Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 9 maj 2017

Därför ska du inte räkna bort Snapchat riktigt än

Snapchat

Jag har läst så oändligt många negativa artiklar och blogginlägg kring Snapchat det senaste året, och efter att Instagram stories lanserades har de ökat ytterligare. De är alltid likadana: antingen är det Instagrams senaste uppdatering som ska utdela dödskyssen, eller så är det Apples nya funktion Clips som är det nya hotet, eller så är det Facebooks egna stories funktion (haha) eller deras kommande AR-plattform.

Alltid dramatiska rubriker satta av en gemensam nämnare: en man på 35+. Och då kan man ju 1) undra när Snapchat någonsin var populärt hos denna denna målgrupp och 2) få en känsla av att de som är äldre helt enkelt hoppas på att ungdomarna ska flytta tillbaka till Facebook, för att det kanske är den kanalen de själva är bekväma i?

Så, är Facebook verkligen ett hot mot Snapchat eller är Snapchat ett hot mot medelålders mediemän? För frågan är väl egentligen: är det så att de 97 procenten av alla tjejer som går i gymnasiet flyr till Instagram stories nu? Om man frågar min 17-åriga brorsdotter och hennes vänner är svaret ett rungande nej. Men så är det ju ingen kvantitativ studie heller, såklart.

Bild: App Annie
Bild: App Annie

Det ska hur som helst bli otroligt spännande att se Svenskarna och internets rapport för 2017, och jag tror att den kommer att vara avgörande för om fler svenska företag kommer att satsa på kanalen eller inte framöver. Men fram till dess tycker jag att den här nya rapporten från App Annie talar sitt tydliga språk: 35 procent av Snapchats användare i USA går inte att nå på Facebook. Och om ditt företags målgrupp befinner sig bland de 35 procenten är det fortfarande aktuellt att förstå denna lekfulla chattapp!

anna.olivemark@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021