Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 16 Januari 2019

iDeal of Sweden – från 0 till 450 miljoner

Med mobilskal som fokusprodukt och sociala medier som framgångsrecept har det Norrköpingbaserade företaget iDeal of Sweden gjort en otrolig resa från 0 till 450 miljoner kronor i omsättning på fem år.  Jag har pratat med företagets Social media manager Nathalie Edström.

Ni har valt att satsa på kommunikation i sociala medier från start.Gör ni någon kommunikation som inte är digital?
Vi satsar i princip enbart på digital annonsering och har endast gjort någon enstaka radio- och tidningsreklam. Vi har arbetat med influencer marketing sedan jag började på företaget för snart tre år sedan, även om influencer marketing inte var ett begrepp på den tiden. 

Att arbeta med influencers var billigare för ett par år sedan än det är idag. Tänker ni annorlunda kring dessa samarbeten nu än vad ni gjorde tidigare?
Vi spenderar mer pengar på stora profiler idag än vad vi gjorde förr. Micro-influencers är dock ett av våra viktigaste segment för branding och content. Nyckeln till vår framgång har varit att öka, bredda och spendera mer inom denna typ av marknadsföring.

Vill du berätta om en framgångsfaktor och en motgång du haft i ditt arbete?
Vi är 20 personer i mitt team idag — något jag verkligen ser som en stor framgångsfaktor. Det har varit många motgångar längs vägen. Exempelvis vid tillfällen då vi satsat på nya marknader eller på profiler som sedan inte levererat. Jag ser alla motgångar som en lärdom; man måste våga testa för att lära sig.

Vilka andra svenska varumärken tycker du är duktiga digitalt?
Vi inspireras mycket av Daniel Wellington och NAKD.

Utifrån det jag sett så arbetar iDeal of Sweden främst varumärkesbyggande när det gäller organisk kommunikation i sociala medier och säljdrivande med köpta annonser. Stämmer det och vad är i så fall tanken med detta?
Alla våra aktiviteter är en kombination av varumärkesbyggande och sälj. Men absolut; vi har en mer personlig touch i det organiska innehållet och mer säljfokus i annonseringen.

Vad har du för tips till varumärken som vill bli bättre på kommunikation i sociala medier?
Att se till att det finns resurser som kan fokusera på just sociala medier. Samt att ha en tydlig målsättning och att våga testa sig fram.

Vilka spännande steg kommer ni att ta under 2019?
Många! Vi ska mer än dubbla vår omsättning vilket ställer höga krav på alla våra anställda. Mitt team ska bli 40 personer, vi ska expandera till nya marknader samt byta lokal och flytta in
i ”The House of iDeal” här i Norrköping.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Kinas agerande påskyndar beslut från tech-bolag och politiker

Att Kinas hårdnande grepp om Hongkong har fått världen att reagera råder inga tvivel om. One country, two systems? Nja. Englands premiärminister Boris Johnson hymlade inte med allvaret i situationen när han ...

7 Juli 2020

Hur förändras kommunikationsbranschen av 5G?

Det har pratats om 5G ett bra tag nu men vad är det egentligen, när lanseras det och hur kommer det att påverka oss kommunikatörer?  Det enkla svaret är att ingen...

27 Februari 2020

Värdet av att bygga ett community kring sitt varumärke

Nike och Glossier är exempel på företag som lyckats fenomenalt med att bygga starka communities kring sina varumärken. Men hur gör man som mindre aktör när man vill skapa en...

22 Januari 2020