Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 27 Februari 2020

Hur förändras kommunikationsbranschen av 5G?

Det har pratats om 5G ett bra tag nu men vad är det egentligen, när lanseras det och hur kommer det att påverka oss kommunikatörer? 

Det enkla svaret är att ingen egentligen vet hur 5G kommer att förändra kommunikationsbranschen, eller samhället i stort för den delen. Forbes har kallat tekniken för the biggest shift in telecommunications since the invention of the cellphone. Och precis som inför alla typer av skiften går det alltid att estimera, kalkylera och sia in i framtiden. En del antaganden kommer att vara  korrekta, andra inte.

5G är alltså den nya generationens teknik för mobilnät. Den senaste och mest moderna versionen av uppkoppling som slår både 4G och 3G på fingrarna.
5G har redan rullats ut på sina håll (exempelvis i Sydkorea) och beräknas, enligt Telenor, att nå svensk massmarknad år 2023.

Vad kommer då en bättre och snabbare mobilkommunikation ta med sig till bordet? Jo, exempelvis:

  • Möjliggörande av massiva mängder uppkopplade enheter (det vi ofta benämner internet of things).
  • Vattentät kommunikation mellan olika enheter vilket exempelvis banar väg för produkter/tjänster byggd på AI-teknik, så som självkörande bilar och smarta hem.
  • Möjlighet att ladda ned tunga filer (så som videos) i rekordsnabb hastighet.

Och vad innebär självkörande fordon, uppkopplade enheter och snabb kommunikation för kommunikationsbranschen?

  • Mer data och bättre segmentering vilket i sin tur ger fler möjligheter till användarvänliga produkter och lösningar. Något som skulle kunna innebära
    att gränserna mellan kommunikation och produktutveckling suddas ut ytterligare. En förändring som i sin tur skulle kunna rita om branschkartan gällande vilka roller som  behövs på en byrå eller marknadsavdelning.
  • Mer data ställer också högre krav på analys.
  • Nya kommunikationskanaler där vi behöver förstå hur och när vi ska kommunicera med vilken typ av innehåll för att nå ut och engagera.
  • Nya kontaktytor skapar också möjlighet för att eventuellt nå ”svåra” målgrupper eller personer som hittills inte varit de mest engagerade
    i befintliga kommunikationskanaler.

Allting är dock inte guld och gröna skogar.
Ett av problemen med all rekordsnabb dataöverföring stavas integritet.
Med allt fler uppkopplade enheter kommer mängden av data vi lämnar ifrån oss att nå helt nya nivåer, vilket ställer krav på branschen när det gäller juridik men också lyhördhet. 

Det finns dessutom en politisk aspekt som spelar in. Svenska Ericsson är ett företag som ligger i framkant gällande arbetet med 5G. En annan, lite mer kontroversiell aktör, är kinesiska Huawei. Det asiatiska företaget misstänks för att spionera åt den kinesiska regeringen och är därför bannlysta eller begränsade från att användas av olika företag i länder så som Australien, Japan och USA.

Vem kommer att kunna ta vara på möjligheterna? 
Utöver möjligheter, säkerhetsfrågor och politiska diskussioner för 5G med sig krav på ökad digital kunskap. Människor som redan ligger efter i digital förståelse riskerar att halka efter ännu mer när 5G accelererar utvecklingen
och möjligheterna med internetanvändning. För oss kommunikatörer?
Kraven på att förstå, analysera, planera och anpassa kommunikation för olika målgrupper, kanaler och tidpunkter kommer inte direkt att minska.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Kinas agerande påskyndar beslut från tech-bolag och politiker

Att Kinas hårdnande grepp om Hongkong har fått världen att reagera råder inga tvivel om. One country, two systems? Nja. Englands premiärminister Boris Johnson hymlade inte med allvaret i situationen när han ...

7 Juli 2020

Värdet av att bygga ett community kring sitt varumärke

Nike och Glossier är exempel på företag som lyckats fenomenalt med att bygga starka communities kring sina varumärken. Men hur gör man som mindre aktör när man vill skapa en...

22 Januari 2020

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt...

15 November 2019