Dela sidan:

Därför ska du inte räkna bort Snapchat riktigt än

Snapchat

Jag har läst så oändligt många negativa artiklar och blogginlägg kring Snapchat det senaste året, och efter att Instagram stories lanserades har de ökat ytterligare. De är alltid likadana: antingen är det Instagrams senaste uppdatering som ska utdela dödskyssen, eller så är det Apples nya funktion Clips som är det nya hotet, eller så är det Facebooks egna stories funktion (haha) eller deras kommande AR-plattform.

Alltid dramatiska rubriker satta av en gemensam nämnare: en man på 35+. Och då kan man ju 1) undra när Snapchat någonsin var populärt hos denna denna målgrupp och 2) få en känsla av att de som är äldre helt enkelt hoppas på att ungdomarna ska flytta tillbaka till Facebook, för att det kanske är den kanalen de själva är bekväma i?

Så, är Facebook verkligen ett hot mot Snapchat eller är Snapchat ett hot mot medelålders mediemän? För frågan är väl egentligen: är det så att de 97 procenten av alla tjejer som går i gymnasiet flyr till Instagram stories nu? Om man frågar min 17-åriga brorsdotter och hennes vänner är svaret ett rungande nej. Men så är det ju ingen kvantitativ studie heller, såklart.

Bild: App Annie
Bild: App Annie

Det ska hur som helst bli otroligt spännande att se Svenskarna och internets rapport för 2017, och jag tror att den kommer att vara avgörande för om fler svenska företag kommer att satsa på kanalen eller inte framöver. Men fram till dess tycker jag att den här nya rapporten från App Annie talar sitt tydliga språk: 35 procent av Snapchats användare i USA går inte att nå på Facebook. Och om ditt företags målgrupp befinner sig bland de 35 procenten är det fortfarande aktuellt att förstå denna lekfulla chattapp!

anna.olivemark@gmail.com

Dela sidan:

Hej du som snart ska in i en löneförhandling

Det finns bottar och så finns det bad ass bottar. Cindy Gallop (brittiskt reklamguru och föremålet för ett mycket omtalat Ted Talk) har skapat en bott i Facebook Messenger som uppmuntrar kvinnor att våga satsa högt i löneförhandlingar. ”Ask Cindy Gallop”, heter den. Cindy ställer frågor, hejar och gives a f***, som hon själv uttrycker det.

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.46.15

 

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.47.36

 

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.48.06

 

💪  Att min arbetsplats har en jämställdhetsplan, en jämställdhetskommitté och en VD som också gives a f***.

💤  Att en viss typ av ansvar fortfarande lämpas över på kvinnor på arbetsplatser. Som om det inte vore nog med generellt lägre löner. Jag funderar på att sluta plocka bort kaffekoppar och liknande efter kundmöten, för att se om någon reagerar. Jaja, inte alla seniora reklammän.

✊  Du kan chatta med Cindy här.

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

Dela sidan:

VR och ett tips du måste ta till dig

Tim Cook, Apples VD, gjorde en intervju hösten 2016 där han slog fast att augmented reality är mer kraftfullt än virtual reality. ”AR kommer att ha ett högre kommersiellt värde på sikt” förutspådde han. Samtidigt talade han sig varm för VR och den potential som finns. ”Apple är otroligt intresserade av VR! Speciellt när det gäller gaming och i utbildande syfte.” För varumärken som vill ligga i framkant digitalt och tekniskt är det (såklart) viktigt att hålla koll på hur tekniken hela tiden fortsätter att utvecklas. För när kundnytta, varumärke och teknik vill samma sak kan magi skapas. Just nu arbetar jag med en VR-kampanj och är därför lite obsessed över ämnet. Jag inleder därför helgen med att ge dig mitt bästa VR-tips. Det är inte en reklamkampanj, utan en teaterföreställning i VR, som just nu visas på Dramaten. Det levda baklänges, heter föreställningen. Du måste se den!

det_levda_baklanges_001

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela sidan:

Veckans nyheter – är det här ”nya Twitter”?

Yes, redan torsdag vilket innebär veckans nyheter! Detta är en sammanfattning av vad som hände i den sociala och digitala världen medan vi befann oss i påskens dimmiga matkoma:

  • Facebook F8 2017: Under tisdagen öppnade Facebook sin årliga F8 konferens och presenterade en rad nyheter på plattformen. Vi har självklart sammanfattat detta här.
  • Mastodon: Är open-source kanalen Mastodon ”nya Twitter”? Kanalen lanserades för 6 månader sedan och säger sig ha vuxit så mycket under den senaste tiden att de varit tvungna att stänga ned registreringsmöjligheten för nya användare, för att säkra kvalitén. De största skillnaderna från Twitter är ett flöde i kronologisk ordning och att du kan posta upp till 500 tecken i varje inlägg. En guide till kanalen hittar du här!Mastodon social
  • Insta pods: Instagrams införande av ett algoritm-styrt flöde har skapat nya beteenden och nu mobiliserar sig instagrammare i så kallade ”pods”.
  • Twitter lite: Twitter lanserar Twitter lite som är anpassat för användare med långsamma nätverk, dyra mobila uppkopplingar och mobiler med lite utrymme.
  • Snapchats nya filter: Snapchat rullar ut nya world lenses, som är mer interaktiva än någonsin. Vi väntar spänt på att se sponsrade versioner av dessa från företag!
  • Instagram stories fortsätter att växa: Samtidigt som Instagram lanserade nya stickers till sin story-funktion gick de även ut med att tjänsten nu har över 200 miljoner dagliga användare.

anna.olivemark@gmail.com

Dela sidan:

Vad Facebook satsar på just nu

Facebooks årliga F8-event gick nyligen av stapeln. Nyheter presenterades och i vanlig ordning var Mark Zuckerberg på plats. Nytt för i år var att Mark lagt till med pappa-humor, som sig bör när man är förälder. Hur som helst: det har skrivits mycket om nyheterna som presenterades och här kommer en sammanfattning.

Augmented reality blir än viktigare för Facebook
Kameran är en viktig komponent i hur vi kommunicerar. Det är också om kameran och augmented reality som de flesta nyheter handlar. Snart kommer det exempelvis gå att bygga produkter och funktioner i AR som komplement till fysiska objekt.

Facebook Spaces – umgås med dina vänner i er egen VR-värld
Spaces är en VR-plattform som nu finns att testa i beta och som kanske kommer att göra sociala medier än mer socialt. Med Spaces kan människor skapa sitt eget space och bjuda in upp till tre vänner. Där kan dom sedan umgås och interagera med varandra.

facebook-spaces-social-vr-app-3

Ännu smartare bilder
Facebook har utvecklat en teknik som gör att plattformens algoritm blir skickligare på att läsa av vad som finns i en bild. Behändigt för annonsörer, kan tänkas. Snart vet Facebook inte bara att du gillar matbilder, dom kommer även veta vilken typ av mat du föredrar.

Messenger tar nästa steg
Messenger kommer att få en än större roll i Facebooks erbjudande, med fokus på kundkontakt och konvertering. Funktionen Chat Extensions kommer tillåta tredjepartsappar att vara kompatibla med Messenger, först på tur står Spotify.

18035666_10103027605895313_649823937_n

natalie.e.eriksson@gmail.com