Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Natalie Eriksson

Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!


Publicerad 30 november 2021

Hur går det för tech-bolagen?

Tiden flyger iväg, året börjar närma sig sitt slut och hur har det egentligen gått för tech-bolagen? Vi tittar närmare på tre femtedelar av FAANG-bolagen; Facebook, Amazon och Netflix.

Facebook
Företaget har uppenbarligen haft sina utmaningar under hösten med  visselblåsare, låg tillväxt bland ungdomar i USA och Apples iOS-förändringar som påverkat Facebooks annonserbjudande. Samtidigt så ser företaget på inga sätt ut att sakta ned.

✓ Facebook har numer 2,9 miljarder månatliga aktiva användare.
✓ Mark Zuckerberg säger att  han ” Ser fram mot vår långsiktiga plan, speciellt allting kopplat till kreatörer, handel och att bygga metaverse”.
✓ Företagets stora fokus kommer framöver att ligga på 18 till 29-åringar.
Att engagera den målgruppen är nu, enligt Zuckerberg, företagets ledstjärna.

Bild från Arstechnica.

 

Amazon
✓ Säljresultatet var +15% jämfört med samma period i fjol men företaget nådde ändå inte de estimerade säljresultaten.
✓ Amazons VD Andy Jassy konstaterar att kommande månader kommer att bli dyra för företaget. Brist på arbetskraft, ökade lönekostnader och leveranskostnader kommer att bidra till större utgifter – samtidigt som företaget säger sig göra allt för att ovan nämnda utmaningar inte ska påverka slutkonsumenten.
✓Amazon  presenterade nyligen Astro; en ny robot för hemmet som är till för att avlasta människor i vardagen. Astro kan också användas tillsammans
med Amazons Alexa. Andra nyheter rör just Alexa som numer erbjuder
prenumerationstjänsten Alexa Together – skapad med en äldre målgrupp
och deras behov i åtanke.


Amazon Astro.

 

Netflix
✓ Asien-Stillahavsregionen har på senare tid stått för den största ökningen av nya prenumeranter.
✓ Totalt sett adderades 4,4 miljoner nya betalande prenumeranter under juli, augusti, september.
✓ Företaget har nyligen teamet upp med Walmart för att sälja och marknadsföra kläder, leksaker och andra produkter kopplat till populära Netflix-serier. 


Netflix lanserar nytt samarbete med Walmart. 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Natalie Eriksson

Till bloggen >

Är smarta glasögon det nya svarta?

Glasögon med kameror (ja, i plural) som kan användas för att fota och ladda upp innehåll direkt till sociala medier? Låter nytt men .. ändå inte. Det är inte första gången...

9 september 2021

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021