Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 30 januari 2017

Om Facebook och fejknyheter på frammarsch

Svenska Dagbladet har kallat falska nyheter för ”ett av vår tids mest kraftfulla politiska vapen.” Fenomenet drabbar nya såväl som traditionella medier men i den här bloggen väljer vi att fokusera på det som händer på världens vida webb. Bland sociala medier är det framförallt Twitter och Facebook som legat i blåsväder på grund av nyhetsartiklar med tvivelaktig sanningshalt. Även Google och andra sökmotorer har granskats. Så, vilket ansvar har egentligen dessa internetgiganter?

Både Twitter, Google och Facebook har växt fram ur en ung miljö. Den sistnämnda tog sina första stapplande steg bland universitetsstudenter på USAs finaste Ivy League-skola. Att bolagets 20- årige grundare då och under de kommande åren hade en rebellisk attityd mot myndigheter, auktoriteter och deras krav på ansvar är kanske inte särskilt konstigt. Mitt bolag, mina regler ungefär. Eller ”I ́m CEO, Bitch” som det ska ha stått på ett av Zuckerbergs första visitkort. Allmänt känt och förevigat tack vare filmen The Social Network.

Facebook har växt upp sedan dess. Plattformen har mognat parallellt med sin grundare som gått från att vara en kaxig uppstickare till att bli en av vår tids största entreprenörer. Synen på ansvar har förändrats sedan dagarna på Harvard, även om ståndpunkten kring integritet fortfarande ligger djupt rotad i bolaget.

Facebook har med sin vision om att ”connect the world” växt till en plattform med 1,7 miljarder användare. Detta innefattar alltså varannan människa på jorden med tillgång till internet.

Zuckerbergs plattform har under dom senaste åren tagit stora steg för att konkurrera med traditionella nyhetskanaler. Resumé har tidigare skrivit om att fler svenskar dagligen konsumerar nyheter via Facebook än Aftonbladet. Och ansvaret vad gäller felaktigt innehåll då? Inte särskilt stort, enligt lagen. Facebook är inte ett mediehus som producerar eget innehåll, utan hänvisar vidare till sådant som andra skapat. Facebook har helt enkelt inte det utgivningsansvar som faktiska nyhetstidningar har. Bolaget inser dock (precis som traditionella medier) att falska nyheter inte ger speciellt bra publicitet och tar därför frågan på allvar.

Så, vad görs egentligen för att motverka dessa falska nyheter? En fact check funktion har lanserats i USA, och nu även i Tyskland på grund av valet som äger rum i september. Tyskar som misstänker att en artikel innehåller falska nyheter kan anmäla detta till en politiskt oberoende redaktion av journalister som granskar innehållet. Om artikeln innehåller uppenbara faktafel så kommer Facebook att märka artikeln samt ge den dålig ranking vilket minskar chansen för att den ska nå ut brett. I USA finns motsvarande funktion där bland annat ABC News är redo att granska artiklar som blivit anmälda i hög grad. Algoritmen som avgör vilka ämnen som trendar har också ändrats. Tidigare har ett högt engagemang (klicks, delningar, kommentarer) på en artikel gjort så att den kunnat trenda. Nu kommer det i stället slå högre om ett flertal publicister skriver en artikel om samma nyhet.

Vi kan väl konstatera att lösningen fortfarande befinner sig i sin linda men jag vågar ändå slå vad om att vi kommer se fler initiativ under året som kommer.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021