Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 9 februari 2017

Nelly.com – med data och snabbhet som framgångsrecept

Resumé har tidigare skrivit om Nelly.com, modevarumärket och e-handelsföretaget som valt att lägga hela sin marknadsföringsbudget på sociala medier. Nelly fortsätter att öka sin omsättning och har under det senaste året vuxit sig än starkare på den nordiska marknaden. Jag fick en pratstund med Johan Beckman, Social media specialist på Nelly, som på nära håll varit en del av företagets arbete och framgångar.

Ni valde att satsa på sociala medier, hur kom det sig?
Vi har redan från start satsat starkt digitalt och på socialt, det har varit ett sätt för oss att följa vår målgrupp. Dessa kanaler gör att vi kan hålla en nära kontakt med konsumenterna, ta till oss av deras feedback och därmed göra ett ännu bättre jobb. Vår kärnmålgrupp är kvinnor 18-24 år. Jag kan tänka mig att du ingår i den målgruppen, i vilka kanaler når vi dig?

Jag är inte i er kärnmålrupp men jag håller med om att ert kanalval är rätt för er målgrupp. Hur vet du att det ni gör ger effekt?
Allting vi gör har en tanke och en strategi bakom sig. Vi samlar in olika perspektiv inför våra kampanjer. Medieköp och marknadsföring är en viktig del men vi har även duktiga stylister som förstår vad som kommer att bli morgondagens mode. Vi är ett datadrivet företag och mäter allt som görs. Vi är snabba med att testa nya saker men vi är också snabba med att utvärdera våra kampanjer. En del satsningar blir framgångsrika, andra inte.

Berätta om en viktig framgångsfaktor för Nelly.
En viktig framgångsfaktor för oss är vår snabbrörlighet. I vintras gjorde vi en stor kampanj med ett gäng ambassadörer. Vi anordnade en påkostad fest med ambassadörerna på fredagen och redan på söndagen så var kampanjen live. Detta tack vare vår flexibilitet och sammanhållning inom företaget. Specialister, art directors, webb-kreatörer och flera satt redo för att få igång kampanjen snabbt och effektfullt. Vi visste att många i vår målgrupp skulle känna till festen och läsa om den via ambassadörernas egna kanaler, att samtidigt arbeta med köpt annonsering gjorde att vi kunde nå ut än bredare.

Nu kanske inte fester med ambassadörer är rätt för alla varumärken och målgrupper. Tror du att den den här snabbrörligheten kan appliceras på andra kategorier?
Definitivt, och allt vi gör flyger inte men detta blev en succé och effekten hade inte blivit densamma om vi hade väntat tre månader med att släppa bilderna.

Kan du dela med dig av någon motgång?
Det finns säkert ett par men jag tror som sagt på att våga testa. Företag måste våga lita på sina anställda. Kompetent personal som förstår företagets vision måste få frihet att genomföra olika satsningar. Även om alla satsningar inte i första hand genererar bra resultat, så tror jag på att motgångar föder framgång.

Vilka andra företag är duktiga digitalt enligt dig?
Adidas är väldigt duktiga och har verkligen lyckats bli relevanta för en ny målgrupp. Enligt mig har dom gått från att vara nummer två till att bli nummer ett i sin kategori.

Vad är nästa spännande steg för branschen, tror du?
Jag tror mycket på tech-sektorn och artificial intelligens. Facebook har släppt möjligheten att bygga egna bottar. Jag tror att det snabbt kan bli aktuellt för avdelningar så som HR och kundtjänst. Även automatiserade köp i en samlad miljö kommer växa framöver.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021