Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 5 April 2017

Pepsi demonstrerar med Kendall Jenner

Pepsi har släppt en ny reklamfilm, frontad av millenial-favoriten Kendall Jenner. ”För mig är Pepsi mer än en dryck, det är en popkulturell ikon” säger Kendall själv. Hennes styling i videon är en tydlig referens till Cindy Crawfoords kultförklarade reklam från 1992.

Den nya reklamen är dock något helt annat än en snygg tjej som hänger ut på den amerikanska landsbyggden. I den nysläppta videon avbryter Kendall en fotografering för att ta till gatorna. Hon demonstrerar. Hon skrattar. Hon hör ihop med andra unga människor som vill skrika ut sitt budskap till världen. Hon ger bort läsk till polisen.

04-pepsi.w710.h473

landscape-1491285644-kendall

Det krävs ingen djupare analys för att se kopplingarna till Black lives matter, det amerikanska polisvåldet och en ung generation kvinnor som protesterar sin regering. I videon syns plakat med fredstecken och uppmaningen ”Join the conversation”. Kanske är tanken att visa på enighet, mellan olika typer av människor, mellan polis och demonstranter, i en tid av polarisering.

Högt uppsatta personer på Pepsi har tidigare hamnat i blåsväder för att ha uttalat sig emot Trump. Kritiken mot den nya reklamfilmen har dock handlat om att företaget inte gör ett ordentligt statement. ”Vi vill ha fred”. Jo, tack. Att Pepsi vill vara unga, snygga och glada i sin demonstration och kommunikation känns väntat. Att blanda in (och samtidigt ducka) en av USAs mest infekterade frågor i det hela var inte lika smart.

 

 

 

 

Igår släppte Jenner en behind the scenes-video (en boomerang för att vara petig) på sin Instagram som efter 16 timmar hade 11 000 000 visningar. Den enorma kritiken till trots, jag tror inte att det ännu fälls några tårar hos inhouse-byrån som producerade videon. Även om dom kanske har börjat svettas lite. Se hela filmen här. 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt...

15 November 2019

Är framtidens influencer en klimatprofil?

Jag har ställt fem frågor till Andreas Eliasson, medgrundare av influencer marketing-plattformen Beatly. De flesta förknippar nog influencer marketing med mode, skönhet, livsstil och hälsa. Samtidigt pågår miljödebatten för fullt och en...

29 Juli 2019

Spelreklamens vara eller icke vara

Få har nog missat att ämnet spelreklam är något som rör upp många känslor och åsikter; i kommunikationsbranchen men också från politiskt håll. Det finns byråer som offentligt gått ut och...

23 April 2019