Dela sidan:

Del 1 av 2: Hur bra är de politiska partierna på annonsering i sociala medier?

Här kommer min helt och hållet subjektiva bedömning av de politiska sociala medie-annonser som Sveriges riksdagspartier vill att du ska se och påverkas av innan den 9 september. Varsågoda!

Brasklapp: Facebook är den plattform som är mest transparent med sin marknadsföring och jag har sett över samtliga Facebook-annonser som går att ta del av från de olika partierna. Det som inte är synligt för utomstående, och som jag därför inte kunnat granska, är när en Facebook-sida kör olika versioner av en annons. 

Moderaterna 
Om det suttit en klipsk varumärkeskonsult för att formulera vilka kärnvärden Ulf Kristersson bör framhäva för sitt personliga varumärke så slår jag vad om att ”trygghet” är en av egenskaperna. Det är ord och inga visor när Kristersson fortsätter att hålla Moderaterna mer åt höger och det ska bli intressant att se hur partiet går hem hos exempelvis första- och andragångsväljare. 

+  Moderaternas pågående annonser i sociala medier består av tydliga och koncisa budskap med fokus på vallöften. De har även signerat sina svar (i kommentarsfältet) med namn vilket ger ett mer personligt intryck; en väldigt liten detalj absolut, men en fin sådan nu när partiet kör fullt fokus på lag och ordning. Moderaterna får även ett extra plus i kanten för sin rörliga Facebook-header. Generellt sett så hänger vi (vi = vi Facebook-användare) inte runt speciellt mycket på organisationer eller privatpersoners Facebook-sidor givet att flödet är the place to be. Nu under valåret ser jag dock framför mig att de olika partiernas Facebook-sidor får se ett rejält uppsving i besökarantal.

Moderaterna är in it to win it och jag hoppas att partiet också annonserar på en mängd andra språk än svenska för att nå ut så brett som möjligt. 

–  Moderaterna har ett starkt förtroende i ekonomiska frågor och jag hade gärna sett fler annonser med fokus på just Sveriges ekonomi. 

Vänsterpartiet
+  Vänsterpartiet är on a roll och ”man kan lita på var man har vänstern”, som Jonas Sjöstedt konstaterade i sitt tal i Almedalen. Just detta stämmer också bra för partiets kommunikation. Vänsterpartiet kommunicerar direkt till sin kärnmålgrupp, till skillnad från de flesta andra partier som skjuter vitt och brett i sina försök att nå mittenväljarna. Vad vi kan se hittills så ger partiets kompromisslösa inställning effekt i opinionssiffrorna. 

 Vänsterpartiet pratar en hel del om sina rättvisemiljarder i den digitala kommunikationen. Detta är en satsning om 22 miljarder kronor som under en period på tio år kommer att delas ut till socioekonomisk svaga regioner i Sverige. Det hade varit intressant att se riktiga personer lyftas fram i denna kommunikation. För övrigt: jag hade valt att stryka ”rättvise” ur namnet och i stället satsa på något mer konkret som syftar till en plan framåt snarare än historiska orättvisor. Men åter igen; partiet har fullt fokus på kärnväljarna. 

Liberalerna
+ I sin sociala medie-kommunikation konkretiserar partiet sin vision, de arbetar med mycket rörligt och ställer Jan Björklund i fokus. Bra med ett så starkt ledarskapsfokus för ett land som haft en..  mindre stark ledare den senaste mandatperioden. Partiet har också tagit fram en film med Barbro Westerholm som jag tror kommer gå rätt in i målgruppen.

  Samtliga annonser innehåller himla mycket text, vilket inte alls behöver vara dåligt (även om det absolut inte följer något skolboksexempel).Jag hoppas att partiet varvar denna långläsning med ett mer lättsmält innehåll.


Centerpartiet
+ Centerpartiets ledare har haft som tradition att att äntra Almedalsscenen från publiken (alltså i motsats till att kliva upp på scenen från sidan eller från någon bakdörr). Detta för att symbolisera att deras ledare är en person av folket.  Smart symbolik, tycker jag. Centern har också gjort sin sociala medie-marknadsföring by the book med tydliga budskap samt textning och musik i sina videos.  De riktar dessutom annonser mot utlandssvenskar och varje sådan annons är anpassad till respektive land. 

? Det vore intressant att se hur avancerad deras medieköpsstrategi är och hur de anpassar sin kommunikation till olika målgrupper; exempelvis baserat på ålder, kommun eller hjärtefrågor. 

– Just nu kan jag inte se en enda annons som lyfter partiets ledare. Annie Lööf som lyckas med att både vara folklig och samtidigt peka med hela handen och som dessutom byggt upp (nåja, någon har byggt upp) en egen stark närvaro i sociala medier. Varför syns hon inte mer i annonseringen?



Antal följare på respektive partis Facebook-sida
Moderaterna: 
97 778
Vänsterpartiet: 94 579
Liberalerna: 27 301
Centerpartiet:  50 866

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

Dela sidan:

Netflix and representation

Min darling Caleb McLaughlin (Stranger things) teamar upp med andra eminenta skådespelare för att påminna oss om varför representation är viktigt. Well done Netflix!

