Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 23 maj 2017

Netflix och digital PR

Kanske har du också följt Frank Underwoods väg mot toppen, från inpiskare i det amerikanska representanthuset till högsta höns i Vita huset. Netflix-serien House of Cards skildrar ett hänsynslöst Washington fullt av korruption och utpressning. Underwood är seriens huvudkaraktär och antihjälte. Maktgalen, obarmhärtig och fullständigt briljant.

Seriens PR-maskineri har hyllats tidigare. I reklampausen av en direktsänd TV-debatt under presidentvalet 2016 lanserade Netflix en fiktiv valfilm signerad ingen mindre än Frank Underwood. Detta ledde till att internet gick sönder (okej, så gammalt uttryck men fortfarande roligt) och stuntet kammade hem priser i Cannes.

Under samma dag som Donald Trump svors in som president valde man att släppa en teaser-video för kommande säsong av serien. Videon föreställde en bild på Vita Huset med en upp- och nedvänd flagga svajandes i förgrunden. (Signalen för ett land i fara , nöd eller sorg).

Det har även lanserats bilder med hintar om kommande säsonger.

Nästa säsong har premiär om en vecka och nya bilder på karaktärerna florerar nu på www. Vem som har fotat dessa bilder? Barack Obamas fotograf Pete Souza, såklart.

*hetsjobbar vidare för att kunna binge-titta på serien när den släpps*

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021