Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Natalie Eriksson

Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!


Publicerad 27 oktober 2022

GIF:ar är för boomers

 

För ett tag sedan ringde en journalist för att ställa frågor om sociala medier och GIF:ar. Resultatet blev en kort medverkan i ett radioreportage med rubriken ”GIF:ar är för boomers”.

Boomer-citatet kommer från GIF-företaget Giphy och de säger detta i ett försök att tona ned vikten av sin egen produkt och verksamhet. Varför? För att den brittiska konkurrensmyndigheten beslutat att Giphy inte längre får ägas av Meta.  ”Det är ändå ingen som använder GIF:ar längre” menar GIF-företaget själva. Det är väldigt ovanligt att företag pratar ned sig själva men nöden har ingen lag. Giphy köptes upp av Meta år 2020 och det är inte helt vanligt att tech- och sociala medie-bolagen tvingas göra sig av med företag när ett uppköp redan fullföljts. Är det här början på en era av hårdare tag? Kanske.

Att kalla någon för ”boomer” är inte den fyndigaste av förolämpningar.
Möjligtvis är det effektivt ändå för vem tusan, i den här nästan löjligt ungdomsfixerade världen, vill pekas ut som gammal och omodern?
Inte sociala medie-bolagen i alla fall.

GIF:arnas framtid är oviss men Meta tvingas sälja samtidigt som de springer vidare i raskt tempo. Fokus ligger på att stärka sin attraktionskraft bland unga målgrupper, inte minst på grund av att hotet från TikTok som fortsätter att skörda framgångar bland just tonåringar och unga vuxna. Full fart framåt! Med eller utan GIF:ar.

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Natalie Eriksson

Till bloggen >

Att tala är silver, att tala klarspråk är guld

För två veckor sedan föreläste jag på ett branschevent och uppdraget var att hålla en digital trendspaning. Trendspaningen var uppdelad i olika teman och ett av de ämnen jag nystade...

6 oktober 2022

Elon Musk och köpet av Twitter

Jag gästar P4 Östergötland för att kommentera en av veckans stora snackisar (34 minuter och 20 sekunder in i klippet). Lyssna här! natalie.e.eriksson@gmail.com ...

27 april 2022

Påverkarna – Zelenskyjs sociala medier-strategi dissekeras

Vad har Volodymyr Zelenskyjs mediala bakgrund för betydelse för att han når de breda massorna? Hur målgruppsanpassar han? Och vad har svenska politiker för agenda när de använder kriget för...

5 april 2022