innebär det i detta fall?
I frågan som är riktad till brand experiencebyråer, mediebyrå, contentbyråer, PR-byråer och reklambyråer syftar det till byråns förmåga att generellt behärska kommunikation i digitala kanaler. Detta innefattar idéer, strategier, innehåll och medieval. Det finns ett tydligt glapp mellan kunden och byrån där problematiken ligger i att byråerna i många fall är digitalt kompetenta men har svårt att förmedla sin kompetens till kunden.

Vad menar kunderna som önskar sig mer proaktivitet?
Vi har kollat lite extra på hur kunderna definierar proaktivitet och kan se fem delar som sticker ut. Det handlar om att byrån:

• Kommer med förslag och ifrågasätter
• Har kännedom/kunskap om kundens marknad
• Har löpande kontakt med kunden, följer upp och återkopplar
• Är förutseende/ligger steget före
• Håller sig uppdaterad kring kunden och kundens förutsättningar

Proaktivitet är något som branschen i stort har problem med vilket betyder att byråer som lyckas med detta blir extremt konkurrenskraftiga.

Många kunder önskar att deras byråer skapar sig större förståelse för kundens marknad. Är det någon särskild bransch som vill be sina byråer att läsa på lite mer? 
När det gäller kunskap om kundens marknad brukar enskilda byråers betyg gå hand i hand med byråns proaktivitet. När det gäller årets betyg inom kunskap om kundens marknad har brand experiencebyråerna fått högst betyg och digitalbyråerna det lägsta.

Finns det några konkreta exempel på områden där kunderna tycker att byråerna saknar förståelse? 
Något som jag verkligen tycker sticker ut är att hela 68% av kunderna vill köpa fler tjänster av sina byråer. Jag skulle säga att det är mind blowing! Att sälja till befintlig kund är inte lika tidskrävande och mer kostnadseffektivt för byrån än att gå ut i pitch för att få in en helt ny kund. Det vill säga: byråerna måste bli mycket bättre på att se och utnyttja köpsignaler hos sina kunder, samt att sälja sitt erbjudande och sin kompetens.

Finns det någonting som kunderna är extra nöja med, jämfört med tidigare år?
Det är spännande att bytesbenägenheten i branschen har en nedåtgående trend och att längden på byrå/kund-relationen har ökat. Jag tycker att dessa siffror indikerar att vi har sjukt duktiga och engagerade byråer som i de flesta fall gör ett fab jobb!

Vilket tips har du till byråer som vill ta till sig av den feedback som ges i er undersökning? Vilket råd ger du till kunderna som beställare?
Mina tre tips till byråerna är:
1. Se till att tydliggöra ert engagemang för er kund, engagemanget har en central roll i hela samarbetet.
2. Var din kunds partner. En partner byter man inte ut lika lätt som en leverantör.
3. Utvärdera alltid samarbetet för att skapa möjlighet till förbättring.

Mina tre råd till kunderna:
1. Var tydlig med vilka förväntningar och krav du har på din byrå.
2. Utvärdera samarbetet så att ni tillsammans kan förbättra det.
3. Don’t settle for less.
IMG_1367
Pernilla Plog, projektledare på Regi.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021