Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 5 april 2017

Keeping up with Pepsi & Kendall Jenner

En uppdatering. Den skarpa kritiken, som till en början var koncentrerad till Twitter, har under dagen spridit sig till andra forum och större nyhetskanaler. Det har säkerligen varit ett svettigt dygn för inhouse-teamet på Pepsi. Nu dras reklamfilmen tillbaka.

”Pepsi was trying to project a global message of unity, peace, and understanding. Clearly we missed the mark and we apologize. We did not intend to make light of any serious issue. We are pulling the content and halting any further rollout” är meddelandet som företaget släppt via en talesperson.

Klarsynt, kan tyckas. CNBC diskuterade Pepsi tidigare idag och i ett klipp på deras hemsida kan vi se Mike Jackson analysera situationen. Jag tycker att Jackson har en del poänger* men håller inte helt med när han säger att ”Det var rätt idé men fel varumärke.” Jag håller visserligen med om att det är fel varumärke, men det är också fel uttag. Folk som skrattar och dansar. Problemet ligger också i att det är fel ambassadör. Kendall är inte fel för Pepsi men hon är fel för demonstrationer och polisvåld. Det finns varumärken som lyckats adressera känsliga frågor i sin kommunikation, men denna gång blev det inte rätt.

*Framför allt håller jag med om ”Detta visar bara hur mycket ikonisk status Pepsi tappat. Om Nike eller Apple hade gjort en liknande kampanj hade det från början inte anlitats en vit supermodell för en kontext som anspelar till Black lives matter”. 

kendall-jenner-pepsi-ad

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021