Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 7 juli 2020

Kinas agerande påskyndar beslut från tech-bolag och politiker

Att Kinas hårdnande grepp om Hongkong har fått världen att reagera råder inga tvivel om. One country, two systems? Nja.

Englands premiärminister Boris Johnson hymlade inte med allvaret
i situationen när han  i förra veckan tillkännagav den utökade möjligheten för Hongkongbor att bosätta sig i Storbritannien. Nu reagerar även big tech. Däribland Google, Facebook och Twitter som pausar möjligheten för Hongkongs polis och myndigheter att få åtkomst till användardata.
En ännu större nyhet är beslutet om att TikTok kastar in handduken och lämnar marknaden i Hongkong. En särskilt viktig marknad var det aldrig, men symboliken är tydlig. 

Frågan kring datasäkerhet är inte ny utan har snarare varit högaktuell på senare år, inte minst efter Cambridge Analytica; Trumps första valkampanj samt Brexit-omröstningen.

TikTok, som växer och frodas, är dock själva under lupp. Och det ordentligt. Den indiska regeringen har redan tillkännagivet att appen, som en av flera
kinesiska appar, ska bannlysas i landet och USAs utrikesminister undersöker liknande möjligheter. Vad detta kommer att leda till återstår att se. Likaså om TikToks uttåg från Hongkong kommer att stilla västerländska skeptiker.
Oron över att en av samtidens mest hypade appar ska läcka information till det kinesiska styret har funnits tidigare och farhågorna har, får vi gissa, inte direkt minskat den senaste veckan. Detta en amerikansk TikTok-VD till trots. 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021