Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 7 Juli 2020

Kinas agerande påskyndar beslut från tech-bolag och politiker

Att Kinas hårdnande grepp om Hongkong har fått världen att reagera råder inga tvivel om. One country, two systems? Nja.

Englands premiärminister Boris Johnson hymlade inte med allvaret
i situationen när han  i förra veckan tillkännagav den utökade möjligheten för Hongkongbor att bosätta sig i Storbritannien. Nu reagerar även big tech. Däribland Google, Facebook och Twitter som pausar möjligheten för Hongkongs polis och myndigheter att få åtkomst till användardata.
En ännu större nyhet är beslutet om att TikTok kastar in handduken och lämnar marknaden i Hongkong. En särskilt viktig marknad var det aldrig, men symboliken är tydlig. 

Frågan kring datasäkerhet är inte ny utan har snarare varit högaktuell på senare år, inte minst efter Cambridge Analytica; Trumps första valkampanj samt Brexit-omröstningen.

TikTok, som växer och frodas, är dock själva under lupp. Och det ordentligt. Den indiska regeringen har redan tillkännagivet att appen, som en av flera
kinesiska appar, ska bannlysas i landet och USAs utrikesminister undersöker liknande möjligheter. Vad detta kommer att leda till återstår att se. Likaså om TikToks uttåg från Hongkong kommer att stilla västerländska skeptiker.
Oron över att en av samtidens mest hypade appar ska läcka information till det kinesiska styret har funnits tidigare och farhågorna har, får vi gissa, inte direkt minskat den senaste veckan. Detta en amerikansk TikTok-VD till trots. 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Hur förändras kommunikationsbranschen av 5G?

Det har pratats om 5G ett bra tag nu men vad är det egentligen, när lanseras det och hur kommer det att påverka oss kommunikatörer?  Det enkla svaret är att ingen...

27 Februari 2020

Värdet av att bygga ett community kring sitt varumärke

Nike och Glossier är exempel på företag som lyckats fenomenalt med att bygga starka communities kring sina varumärken. Men hur gör man som mindre aktör när man vill skapa en...

22 Januari 2020

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt...

15 November 2019