Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!
Publicerad 30 augusti 2023
Ett fysiskt co-working space i centrala Stockholm, en yogastudio, konserter och ett härligt nätverk. När influencern Vanja Wikström och sambon Niklas Malmqvists lanserade sitt NFT-företag World of Alidia var ambitionerna stora och löftena många. Ett och ett halvt år senare står köparna kvar, lockade av kommunikation som inte höll vad den lovade.
Var går egentligen gränsen mellan en entreprenörs entusiasm och kundernas rätt att inte bli vilseledda?
Vi tar det från början. I mars 2022 tillkännager influencern Vanja Wikström att hon tillsammans med sin sambo lanserar företaget och NFT-projektet World of Alidia (WoA). NFT står för non-fungible token och innebär, enkelt förklarat, unika digitala eller virtuella föremål (ofta men inte enbart bilder eller konst). WoA vill få med sig kvinnor in i den überdigitala framtiden. Detta genom att erbjuda digitala konstverk. Förhoppningen är att konstverkens värde ska öka över tid. Den som köper ett digitalt WoA-konstverk lovas bland annat ett fysiskt co-working space i centrala Stockholm såväl som ett digitalt community.
Tidningen Breakit frågar grundarna hur de informerar sin nybörjarmålgrupp kring riskerna med investeringar i NFT. Svaret blir att grundarna tror att det är få spekulationsköpare som investerat i WoAs digitala konst. De menar att spekulation är den minsta delen i projektet. Det finns andra värden som de, enligt egen utsago, fokuserar mer på. Exempelvis ovan nämnda community med workshops, events, konserter samt den fysiska platsen med yogarum, lounge och ställen att hänga på.
Kritik och frågetecken börjar höras samma år som lanseringen. De storslagna planerna ser inte ut att infrias. En del köpare känner sig lurade. En del menar att grundarna är frånvarande och undviker att svara på frågor. Och slutligen, i augusti 2023, meddelar grundarna att WoA lägger ned.
De kritiska röster som nu hörs handlar bland annat om:
-Att WoA marknadsfört ett erbjudande som inte blev av.
Redan från början var en del köpare fundersamma kring hur kalkylen skulle gå ihop. Men grundarna fortsatte att sälja in ett fysiskt co-working space som en del av paketet. ”Vi har redan kikat på grymma lokaler.”
Citat från Vanjas blogg 10 mars 2022.
……
-Att WoA berättade om utvalda investerare som skulle köpa ett stort antal WoA-NFT:er. Något som inte blev av. ”Vi pratar med investerare som ska investera i projektet genom att köpa större bundles av NFT:er.”
Citat från ljudinspelningen/podcastavsnittet
”World of Alidia – AMA2” 1 juni 2022.
……
-Funderingar kring om de pengar projektet drog in användes på ett rimligt sätt. Grundarna hade hoppats på intäkter från minten, som det heter på kryptospråk. Den digitala konsten såldes och summan landade på 2.6 miljoner kronor. Pengar som nu är slut.
Information om intäkter från Vanjas blogg 25 augusti 2023.
……
-Var gränsen går när man marknadsför en högriskinvestering till en nybörjarmålgrupp. Vanja har, som grundare samt influencer, skrivit ”Ej finansiell rådgivning” i början av alla blogginlägg som handlar om WoA. Hon har även, i åtminstone ett blogginlägg, påpekat att man aldrig ska investera pengar man inte har råd att förlora. Samtidigt menar jag att företaget har pratat ned risken genom att lyfta alla de andra mervärden som kommer med köpet av en WoA-NFT. Mervärden som alltså stannade på idéstadiet.
”Ett fullt rimligt pris tycker vi, när man kikar på det värde man får för pengarna. Jämför det med t ex med en plats på ett co-working space här i Stockholm som kostar 5 000 kr/mån.”
Citat från Vanjas blogg 10 mars 2022.
…..
