Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 22 februari 2017

Breaking news: Instagram låter oss ladda upp tio bilder i samma post

För några timmar sedan släppte Instagram nyheten om att användarna nu kan ladda upp tio bilder eller videos i taget. Alltså, en post med tio olika bilder. Eller tio likadana bilder, om någon känner för det. Jag tänkte att jag borde skriva om denna nyhet men känner rent spontant att ”Jaha. Det är ju svårt nog att välja ut en bra bild att posta?”.

Nu kanske ni tänker att jag är en bakåtsträvare som tar min Instagram på alldeles för stort allvar. Bakåtsträvare: nej. Tar min Instagram på alldeles för stort allvar: ja! Tanken med den här nyheten är nog att vi användare ska kunna dela med oss av mer gedigen storytelling, även när vi inte har bildmaterial som känns top notch. Ur det perspektivet måste jag ändå ge nyheten en stor tumme upp. Även ur ett business-perspektiv känns detta helt rätt. Instagram är en fotoapp och att addera den här möjligheten till att skapa fotoalbum går i linje med det. Bolaget har också arbetat mycket på att användarna inte ska uppleva sina flöden som spam. Ja, vi känner ju alla den där härliga men kanske lite för ivriga släktingen som postar alldeles för frekvent. Nu kan dessa släkt.. personer lugnt fortsätta att ladda upp tio bilder per dag, utan att besudla sina följares flöden.

För annonsörer är detta kanske inte det mest chockerande som hänt. Att skapa annonser med fler bilder/videos har varit möjligt sedan tidigare. Nu går det dock att använda sig av tio bilder även i Instagram-annonsering, jämfört med sex stycken som var fallet innan. Det var det.

instagram-upload-PAGE-2017

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021