Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 9 Juli 2018

Del 2 av 2: De politiska partiernas sociala medie-marknadsföring

Socialdemokraterna
+ S är det parti med flest olika annonser rullande. Partiet arbetar med tydliga budskap och kommunicerar konkreta lösningar på samhällsproblem.
De varvar även nationella och regionala frågor.

– Den enda video jag kan se är en video utan ljud. Det är fortfarande många som ser videos utan ljud på Facebook (till skillnad från exempelvis Instagram stories där många väljer att se videos med ljud på) men nu är det valår och jag tycker att partierna bör kosta på sig att maxa sina videos för att nå ut med sitt budskap. Partiets tydlighet är bra och proffsigt men borde egentlig anses vara en hygienfaktor. Med den historia partiet har vore det intressant att lyfta vad de gjort historiskt för att sedan,  även med stora penseldrag, prata om vad de kommer att göra framåt. 



Kristdemokraterna
+ Partiet har gjort en annons av Busch Thors tal till nationen vilket är smart givet att partiet nu klamrar sig fast vid riksdagsgränsen och därmed behöver nå en målgrupp som inte nödvändigtvis tittar på SVT.  KD har även en annan videoannons igång och jag trodde först att de skapat den i fel format (se skärmdump nedan). Tji fick jag. De svarta kanterna på sidan är inte ett tecken på fel videoformat utan bara ett trick för att få fram budskapet i videon. Bilden zoomas ut efter ett par sekunder och tar därmed upp hela skärmen. De levererar en bra film på föredömliga 15 sekunder.

– Dock!  Jag nämnde ovan att vi inte kan räkna med att målgruppen ser video utan ljud. KDs video består av endast prat och videon är inte textad vilket riskerar stort bortfall av tittare. Gör om gör rätt.



Sverigedemokraterna
+ Sverigedemokraternas kommunikation sticker ut med sin avskalade layout. En av annonserna innehåller en lättsamt kaxig ton vilket jag tror går hem hos målgruppen.

Hade det varit vilket annat parti som helst hade jag önskat en uppgradering av det grafiska manéret men det är troligt att detta är en tydlig strategi från partiet.

De blandar statistik med påståenden med oklara källor. Även; mycket arga killar i kommentarsfälten.



Miljöpartiet
+ Partiet varvar nationella och globala frågor.

 Med ett sargat förtroende i ryggen skulle de behöva lyfta hårda fakta kring vad de uträttat den senaste mandatperioden. Ingenting i kommunikationen är heller överraskande. Det är naturvyer, barn och Ulf Lundells öppna landskap. Hade detta varit en vanlig varumärkesbyggande kampanj hade jag köpt detta. Men valet närmar sig och mer konkret kommunikation skulle göra partiet gott. 


Antal följare på respektive partis Facebook-sida
Socialdemokraterna: 155 416
Kristdemokraterna: 20 422
Sverigedemokraterna: 204 384 (flest av alla riksdagspartierna)
Miljöpartiet: 63 753

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Hur förändras kommunikationsbranschen av 5G?

Det har pratats om 5G ett bra tag nu men vad är det egentligen, när lanseras det och hur kommer det att påverka oss kommunikatörer?  Det enkla svaret är att ingen...

27 Februari 2020

Värdet av att bygga ett community kring sitt varumärke

Nike och Glossier är exempel på företag som lyckats fenomenalt med att bygga starka communities kring sina varumärken. Men hur gör man som mindre aktör när man vill skapa en...

22 Januari 2020

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt...

15 November 2019