-Kritik kring att företaget marknadsfört projektet som något som skulle bidra med pengar till ME-forskning. En viss procent av omsättningen skulle öronmärkas. Det blev 500 kronor till Hjärnfonden.
Information om pengar till Hjärnfonden från Vanjas blogg 25 augusti 2023.
……
-Transparens i kommunikationen. WoA informerade via sociala medier att 50 procent av all konst blivit såld. Det visade sig sedan att ägarna själva köpt en del av konsten. Och inte är det fel att köpa sina egna produkter. Men hur transparent är det att samtidigt prata om en lyckad försäljning? Speciellt när ett stort intresse påverkar hur efterfrågad digital konst är.
Information om att 50 procent av konsten blivit såld tillkännagavs
via företagets Twitter/X-konto 20 augusti 2022.
…..
-Timingen kring olika budskap.
Företaget mintade (började sälja sin digitala konst) 28 juni 2022.
I juli kommuniceras ”När vi mintade i juni kostade 1 ETH 11 000 SEK. Marknaden hade kraschat och de flesta NFT-projekt som lanserades tvärdog💀.” Säljbudskapet inför mint var dock oförändrat; co-working space, konserter, yogarum m.m. Allt skulle bli av.
Citat från Vanjas blogg 29 juli 2022.
……
Den rosa lagboken är ett fenomen som syftar till fall där människor tenderar att se på brott begångna av kvinnor som mindre allvarliga. Eller till och med bortser från tanken på att den som begått brottet skulle kunna vara en kvinna. WoA får mig att undra; lyder sociala medier under en rosa lagbok? Kan företag göra lite som de vill, så länge det sker på Instagram eller i en blogg? Jag har varit egenföretagare i fem år och jag sysslar med investeringar. Jag vet att alla idéer inte flyger. Investeringar är förknippat med risk. Att våga satsa högt är positivt. Men det måste gå att hålla lågan uppe som företag och samtidigt kommunicera schysst och transparent. Sociala medier är inte vilda västern. Företag har ett ansvar. Ett extra stort sådant vad gäller finansiella produkter som riktar sig till nybörjare.
Så, vad är det vi pratar om? Ett ambitiöst företag som misslyckats? Något mer allvarligt än så? Jag frågar Daniel Dernhagen, jurist och grundare av StartUpJuristerna, om han tror att WoA brutit mot lagen.
Han menar att det i första hand är viktigt att klargöra bakgrunden till varför de utlovade tjänsterna inte har levererats. Att som företagare misslyckas med sitt bolag är per definition inte brottsligt. Det finns många bolag som trots ambitiösa affärsplaner i slutändan inte klarar av att leverera vad de har lovat till sina kunder. När det kommer till WoA måste vi därför i första hand titta på om grundarna redan från start var medvetna om att tjänsterna inte skulle/kunde levereras. Om så var fallet, och de ändå försökte sälja in dessa tjänster som en del av erbjudandet kring sina NFT:er, så har de agerat brottsligt och skulle därför kunna åtalas för bedrägeri. Med tanke på omfattningen av deras försäljning, som enligt uppgifter uppgår till miljonbelopp, riskerar de i så fall fängelsestraff. Utöver bedrägeri kan deras agerande också, menar Daniel, anses bryta mot lagen på en rad andra sätt som vid fällande dom skulle kunna göra dem skadeståndsskyldiga mot de drabbade kunderna.
”Här kan vi exempelvis nämna osann och vilseledande marknadsföring samt flertalet avtalsbrott. Eventuellt skulle det också kunna tolkas som att de olovligen har gett sina kunder finansiell rådgivning i samband med kommunikationen runt sina NFT:er. Sammanfattningsvis utgör deras agerande en gott och blandat-påse av olika typer av potentiella lagbrott.”
Jag vill poängtera ordet ”potentiella”. Ingen är dömd. Att företag agerar vårdslöst är inte nödvändigtvis olagligt. Det är inte upp till mig att förkunna en dom. Jag anser dock att vi som bransch behöver ta ansvar för vad vi lovar. Alla företag och marknadsförare som älskar digitaliseringen, som går i bräschen, måste se till att vi agerar med kundernas bästa för ögonen. Extra viktigt blir det kopplat till teknik som målgruppen har lite erfarenhet och kunskap om.
