Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 15 februari 2017

Här är Snapchats olika annonsformat

Snapchat har äntligen öppnat upp för den nordiska marknaden vilket innebär att det är fritt fram att börja annonsera i kanalen. Personligen känner jag mig något besviken över att on-demand geofilters ännu inte finns tillgängliga för oss nordbor – men misströsta ej, här kommer en lista på de möjligheter som finns!

Geofilter Donken (McDonald's Sverige), Lens (Taco Bell) och Snap Ad (Gatorade).
Geofilter (McDonald’s Sverige), Lens (Taco Bell) och Snap Ad (Gatorade).

Geofilter
Ett geofilter designar du själv efter dina egna önskemål (och efter en del riktlinjer från Snapchat). Filtret kommer sedan att dyka upp bland övriga tillgängliga filter för användaren (exempelvis lokala filter för städer och så vidare) under 24 timmar. Jag och mina kollegor designade ett geofilter för Donken (McDonald’s Sverige) i höstas och responsen från målgruppen var väldigt positiv! Dessutom sköt engagemanget på Donkens egna Snap-kanal i höjden den dagen.

Lens
Åh, de omåttligt populära selfie linserna som låter dig förvandlas till både det ena och det andra! Visste du att Snapchats användare leker med varje lins i cirka 20 sekunder innan de går vidare? Är du intresserad av att skapa en lins får du ha lite framförhållning – Snapchat designar dessa åt dig och det tar cirka 6-8 veckor.

Snap Ads
Vertikala videoannonser som placeras mellan exempelvis stories. Annonserna är 10 sekunder långa och det finns även format där tittaren kan swipa uppåt för att se mer (som exempelvis en längre video, en artikel eller en hemsida). Enligt Snapchat själva spelas två tredjedelar av alla videoannonser med ljudet på och deras ”swipe up rate” ska vara 5 gånger högre än genomsnittlig CTR på liknande plattformar.

anna.olivemark@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021