Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 12 februari 2017

Att digitalisera ett varumärke och en hel bransch

I veckan släpptes nyheten om att svenska modeföretaget Ivyrevel teamat upp med Google för att skapa Coded Couture. Kanske har du redan läst om detta, nyheten har nämligen blivit omskriven i över 900 internationella artiklar. Om du missat detta så bjussar jag självklart på en sammanfattning av produkten:

Ivyrevel är modevarumärket som grundades av en kvartett där bland annat bloggaren Kenza ingår, och som numer är en del av H&M Group. Google är sökmotorn som vet exakt vad du håller på med. Tillsammans har dom skapat en app för att, på ett roligt och nytänkande sätt, digitalisera modeindustrin. Så här fungerar det: konsumenten laddar ned Ivyrevels app för att sedan bära med sig sin smartphone oavbrutet under en veckas tid. Som om någon skulle få för sig att gå hemifrån utan sin mobiltelefon en dag? Hur som helst. Med hjälp av Google kommer appen lära sig var personen spenderar sin tid, vad personen gör med sin tid och så vidare. Tack vare all insamlad data designar appen en klänning med en siluett, ett material och unika detaljer anpassat just för den här konsumentens livsstil. Resultatet blir en skräddarsydd klänning som kan beställas direkt i appen. Företaget själva ser det här som ett steg i att digitalisera modebranschen. En spännande och storslagen vision.

Jag tycker att detta är en otroligt rolig satsning och att bara namnet i sig förtjänar en stor high five. Kan Coded Couture bli lika flådigt som sin namne haute couture? Nej, och det är precis det som är meningen. Om haute couture är Coco Chanel, Paris och gamla pengar så är Coded Couture vår samtida hjälte, entreprenören som tänjer gränser och planerar kommersiella flygresor till månen.
Är Coded Couture helt rätt i tiden samt engagerande för sin målgrupp? Det återstår att se men intresset har inte direkt varit dåligt.

Slutligen så har jag växlat ett par ord med Henrietta Fromholtz, PR-manager på Ivyrevel.

Är namnet Coded Couture en hint om att det snart kommer att finnas fler databaserade plagg?
Det stämmer! Det här är bara början för oss. Klänningen är ett signumplagg för Ivyrevel, därav börjar vi i den änden. Vi har i dagarna fått flertalet spännande förfrågningar som rör framtiden av Coded Couture, och även många positiva reaktioner med önskemål om manliga plagg.

Har du några tips på hur företag bör tänka när dom arbetar med kampanjer kopplade till tech-lösningar?
Många nosar på spännande tech-lösningar idag, men det jag ser är att många inte tänker större än en kul kampanj. Vi bygger inte en ball teknologi bara för att ha någonting kul att prata om och få medial spridning för stunden, vi gör det för att vi vill revolutionera modeindustrin och ge ett värde till kunden. Det tror jag är en viktig grundsten för att kunna skapa en lyckad kampanj. Man kan se att virtuella fashion shows dyker upp här och var, men vad ger det egentligen för långsiktigt värde? Ska ett företag göra en kampanjsatsning och använda sig av tekniken tycker jag man redan från start ska titta på hur man kan ta det steget längre än en kampanj.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021