Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 8 april 2017

Om sociala medier i en krissituation och kärlek i allt det hemska

Berghs School of Communication hade anordnat Berghs Career Day. Ett evenemang där vi byråer får chansen att speed-dejta med studenter. 300 personer på plats, läste jag någonstans.

I ena sekunden, en glad och förväntansfull stämning. I nästa, ljudet av sirener på Sveavägen. Följt av vibrerande mobiltelefoner och stora nyhetsrubriker i media. Utanför fönstret syntes plötsligt polis, insatsstyrka och avspärrningar. Även automatvapen och människor som i panik kastade sig in i slumpmässigt valda byggnader för att på polisens uppmaning söka skydd. Vi var egentligen helt säkra där vi befann oss, även om ingen visste något där och då. Bara kvarter därifrån fanns skadade människor och minst fyra personer som aldrig skulle komma hem igen.

Med omfattande avspärrningar, indragen kollektivtrafik och en helt lamslagen innerstad var det många som hölls instängda för säkerhets skull. På kontor och i skolor, i klädbutiker och restauranger. Andra var strandade utomhus eller vid tunnelbanestationer. Någonstans i allt detta blev telefonlinjerna överbelastade samtidigt som sociala medie-Stockholm exploderade. Vänner, familjer och kollegor nådde varandra via Messenger, statusuppdateringar, Whatsapp och Facebooks Safety Check. Och, kanske det allra finaste i allt det hemska. Människor sträckte ut sina händer till främlingar.

”Om någon är fast i Sollentuna bor jag nära stationen, skriv här så kommer jag och hämtar dig”. ”Om någon befinner sig vid Mariatorget och inte vet var du ska ta vägen, ring mig så släpper jag in dig!” ”Vårt kontor står öppet för alla som behöver”. Hashtaggen #Openstockholm spreds som en löpeld och via sociala medier erbjöd sig matbutiker att ordna mat åt barn vars föräldrar ännu inte lyckats ta sig hem. Under timmarna som följde syntes otroligt mycket kärlek och värme i allt det hemska.

Jag är fullt medveten om att även falska rykten uppstod via sociala medier och att populistiska krafter var snabba med att försöka plocka politiska poänger på attacken. Men trots det, värmen och omtanken var så otroligt påtaglig. Jag är stolt över Stockholm och den solidaritet som visades under fredagen, på och utanför sociala medier.

Och till sist: jag är så otroligt ledsen och bedrövad för de människor som idag var tvungna att vakna upp med vetskapen om att en anhörig miste livet igår.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021