Dela sidan:

Social first när Christopher Bailey designar den sista kollektionen

Christopher Bailey har designat sin sista kollektion för det brittiska modehuset Burberry.  Kollektionen är en hyllning till LBTQ+ organisationer och om inte detta är nyttja sitt varumärke till att ta ställning på ett starkt och genuint vis så vet jag inte vad som är det. Well done!

”There has never been a more important time to say that in our diversity lies our strength and our creativity.”

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Sociala nyheter vecka 5

När en snöstorm sveper över landet är det bäst att hålla sig online.
Här kommer veckans sociala nyheter:

  • Regi presenterar resultatet från sin årliga undersökning och denna gång är det digital kompetens som ligger högst upp på listan över vad kunder efterfrågar hos sina byråer. Just saying. 👩🏽‍💻
  • För alla som jobbar mycket med Instagram så är väl ändå detta veckans bästa händelse.  👈
  • Snapchat öppnar e-handel. 👻
  • Facebook har släpp sin sista kvartalsrapport för 2017. En del av VD-ordet lyder ”2017 was a strong year for Facebook, but it was also a hard one.” 📉
  • Podcast-tips gällande AI, självkörande bil och robotar som eventuellt kommer att ta över världen.  👁

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Varumärkens heterosexuella comfort zone

”Det är en fin gräns mellan autentisk representation och att exploatera en minioritetsgrupp, och många varumärken ryggar undan från denna arena helt och hållet.”

Hornet, som själva titulerar sig som ”the world’s premier gay social network”, har gjort en studie tillsammans med Nielsen för att ta reda på om och hur LGBTQ-kodade människor eller element i reklam har inverkan på konsumenter som också råkar identifiera sig som LBTQ.

Resultatet är inte överraskande och frågan är när varumärken på riktigt ska börja röra sig utanför sin heterosexuella comfort zone?

Läs mer här. 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

 

 

Dela sidan:

H&M och The Weeknd 💔

Resumé skrev igår om den annonsbild som fått människor att rikta stark kritik mot H&M. Nu har The Weeknd gått ut och sagt att han blev besvärad av annonsen och att han därför inte kommer att vilja samarbeta med H&M mer.
Ouch! 

natalie.e.eriksson@gmail.com

 

Dela sidan:

Tre frågor gällande #sistabriefen

Inte heller reklambranschen är immun mot sexuella trakasserier eller en misogyn jargong. Jag har ställt tre frågor till Ellinor Ekström, en av initiativtagarna bakom #Sistabriefen, för att höra hur hon ser på vägen framåt.

Tror du att att byråchefer nu kommer att involvera ett jämställdhetstänk än mer i sina rekryteringsprocesser?
Jag tror att byråchefer och ledare börjar landa i att en normförflyttning är på gång. De anställda går inte längre med på att trakasserier och maktstrukturer förekommer på arbetsplatsen. Ledare kommer att behöva involvera ett mer övergripande jämställdhetstänk i sina företag för att ta tillvara på det viktigaste företaget har – kulturen och medarbetarna.

Jag har sett diskussioner om byråer som, enligt medarbetare eller tidigare medarbetare, har extremt sexistiska miljöer. Tror du att det går att förändra en sådan arbetsplats eller behövs ett nytt ledarskap?
Det finns en möjlighet till förändrat beteende, men bara om personerna i ledningen själva lyssnar, lär och tar ansvar för att skapa en bättre företagskultur med nolltolerans mot kränkande beteenden. Det börjar i toppen där ledningen måste sätta gränser och visa vad som är okej och inte på arbetsplatsen. Med det sagt så är det viktigt att en ledningsgrupp rannsakar sig själva och ifrågasätter om de är rätt personer att göra den typen av arbete. Något som dessutom är jätteviktigt är att mäta. Hur ser kulturen egentligen ut i dagsläget? Vad behöver förbättras? Vad tycker personalen? Sätt upp en plan över var ni vill komma och en budget som tar er dit.

Vad är det bästa som metoo, enligt dig, har fört med sig?
En normförflyttning. Det dåliga beteende som var ”okej” eller som har flugit under radarn tidigare går inte längre att komma undan med. Det är fler ögon som ser, fler personer som vågar berätta om vad de ha blivit utsatta för och förhoppningsvis fler som ställer sig emot ett oacceptabelt beteende när det inträffar. Något som jag verkligen saknar i det här uppropet däremot är möten för män, av män. Just nu handlar det mycket om att byråer ordnar möten där kvinnor ska samlas i grupp och prata om vad de varit med om och sina känslor kring det, vilket i sig är jättebra och ska uppmuntras. Däremot har jag inte hört om ett enda tillfälle där männen på en byrå samlar sig i grupp och pratar om deras ansvar i den här frågan, hur de ska backa sina kollegor och på vilket sätt de kan motverka en sexistisk kultur. 

natalie.e.eriksson@gmail.com