Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 15 mars 2017

Att hitta sin målgrupp och när får BBC-pappan en egen TV-show?

God kväll! Två onsdagsreflektioner kommer här.

Att hitta sin konsumtionsmålgrupp på en ny marknad
Facebook har skapat något som heter Multi country look alike. För den som missat: en look-a-like-målgrupp är en målgrupp som enligt Facebooks data har ett beteende eller egenskap som liknar ett varumärkes befintliga målgrupp. Datan kan vara baserad på beteenden (eller egenskaper) av människor som har köpt en viss produkt, människor som har besökt en butik, en grupp personer som följer en Facebook-sida, en insamlad lista med telefonnummer/mailadresser, personer som har besökt en webbshop och så vidare.

Det finns nu möjlighet att skapa look-a-like-målgrupper över olika länder. Exempelvis, en målgrupper med människor på en (för varumärket) helt ny marknad som, enligt data från marknader där varumärket i fråga redan finns, är benägna att handla den produkt/tjänst som säljs. Och ja, självklart kan drivkrafter skilja sig från marknad till marknad. Och givetvis kan det vara så att tidigare insamlad data inte alls förutspår framtiden. Samt att denna funktion också kan användas även på marknader som inte är nya. Hur som helst, för den som älskar data är detta såklart hur roligt som helst. *jag gnuggar långsamt mina handflator mot varandra*

BBC-pappan och krishantering
Ni känner helt säkert till BBC-pappan (professor Rober E. Kelly) som blev viral förra veckan. I förrgår ställde familjen upp på en ny intervju för att prata om all uppståndelse. I den nya videon pratar dom om hur det känns att vara viral samt det faktum att många tittare såg det första klippet och utgick ifrån att den asiatiska kvinnan i bild självfallet måste vara familjens nanny. Förutom cred för bra krishantering så undrar jag vad som kommer härnäst.
En podcast? En tv-serie? Jag skulle med glädje sträcktitta på Keeping up with the Kellys.
Får inte nog av denna charmiga familj.
Länk för den som även vill se presskonferensen. 

25409cf5a481a1eb9ddd5cfc745cb75eab7ca8b1

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021