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Instagram TV

Nu har Instagram lanserat IGTV.  Detta samma vecka som appen rapporterar en miljard månatliga användare. Så här beskriver Sheryl Sandberg TV-nyheten;

Om du älskar att titta på längre videoformat skapat av dina favoritkreatörer (slime-tutorials, någon?), då kommer du att älska IGTV – en ny app och plattform hos @instagram där du kan se och ladda upp längre, vertikala videos. Tack till alla som dagligen inspirerar oss på Instagram, vilket nu är ett otroligt community bestående av en miljard personer. 

 

Den första videon som dök upp i min IGTV; Victoria ”Posh Spice” Beckham som pratar om Reebok och 90-talet. 

Trevlig midsommar hörrni!

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

F8 – en sammanfattning och en glimt av framtiden

I veckan var det dags för Facebooks årliga utvecklarkonferens. Det bjöds på tips kring dating, resonemang kring säkerhet och en glimt av framtiden. Jag och min kollega Robin höll, på vår kära byrås vägnar, ett F8-seminarium morgonen efter konferensen men för alla som missade detta så kommer här en recap. Varsågoda!

1. Säkerhet
Zuckerberg motade bort elefanten i rummet genom att inleda presentationen med prat om säkerhet och de skandaler som skakat Facebook de senaste månaderna. I jeans och t-shirt mötte han publiken för att demonstrera en ny videofunktion genom att använda en video av sig själv i senaten. Säkerhetsaspekten fick ta stor plats på konferensen och det märks att Facebook har växt upp sedan dagarna på Harvard. Det gamla mottot ”Move fast and break things” står inte längre i centrum för hur bolaget vill uppfattas.

2. Socialt ansvarstagande
En nyhet som exemplifierar det samhällsansvar som Facebook tar är utvecklingen av funktionen ”safety check”. När terrorn lamslog Stockholm i april 2017 användes denna funktion frekvent och samma sak har vi sett vid flertalet terrordåd och naturkatastrofer runt om i världen.
Facebook har sedan en tid tillbaka utvecklat denna funktion genom samarbeten med välgörenhetsorganisationer och leverantörer av medicinsk försörjning. Nu finns det även en hub där medicinsk personal, med hjälp av Facebook, kan koppla samman människor som vill donera blod med områden där människor är i akut behov av en bloddonation.

3. Dating
”Let´s talk about dating!” Det är inte otippat att Facebook ger sin in på denna arena givet deras mission (to connect the world) men jag hade faktiskt inte sett det komma. Dating-apparna får sig alltså en rejäl konkurrent när Facebook nu lanserar en dating-tjänst integrerat i Facebook-appen. Smart drag! Match group (som äger bolag så som Tinder och Match.com) såg sin aktie sjunka efter beskedet om den nya konkurrenten.

4. Stories
Stories är en personlig favorit och det går inte att förneka vilket engagemang som skapas här. En intressant siffra som förvisso inte är en nyhet men som kan var kul att känna till är att över 60% av de visningar som görs på stories sker med ljud på. Bra att tänka på vid annonsering alltså.

5. Nyheter gällande Facebook, Instagram, WhatsApp och VR
Facebook: Det var givetvis mycket nyheter kring Facebook-appen under konferensen. Bland annat kommer det snart att finnas en funktion för att rösta upp och ned kommentarer i nyhetsflödet. Det kommer även att göras fler satsningar på grupper, bottar, AR och granskning av innehåll.

Instagram: Facebook kommer att integrera fler tredjepartsappar i Instagram vilket de visade med Spotify som exempel. Snart kommer vi användare att kunna länka till Spotify-låtar i våra stories. Detta för att våra vänner/följare enkelt ska kunna klicka och lyssna på samma musik som vi. Det kommer även att lanseras en videochatt på Instagram, det görs en ännu större satsning på AR-filter och Explore-flödet kommer att bli mer skräddarsytt för varje användare.

WhatsApp:
Det här är inte min favoritapp (av ingen särskild anledning mer än att jag hellre kommunicerar på messenger) men WhatsApp är väldigt starka globalt och snart kommer det att rullas ut än fler funktioner anpassade för företag. Detta är verkligen något att hålla ögonen på för alla bolag som verkar på en global marknad.

VR:
Jag älskar när företagsledare pratar långsiktiga och storslagna idéer och Facebooks engagemang kring VR får mig att önska att vi hade svenska politiker/ledare med samma entusiasm för framtiden. VR har inte slagit riktigt stort ännu men det märks att Facebook har enorma visioner och det kommer definitivt öppna upp för än fler spännande annonsmöjligheter över tid och, inte minst, förändra hur vi kommunicerar med varandra. Vi är inte där helt ännu men genom att tillgängliggöra teknik ger Zuckerberg oss alla en skjuts på vägen. Facebook-ägda Oculus lanserar nu VR-glasögonen Oculus Go (en light-variant av Oculus Pro). Oculus Go gör VR tillgängligt för den stora massan och produkten lanserar i USA denna vecka. I sommar kommer även Sverige att få testa på denna nya VR-upplevelse. Facebook passade för övrigt på att göra en Oprah Winfrey och gav bort ett par Oculus till alla som satt i publiken på F8.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela sidan:

Instagram Shopping lanseras i Sverige idag

Nu är det dags! Funktionen som gjort succé i USA lanseras nu i Sverige.
Du kan läsa mer om själva funktionen i mitt tidigare blogginlägg här samt om den svenska lanseringen här.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com