Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 21 februari 2017

Idol Sverige underhåller generation Z på Musical.ly

Ida Scharf, Idol/Freemantle media om Musical.ly

Idol Sverige har stora följarskaror på både Facebook, Instagram och Snapchat, där de underhåller sin målgrupp både under och mellan säsonger. Jag upptäckte nyligen deras konto på musical.ly, där de lyckats få över 52.000 följare på bara en säsong! Jag tog kontakt med Ida Scharf, digital projektledare på Fremantlemedia med ansvar för bland annat Idol och Talang, för att lära mig mer om denna app som är så omåttligt populär bland generation Z.

Hur skulle du förklara Musical.ly för någon som aldrig använt appen?
Musical.ly är en app där användarna kan göra egna musikvideor och sketcher som är upp till 15 sekunder långa. Användarna väljer musik eller ljudspår och videoeffekter direkt i appen. Användarna kan även, likt Instagram, följa och skicka meddelanden till varandra samt gilla och kommentera på varandras videos.

Hur ser målgruppen ut och hur populär är appen i Sverige?
Exakt hur många det är som använder appen i Sverige är fortfarande okänt men världen över finns det över 90 miljoner registrerade användare. Appen är främst populär bland unga tjejer, uppskattningsvis i 10-16års åldern.

Ni fick runt 52.000 följare under en Idol-säsong, hur lyckades ni med det?
Jag tror att vår största framgångsfaktor har varit att vi verkligen har satt oss in i att förstå appen och att vi har skapat unikt innehåll anpassat för plattformen. Vi försöker alltid att tänka på vad våra följare vill få ut av att följa oss på en plattform och landade i att vi skulle vara underhållande, roliga och lättsamma. Dessutom försökte vi skapa en känsla av att deltagarna själva ägde kontot, att man som följare fick komma dem närmre och lära känna dem på ett nytt och avslappnat sätt där de bjöd på sig själva.
En annan del av framgången beror troligtvis på att vi redan har byggt upp stora följarskaror på andra sociala medie-kanaler där vi kunde marknadsföra musical.ly-kontot. I slutet av säsongen hade vi även med musical.ly-loggan i grafiken i tv-programmet.

För vilka företag och organisationer känns appen relevant att finnas på?
Idol och musical.ly är ju verkligen som gjorda för varandra då båda handlar om musik och underhållning, något de flesta företag inte gör. Men för företag som har en passande tonalitet och vill nå en ung målgrupp kan det här vara en ny möjlighet.
De jag spontant kan tänka mig skulle passa för musical.ly är till exempel skivbolag, olika event eller modehus. Tänk dig till exempel om ett stort modehus skulle släppa sin nya kollektion på musical.ly med modeller som visar upp de nya kläderna genom att dansa och sjunga i dem! Det tror jag skulle funka jättebra!
Det knepiga med appen är ju att den i stort sätt kräver resurser i form av personer som kan vara ansiktet utåt och medverka i musikvideorna, så det lättaste alternativet för ett varumärke att synas på musical.ly idag är troligtvis genom att samarbeta med influencers som redan har många följare på plattformen.

Har du tre snabba tips till exempelvis det där skivbolaget som vill komma igång?
1. Släpp nya låtar från artisterna på musical.ly! Du kan nämligen lägga in din egen musik eller ljudspår.
2. Ett plus med att lägga in egen musik är att din profilbild syns som en liten logga i hörnet i de videos där den används, eftersom att du är utgivaren. Både du och låten får på så vis spridning.
3. Skapa innehåll på ett roligt och naturligt sätt, som målgruppen känner igen, genom att inspireras av hashtagsen och utmaningarna som redan finns. Men lägg kanske till era egna låtar… eller varför inte skapa en egen utmaning?

anna.olivemark@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021