Nedan följer fem exempel på hur WoA har marknadsfört sitt erbjudande.
”Vi kommer att öppna ett space här i Stockholm, som blir som en slags medlemsklubb för alla våra NFT-ägare. NFT:n är biljetten in, och så länge man har kvar sin NFT så har man tillgång till medlemskapet och allt vad det innebär. Livet ut, om man så vill. Klubben (vi har redan kikat på grymma lokaler) kommer vara superfint inredd, och på plats kommer det finnas alltifrån ett co-working space till en loungedel, kanske ett yoga/träningsrum, mötesrum, kök med mera. Ett urhärligt ställe där medlemmarna dels kan sitta och jobba/ha möten om de vill – men också bara hänga.”
– Vanjas blogg 10 mars 2022
”För att göra ett tankeexperiment: Om det skulle vara så att priset på NFT:erna inte skulle stiga (obs, detta är ju såklart något som mycket väl kan hända längre fram om det inte händer omedelbums – precis som med aktier som stiger i värde allteftersom företaget bakom gör lyckade satsningar) så är det ”värsta” som hänt att man köpt ett jättefint konstverk som man kan njuta av – och att man utöver det får tillgång till en massa härliga grejer i form av såväl nätverk som co-working space som konserter som förmåner. Inte ett så farligt ‘värsta-scenarie’ ändå.”
– Vanjas blogg 10 mars 2022
”Och när vi ändå är inne på det här med att köpa, så kan vi passa på att svara på den fråga de flesta undrar över – vad kostar det att köpa in sig i detta? Jo – våra NFT:er kommer kosta ca 3 000 svenska kronor styck. Ett fullt rimligt pris tycker vi, när man kikar på det värde man får för pengarna. Jämför det med t ex med en plats på ett co-working space här i Stockholm som kostar 5 000 kr/mån.”
– Vanjas blogg 10 mars 2022
(Priset för en NFT kom sedan att landa på cirka 1 200 kronor styck. Ingen förändring i erbjudandet meddelades i samband med detta).
”Sen har vi det vi kallar för WoA Hub som kommer vara en fysisk stor lokal som kommer fungera som en co-working space som alla får tillgång till. Vi kommer ha ett gäng events där som alla kommer live-streamas. Vi har redan bokat upp ett par etablerade musiker.”
– Niklas i Facebook-gruppen NFT Sverige, 24 mars 2022
”För att upprepa vad man köper för något: World of Alidias NFT:er är alltså digitala konstverk som ger livslång tillgång till WoAs medlemsklubb och låser upp en mängd förmåner. Klubben kommer erbjuda co-working space, lounge och yogarum och fylls med med inspirerande workshops, event föreläsningar och konserter.”
– Vanjas blogg 30 juni 2022
För ytterligare läsning:
Utöver att etablerade medier har sökt grundarna för svar så finns det numer ett Instagram-konto vid namn ”sanningenomwoa”, en WordPress-blogg, texter hos Bloggbevakning, teknikbloggaren Teknifik samt spaltmeter på Flashback dedikerat till WoA.
Sommaren är inte slut än, även om vädret skvallrar om något annat. Kanske har du några dagar kvar av din semester, kanske har du precis börjat jobba igen. Engagemanget i sociala...
10 augusti 2023Konkurrensen hårdnar kring Twitter Nu är det snart dags. Meta planerar att i närtid lansera sin Twitter-kopia. ”Vi tror att det finns en intresse för en separat plats där kreatörer och offentliga...
27 juni 2023Hej Ali Mohamed! Du har skrivit en avhandling om kollektiv identitetsformning i sociala medier. Vill du först förklara begreppet? Vi människor kommunicerar och interagerar med och genom språkliga (och andra former...
21 maj 2023