Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 4 februari 2017

Det spökar på Wall Street

Igår skrev Resumé om att Snapchat meddelat att bolaget är redo för en börsintroduktion. Snapchats moderbolag, som i höstas bytte namn till Snap Inc. samtidigt som den nya produkten Spectacles lanserades, har sedan start varit ett bolag med ambitioner.
Om du mot förmodan missat Spectacles så är det ett par glasögon med inbyggd kamera. Med dessa kan du filma din omgivning för att sedan posta filmen direkt till Snapchat. Snap Inc. presenterar sig förövrigt som ett kamerabolag numer. Denna breddning och ompositionering handlar om att företaget ser att kameran, och inte nödvändigtvis en app, är framtidens sätt att kommunicera.

I USA har Snapchat lockat stora annonsörer och publicister så som CNN, Sony Pictures och Taco Bell. Sist ut i raden bland varumärken som vill synas i den hypade fotoappen är tidningen New York Times som i förrgår gick ut med att de snart finns på Snapchats Discovery-kanal. Trots framgångarna har det länge diskuterats huruvida appen är eller kommer kunna bli lönsam utan att tappa sin kärnmålgrupp bestående av millenials. (I Sverige använder 90% av alla tjejer 11-19 år Snapchat, enligt Svenskarna och internet 2016).

Ett annan sak som spökar för bolaget är det ständiga hotet från Facebook.
Facebook som till en början ville köpa upp Snapchat fick till slut acceptera ett nej och har i stället satsat på att konkurrera ut sin rival. Funktioner så som stories, live-video och augmented reality-filter har implementerats på Facebook, Facebook Messenger och Instagram där de snabbt gjort succé. I veckan släppte dessutom Techcrunch information kring att influenser-nätverk nyligen vittnat om att deras följarengagemang har förflyttats från Snapchat till Instagram sedan Instagram stories lanserades.

Det jag tycker är mest intressant med den kommande börsnoteringen, utöver tillväxtmöjligheterna, är all information som Snapchat nu måste offentliggöra. Det har funnits många spekulationer kring hur stor användarbas bolaget egentligen har. Siffran skiljer sig fortfarande lite beroende på källa men ska ligga kring 158 miljoner dagliga användare. Vad det faktiska börsvärdet landar på återstår att se.

Kommer jag att sitta bänkad i mars för att handla Snap-aktier på New York Stock Exchange? Nej.
Ser jag fram mot Snap-annonsering i Sverige? Ja.
Beställde jag just hem ett par svarta Spectacles? Absolut. Återkommer med recension.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021