söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Natalie Eriksson

Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!


Publicerad 6 oktober 2022

Att tala är silver, att tala klarspråk är guld

För två veckor sedan föreläste jag på ett branschevent och uppdraget var att hålla en digital trendspaning. Trendspaningen var uppdelad i olika teman och ett av de ämnen jag nystade i var Web3. Forbes har kallat Web3 för något som kan make or break social media. Elon Musk å andra sidan
har skämtsamt/hånfullt frågat ”Var är det där Web3? Jag kan inte hitta det”.

För att vara tydlig: Web3 syftar till en idé om ett nytt, decentraliserat internet. Eller; visionen om internets nästa fas. En del idéer är intressanta och relevanta redan här och nu. Andra tycks naiva och nästan revolutionära. Namnet kommer helt enkelt från att man döpt internets första levnadsår till ”Web1” och nu är vi inne i den andra fasen ”Web2”. Det är förstås svårt att säga exakt vilken dag Web1 blev Web2 men jag tror att vi är många som minns, men inte nödvändigtvis saknar, hur internet var innan, låt säga, år 2005. Det var inte alltid den mest användarvänliga av upplevelser, det kan vi konstatera.
Om du vill läsa mer om internets faser och Web3 kan du kika vidare exempelvis här, här, och här.

Eventet (väldigt bra ordnat för övrigt) hade enligt egen utsago cirka 600 till 700 gäster. Att prata inför en grupp större än tio personer skapar alltid en intressant utmaning vad gäller gruppens förhandskunskaper inom de ämnen som avhandlas. Jag passade därför på att kasta ut en fråga till publiken;
hur många här inne känner till begreppet Web3? En snabb uppskattning visade att cirka en femtedel av rummet räckte upp handen. Jag blev förstås lite lättad. Det hade varit tråkigt om de olika fenomen och spaningar jag lyfte fick publiken att känna att ”det här vet vi redan precis allting om!”
Det hade inte varit en särskilt lyckad trendföreläsning.

Under förberedelserna av den här och även andra föreläsningar så försöker jag alltid hitta en bra balans mellan att våga prata om nydanande och utmanande fenomen, samtidigt som föreläsningar (enligt mig) alltid också bör vara konkreta, applicerbara och handfasta.

Och låt oss vara ärliga. Vi befinner oss i en bransch som ääälskar buzz words. Nya ord. Krångliga ord. Långa titlar och otydliga titlar. Oftast är det inget jag fäster så stor vikt vid. Ibland gör det mig full i skratt och emellanåt blir jag frustrerad när jag upplever att bristen på substans och konkreta förslag, idéer eller tankar mynnar ut i luddiga begrepp för att dölja det faktum att någon inte har något konkret att komma med.

Just nu befinner oss i en tid där digitaliseringen fortsätter att ske i ett rasande tempo. Branscher som tidigare inte varit digitala kommer att digitaliseras.
Sociala medier utvecklas hela tiden. Vi har bara sett början på vad AI kan fylla
för funktion för samhället. Jag hoppas därför på mindre luddighet framöver.
Att vi som bransch (kommunikatörer, konsulter, föreläsare) gör vårt för att bidra till samtal som skapar effekt och mening genom att inte krångla till saker
mer än nödvändigt. Och att vi också, likt Elon Musk, vågar räcka upp handen när vi upplever att kejsaren är naken. För ibland är ett buzz word inte mer än
ett tjusigt ord. Vad gäller utvecklingen av Web3 så får vi vänta och se, framtiden är inte här riktigt än. Personligen tror jag på bland annat spännande framsteg kopplat till kryptering av fler sociala medie-chattar, mer säkerhet för användare, fler mindre, nischade sociala medie-kanaler och mer ägarskap till content-skapare.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Natalie Eriksson

Till bloggen >

Ett, två, tre, TikTok!

TikTok fortsätter att sätta press på konkurrenterna och allt fler företag börjar se den snabbväxande uppstickaren som en potentiellt viktig del i sociala medie-mixen. Men hur ska man egentligen tänka...

31 januari 2023

Med anonyma komplimanger som affärsidé

Förra veckan stod det klart att amerikanska Discord gjort ett nytt förvärv. Företaget i fråga är Gas, en  social app som väckt intresset bland gymnasieungdomar i USA. Appen ställer snällhet...

23 januari 2023

Vad gör vi när vi sitter med näsan i mobilen?

De digitala företagen slåss om vår uppmärksamhet och internetlandskapet är i ständig tillväxt. Men hur spenderar vi egentligen tiden i våra mobiltelefoner? 1. Den globala dagliga mobilappanvändningen per användare låg i fjol...

16 januari 2023