Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 9 augusti 2017

Nya medier som bidrar till mångfald

Jag lyssnade nyligen på Ehsan Fadakars avsnitt av Resumés sommarpodd. Ehsan pratade bland annat om hur vår bransch är så otroligt dominerad av vita män. Och det är kanske inget förstasidesstoff för varken mig eller dig. Men det får mig ändå att reflektera över att det är så många av de som inte tillhör majoriteten i branschen som jobbar med just sociala medier.

Sociala medier har hjälpt till att demokratisera världen på många sätt de senaste åren. Så länge man äger en mobil med kamera och internet kan exempelvis vem som helst starta en egen kanal på YouTube, med samma förutsättningar för framgång och kändisskap.

Och de där åren när alla trötta gubbar (de som Bard förutspådde kommer att bli överkörda inom ett par år av 30-åriga kvinnor som är grymma på sociala medier) tänkte att sociala medier var något vi som satt på kundservice eller i receptionen kunde sköta – de har resulterat i att många av oss som inte var självklara i mediebranschen nu har hittat hit: förortsungar, unga kvinnor, homosexuella, rasifierade, icke binära och lantisar. Nu är vi äntligen insläppta på samma arena, och trots färre år i branschen ligger vi ljusår före inom detta specialistområde. Det i sin tur innebär att vi får fler unga chefer som tillhör minoriteter – och det resulterar i att branschen kanske äntligen kan bryta mönstret med medelålders vita män som helst rekryterar andra medelålders vita män.

Så grattis branschen – mångfald gynnar alla! Nu får vi bara hoppas att den här nya kompetensen  tas tillvara på rätt sätt så att det där gamla, tråkiga mönstret jag nämnde ovan blir ett minne blott.

P.S! *3 snabba tips*

  1. Är du kvinna eller icke binär och jobbar med sociala medier? Då tycker jag att du ska gå med i vår FB-grupp pronto! Här hittar du den.
  2. Om du inte är kvinna eller icke binär, men gärna vill nå 570 kvinnor/icke binära (!!!) med blandad bakgrund inom SoMe för exempelvis ett ledigt jobb är du välkommen att maila mig platsannonsen så delar jag den ?  anna.olivemark@gmail.com.
  3. Du har väl inte missat att du kan platsannonsera via Rättviseförmedlingen? Mycket bra grej!

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021